به گزارش خبرگو ،بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، علی اصغرمونسان معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، امروز چهارشنبه ۶ دی با اشاره به کسب رتبه برتر این سازمان در خصوص صیانت از حقوق شهروندی در سازمان امور اداری و استخدامی کشور طی دو سال متوالی، به تشریح مهمترین اقدامات سازمان میراثفرهنگی در حوزه حقوق شهروندی پرداخت و گفت: این اقدامات شامل ۱۷ موضوع است که در راستای اجرای منویات ریاست محترم جمهوری و تصویبنامه شماره ۱۱۲۷۱۲۸ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ شورای عالی اداری در خصوص حقوق شهروندی در نظام اداری تدوین و اجرایی شده است.
او افزود: ابلاغ منشور حقوق شهروندی در نظام اداری و برنامه جامع اصلاح نظام اداری به کلیه واحدهای ستادی، استانی و شرکتها و مؤسسات وابسته برای رعایت و اجرا، ابلاغ دستورالعمل میز خدمت به کلیه واحدهای ستادی و استانی به منظور رعایت و اجرا، بارگذاری فرایند مناقصات و مزایدهها در پرتال و سامانههای مربوطه بهمنظور تحقق ماده ۱۰ حقوق شهروندی در نظام اداری، بارگذاری کلیه دستورالعملها، بخشنامهها، موافقتنامهها، شرایط صدور مجوزها و... مرتبط با اربابرجوع در پرتال سازمان و سامانههای مربوطه در راستای اجرای ماده ۴ حقوق شهروندی در نظام اداری و انتخاب و انتصاب بازرسان موادّ ۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری در راستای اجرای موادّ ۹ و ۱۶ حقوق شهروندی در نظام اداری بهمنظور پایش اقدامات واحدها در این زمینه، از جمله اقدامات این سازمان بوده است.
مونسان با اشاره به ابلاغ بخشنامه به کلیه معاونتها و اداراتکل استانی بهمنظور ارائه گزارشهای مربوط به میز خدمت و حقوق شهروندی در نظام اداری بهصورت ماهانه اظهار داشت: بازدید از حوزههای ستادی و شرکتها و مؤسسات وابسته با حضور بازرسان حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور و احصای پارهای از فرایندهای خدماترسانی به اربابرجوع با هدف اصلاح و بازمهندسی آنها برای تسریع در ارائه خدمات و پیامکی کردن بعضی از فرایندها بهمنظور تحقق ماده ۸ حقوق شهروندی در نظام اداری، ارسال پاسخ مکتوب به شکایات و رسیدگی به اعتراضات آنان در چارچوب قوانین و مقررات برای تحقق ماده ۱۲ حقوق شهروندی در نظام اداری، راهاندازی سامانه تلفن گویا در کانون اتومبیلرانی و ستاد تسهیلات سفرهای نورورزی بهمنظور دریافت شکایات، انتقادات، راهنمایی و هدایت مسافران نوروز و تدوین فرم نظرسنجی در سه سطح مراجعان عادی، بازدیدکنندگان موزهها و پژوهشگران برای اولینبار، مواردی است که در حوزه اجرای حقوق شهروندی در سازمان میراث فرهنگی عملیاتی شده است .
معاون رئیسجمهوری در ادامه به دیگر اقدامات سازمان میراثفرهنگی در این حوزه اشاره کرد و افزود: تعیین روز و ساعت ملاقات مدیران با اربابرجوع در حوزههای ستادی و استانی و اعلام آن در پرتال اداراتکل، بازدید سر زده مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات به همراه رؤسای گروه پاسخگویی به شکایات از دیگر اقدامات سازمان در زمینه حقوق شهروندی است.
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری همچنین به برنامههای در دست اقدام این سازمان اشاره کرد و گفت: تدوین برنامه زمانبندی بازرسی از میزان موفقیت واحدهای ستادی، استانی و شرکتها و مؤسسات وابسته در اجرای منویات ریاست محترم جمهوری و تصویبنامه حقوق شهروندی در نظام اداری، راهاندازی سامانه تلفن گویای دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، برگزاری دوره آموزشی نحوه اجرای تصویبنامه حقوق شهروندی در نظام اداری برای کلیه واحدهای ستادی، استانی و شرکتها و مؤسسات وابسته و راهاندازی سامانه پیامکی دفتر مدیریت عملکرد بازرسی و پاسخگویی به شکایات بهمنظور اطلاعرسانی به شاکیان از وضعیت پرونده آنان در راستای تحقق ماده ۸ حقوق شهروندی در نظام اداری از برنامههایی است که این سازمان در دست اقدام دارد.
علی اصغر مونسان با بیان اینکه اجرای قوانین، مقرارت و موازین موجود و مکتوب در حوزه حقوق شهروندی در دستگاههای اجرایی امری بدیهی و از حقوق مسلم هر شهروند محسوب میشود، ارتقای این مفهوم را در گرو احصای مصادیق تخصصی این حقوق متناسب با موضوع فعالیت هر دستگاه دانست و تصریح کرد: بهعنوان مثال در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهعنوان دستگاهی که همه مردم مخاطب خدمات آن هستند احصای موارد تخصصی حقوق شهروندی میتواند روشنگر تکالیف ما و سایر دستگاهها در قبال آثار تاریخی به عنوان بخشی از هویت فرهنگی مردم، ارایه مناسب خدمات گردشگری به عنوان مطالبات ضروری شهروندان و حفظ و احیای صنایع دستی برای احقاق حقوق جوانان در راستای حق اشتغال باشد.
منبع:مهر