آغاز فصل نخست کاوش باستان‌شناسی محوطه کولغان در جزیره قشم

فصل نخست کاوش محوطه کولغان دارای آثاری از دوره ساسانی، در جزیره قشم با هدف ساماندهی، خواناسازی، کاوش و لایه روبی آب انبارها و تعیین حریم محوطه آغاز شد.

 

به گزارش خبرگو ، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پارسا قاسمی، سرپرست فصل نخست کاوش باستان شناسی محوطه کولغان امروز دوشنبه، با اعلام این خبر گفت: محوطه کولغان یکی از محوطه های ساحلی و بندرگاهی جزیره قشم است که با توجه به شواهد سطحی در دوران تاریخی و اسلامی مسکونی شده است.

به گفته این باستان شناس، شواهد باستان شناسی محوطه کولغان شامل بقایای بناهای مدفون از مصالح سنگ و ملات بومی گچ است که بر روی سطح بستر صخره ای شکل گرفته است.

او افزود: بیشتر بقایای معماری به جای مانده در بخش جنوب غربی و غرب محوطه قابل مشاهده است و شواهد سطحی نشان دهنده  وجود کوچه ها، و خیابان هایی با جهت شمالی جنوبی  است.

قاسمی  با اشاره به مشاهده مواد فرهنگی دورانهای تاریخی و اسلامی شامل قطعات شیشه و سفال و ... به طور پراکنده  در سطح گفت: در جبهه شمالی محوطه کانال دست کند شبیه خندق با جهت شرقی – غربی به عمق ۵/۲متر و با عرض حدود ۴ متر ایجاد شده که انتهای شرقی آن عریض­تر از دیگر بخش ها است.

 او با بیان این نکته که اندیشه ایجاد چنین کانال یا ساختاری احتمالا دفاعی است، گفت: در همین بخش محوطه بر روی لبه پرتگاه صخره دو پلکان دستکند برای دسترسی به سطح صخره ایجاد شده است که این پله ها کم ارتفاع و دسترسی به سطح محوطه را آسان می کنند.

او تصریح کرد: وجود این سه آب انبار در این محوطه نشان می دهد که ساکنان کولغان برای تامین آب شرب از آب باران استفاده می کردند.

قاسمی گفت: چنین ساختارهای آبی در دوره های مختلف تاریخی بخصوص دوره ساسانی در حوزه امپراطوری ساخته شده است.

او همچنین از بقایای برجهای مدور و نیمه مدور ساخته شده از مصالح سنگ و ملات بومی گچ در کنار آب انبارها  و کانال دستکند خبر داد.

قاسمی با اشاره به صدور مجوز فصل نخست کاوش محوطه کولغان در جزیره قشم توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: به علت قرارگیری محوطه کولغان در ساحل شمال غربی شهر قشم و باغ موزه گیاه شناسی، ساماندهی این محوطه گامی بنیادین برای شناسایی و معرفی آن برای بازدیدکنندگان جزیره خواهد بود.    

منبع:مهر

اصلاح شده سه شنبه, 28 آذر 1396 07:45

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top