مطالبات صنفی دفاتر مسافرتی/ انتقاد از افزایش عوارض خروج از کشور

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری گفت: در شصتمین سالگرد این انجمن، مطالبات دفاتر مسافرتی را از مسئولان درخواست می‌کنیم.

 

به گزارش خبرگو ، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری در نشستی که درباره شصتمین سالگرد تأسیس این انجمن پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۷ آذرماه برگزار شد گفت: روز هفتم اسفند، شصتمین سالگرد تأسیس دفاتر خدمات مسافرتی را جشن می‌گیریم. این انجمن در سال ۱۳۳۶ به ثبت رسیده است. درست در سالی که هنوز ایرلاین مادر در کشور افتتاح نشده بود. اکنون این انجمن بیش از ۱۲۰۰ عضو دارد. شاید جزء معدود تشکل‌هایی باشد که این تعداد اعضاء را دارد.

رفیعی افزود: با تغییر اعضای هیئت مدیره انجمن، امیدواریم نگاه مثبت تری در این انجمن حکم فرما باشد و افراد زیادی با این انجمن آشتی کرده اند. دفاتری که امید نداشتند بارقه امید در آنها ایجاد شده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم تنها یک جشن برپا کنیم بلکه مطالبات خود را از مسئولانی که به این برنامه دعوت خواهند شد، درخواست خواهیم کرد. امید است که بیش از ۲ هزار آژانس گردشگری در این برنامه شرکت کنند. آنهایی که عضو هستند یا نیستند. ما معتقدیم تمام آژانس‌هایی که بند الف، ب و پ دارند همه عضو یک خانواده هستندو در نظر داریم درباره اذیت و آزارهایی که از ناحیه برخی دوستان و یا مسئولان می‌شود را مطرح کرده و مطالباتمان را بیان کنیم چون به ما ایراد گرفته می‌شود که دفاتر تخطی کرده اند اما می‌خواهم بگویم کدام تخلف بدون دست داشتن مجموعه‌های دیگر از جمله ایرلاین‌ها صورت می‌گیرد. این صنف مظلوم واقع شده است.

وی درباره افزایش عوارض خروج از کشور نیز اظهار داشت: این یک کار غیرکارشناسی بود که نمیدانیم چه کسی انجام داده است! ما جلساتی با کمیسیون‌های مجلس داشته ایم. توقعمان این است که حرف بخش خصوصی را گوش کنند. باید حداقل در این باره از تشکل‌های گردشگری مشورت گرفته می‌شد  بعد آن را اعلام می‌کردند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور تصریح کرد: اگر به گذشته توجه کنیم، اواخر جنگ، لایحه ای به مجلس به صورت موقت دادند که از طریق عوارض خروج از کشور بخشی از هزینه دولت را پوشش دهند. امیدوار بودیم که این لایحه برچیده شود. حق مردم این نیست که چون دولت پول کم دارد مردم دست به جیب شوند. زمانی گفتند که از این که ۴۰ درصد از ۷۵ هزار تومان عوارض خروج از کشور صرف زیرساخت گردشگری می‌شود اما کدام زیرساخت به واقع انجام شد!؟ نباید جلوی سفر مردم گرفته شود مگر ما در ایران امکانات و زیرساخت‌ها را فراهم کرده ایم که آنها در ایران سفر کنند؟ نگاهی به تعطیلات و جاده‌ها بیندازید. ما خوشحال می‌شویم که گردشگری رونق پیدا کند اما مگر بستر مناسب را برای سفر آنها فراهم کرده ایم که در ایران سفر کنند و به خارج نروند.

رفیعی تأکید کرد: ما مخالف افزایش عوارض خروج از کشور هستیم. شاید ما به صورت مستقیم زیان نبینیم اما این حق از مردم گرفته شده است و معتقدیم که کار کارشناسی نیست حتی با ۷۶ هزار تومان عوارض خروج نیز مخالف هستیم چون این اقدام برای قشر ضعیف جامعه سختی دارد و گرنه کسی که جز قشر مرفه است و ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت، خللی در سفرش ایجاد نمی‌شود. می‌توانستند این افزایش قیمت را روی بلیت انجام دهند، مثل سایر کشورها. حداقل باید این را بدانیم که این هزینه کجا برای گردشگری هزینه می‌شود مگر رئیس جمهور با شعار گردشگری در انتخابات شرکت نکرد؟ الان چرا مخالف سفرهای مردم شده است؟ چرا اکنون هم عوارض خروج و بنزین را گران می‌کنند. اگر قرار است مردم در ایران سفر کنند، چرا بنزین گران شد!؟

وی درخصوص تعامل سازمان میراث فرهنگی با بخش خصوصی نیز گفت: اعلام کرده اند که باید انجمن‌های گردشگری و تشکل‌هایی ایجاد شود که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی باشد. این چه جور تصمیمی‌است؟ آنها می‌گویند که اگر زیر مجموعه ما باشید دیگر نمی‌توانید با صراحت حرف بزنید. این چیزی است که از ما می‌خواهند. ما ارتباط خوبی با معاونت گردشگری داریم. در جلسات آنها حرف خودشان را می‌زنند و ما هم حرف خودمان را می‌زنیم.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور با بیان اینکه می‌بایست نمایشگاه‌های خارجی به بخش خصوصی داده شود، تصریح کرد: هر ساله در نمایشگاه خارجی شرکت می‌کنند آن هم با هشت آژانس. چرا اجازه نمی‌دهند که به بخش خصوصی ورود کنند که با ۸۰ آژانس در نمایشگاه خارجی حضور پیدا کنند.

رفیعی درباره این که هیئت مدیره این انجمن پس از ۱۶ سال تغییر پیدا کرده است، افزود: اکنون نیروی تازه وارد این انجمن شده است که انگیزه بیشتری دارد و پشتیبان هم هستند. ما از تجربیات مدیران قبلی هم استفاده خواهیم کرد اما این تغییرات باید انجام می‌شد. ممکن است این تغییرات در دوره ما نیز انجام شود. مگر ما تا چه مدت می‌توانیم کار کنیم. ما هم انرژی مان کم می‌شود. ما با آقای کرمانی مشکلی نداشتیم و من همیشه کنار دست ایشان می‌نشستم.

وی درباره اینکه آژانس‌های مسافرتی در تعطیلات، قیمت تورها و خدمات خود را افزایش می‌دهند و مردم از این ناحیه نیز دچار آسیب می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر مردم نسبت به آنچه که درخواست می‌کنند اطلاع داشته باشند این اتفاق برایشان نمی‌افتد. زمانی اعلام می‌کنند که بلیت کیش ۶۰ هزار تومان است اما آیا آژانس ۶۰ هزار تومان با ایرلاین قرارداد بسته است؟   ایراد کار در جای دیگری است. در کشورهای دیگر تعطیلات در همه سال توزیع شده است. اما در ایران ما دو فصل پرسفر داریم که همه تصمیم می‌گیرند در این زمان سفر کنند. اگر آژانسی در تمام طول سال ضرر کرده است در طول این مدت می‌خواهد ضررش را جبران کند. اگر اتفاق بدی می‌افتد حتماً یک طرف آن ایرلاین‌ها هستند که بلیت را گران می‌کنند. وقتی ایرلاین با آژانس قرارداد بسته است و قیمت را بالا می‌برد این وسط آژانس چه کار باید بکند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور در خصوص اینکه مسافران در خارج از کشور، خدماتی که طبق آن قرارداد بسته اند را نمی‌گیرند گفت: معمولاً آژانس‌ها با کارگزاران خارجی طرف قرارداد هستند و این کارگزاران خارجی هستند که خدمات مناسب را ارائه نمی‌کنند اما برای اینکه دفاع ناحقی از آژانس‌های مسافرتی نکرده باشند این انجمن آمادگی دارد در جهت بهبود بخشیدن به شرایط آژانس‌ها، همه انتقادات را بپذیرد و در راه اصلاح آن قدم بردارد.

در ادامه این برنامه امامی‌از کارشناسان گردشگری اظهار داشت: اعلام کرده اند که ۹ میلیون گردشگر ایرانی از کشور خارج می‌شود اما اگر بررسی کنیم می‌بینیم شاید ۳-۴ میلیون نفر به سفر تفریحی بروند بقیه یا دانشجو یا بیزینس من و ساکن خارج از کشور هستند که هفته ای دو سه بار به کشور می‌آیند و می‌روند. کسانی که پاسپورت ایرانی دارند و در خارج از کشور زندگی می‌کنند به عنوان گردشگر خروجی محسوب می‌شوند. همه اینها باید عوارض ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت کنند. از طرف دیگر گفته می‌شود ایران ۵ میلیون گردشگر ورودی دارد اما اگر بررسی کنیم می‌بینیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عراقی‌هایی هستند که به مشهد و قم می‌روند. آیا این افراد در ایران به عنوان یک توریست خرج می‌کنند. یک میلیون نفر دیگر از آذربایجان می‌آیند و چون مجبورند مسیر  آذربایجان تا نخجوان را از ایران طی کنند، آنها هم به عنوان گردشگر ورودی حساب می‌شوند. بقیه اتباع هم افغانستانی و یا تجار و یا سفرهای دیپلماتیک است. زمانی می‌توانیم بگوییم چند نفر گردشگر ورودی داریم که هر کدامشان یک پکیج تور داشته باشد شاید ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در قالب تور به ایران سفر می‌کنند.

منبع:مهر

اصلاح شده سه شنبه, 28 آذر 1396 07:44

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top