کلاهی:فضای مجازی فرصتی برای تحقق وعده‌ اشتغال‌زایی دولت است

 رئیس کمیسیون جوانان،کارفرینی و کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد که یکی از راهکارهای اصلی برای تحقق وعده دولت درزمینه اشتغال استفاده از ظرفیت‌های حوزه مجازی و IT است و در حال حاضر هم خلاء قوانین درحوزه مجازی به کسب و کارها در این بخش کمک کرده است.

 

به گزارش خبرگو ،افشین کلاهی در گفت وگو با خبرآنلاین، دربارهتاثیرات فضای مجازی در حل مشکلات مربوط به اشتغال گفت: اتفاقی که در حوزه فضایمجازی افتاده این است که زیرساخت‌ها بهتر شده است. یعنی در چند سال اخیر زیرساختپهنای باند افزایش یافته و امکانات و پوشش در این بخش بهبود یافته است.

وی افزود: این موارد کمک کرده است که کاربرانفضای مجازی بیشتر شود و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند بتوانند بهتر وراحت‌ترفعالیت کنند.این موضوع باعث شده که در چند سال اخیراشتغال زایی نسبتا خوبی در فضایمجازی صورت بگیرد شده و تاکنون شرکت‌های موفقی هم توانسته‌اند به سرعت رشد کنندکه امروز نمونه‌های آن را می بینیم.  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوانکرد: کسانی که در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند معمولا وارداکوسیستم کسب و کار واقعی کشور نمی‌شوند و همین باعث شده تا به آن‌‌ها کمک شود. شرکت‌هایواقعی درگیر اکوسیستم نامناسبی هستند از جمله بیمه، مالیات و یا قوانین و مقرراتیکه پیش روی‌شان وجود دارد و همین باعث شده تا افرادی که در شرکت‌های واقعی کار می‌کنندنتوانند وقت و انرژی زیادی برای کسب و کارشان بگذارند.

کلاهی اضافه کرد:اما کسانی که در فضای مجازی کارمی‌کنند تا حدودی این امتیاز را دارند که درگیر روندهای بروکراتیک نمی‌شوند وتوانسته اند انرژی خود را بر روی فعالیت شان بگذارند و به موفقیت برسند.

وی با بیان اینکه خلاء قوانین به تهسیل کسب وکارهای اینترنتی کمک کرده است گفت: طبیعتا قوانین و نظارت باید در تمامی حوزه‌هااز جمله فضای مجازی هم  وجود داشته باشداما این خلاء قوانین به نوعی تاثیر مثبتی بر فعالیت‌های اینترنتی گذاشته است واجازه داده که کسب و کارها پا بگیرند.درواقع کسب و کارهای مجازی در این زمینه نسبتبه کسب و کارهای واقعی از امتیاز برخورارد هستند.

رئیس کمیسیونجوانان،کارفرینی و کسب و کارهای نوین اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در آیندهامکانات فضای مجازی از جمله پهنای باند بیشترمی‌شود. وقتی استفاده کنندگان فضایمجازی بیشتر می‌شود و جامعه به استفاده ازاین فضا برای انجام یکسری کارها عادت می‌کندفضای کسب و کارهم بهترمی‌شود.

کلاهی با بیاناینکه مفاهیم مختلفی تحت عنوان کسب و کارهای مجازی وجود دارد عنوان کرد کرد: بعضیکسب و کارها هستند که اساسا ماهیت‌شان در فضای مجازی است مثل کارهای تبلیغاتی کهانجام می‌شود. برخی دیگرهستند که ارائه کارشان در فضای مجازی است که بیشتر کسب وکارهای خانگی و کوچک این ویژگی را دارند مثل مارکتینگ و گرفتن سفارش. بعضی دیگرهمهستند که از این فضا استفاده می‌کنند که خدماتی را ارائه کنند. این دسته بندی‌هابا یکدیگر متفاوت است.   

 عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیر فیلترینگ برکسب و کارهای مجازی گفت:‌ فیلترینگ مثل این می‌ماند که برق کارخانه‌ای را قطع کنیمبعد بگویم باید کار کنند. فیلترینگ فضای مجازی هم برای کسانی که منحصرا کسب وکارشان در این فضا است مثل این می‌ماند که تعطیل‌اش کنید. سوق دادن مردم باید بهسمت شبکه های داخلی نباید با زور انجام شود. خیلی خوب است که ما فضای مجازی داخلی‌مانرا تقویت کنیم ولی باید به شکلی باشد که شبکه‌های داخلی آنقدر توانمند شوند که خودشانبتوانند جای شبکه‌هایی که امروز استفاده می‌شوند را بگیرند.

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top