به گزارش خبرگو ، بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کردستان، سیدمحسن علوی مدیرکل میراثفرهنگی این استان در این نشست که در سالن همایش مرکز آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: «یکی ازمهمترین راههای رونق کسب و کار در بخش صنایعدستی بستهبندی اصولی و خودداری از فروش و صادرات این محصول ارزشمند بهصورت فلهای است.»
علوی ضمن تمجید از صنعتگرانی که محصولات خود را با بستهبندی مناسب به بازار عرضه میکنند گفت: «طراحی، تولید، بستهبندی و بازاریابی مراحل تولید یک محصول تا فروش است که بسیاری از افراد شاغل در حوزه صنایعدستی هم برای تأمین معیشت خود وارد این عرصه شدهاند.»
او در ادامه خاطرنشان کرد: «در بخش حمایت از بستهبندی کلیه محصولات و تولیدات استان را حمایت خواهیم کرد در این میان محصولاتی همچون "کلاش" که یکی از صنایعدستی اصلی استان است و در سال جاری نیز جهانی شده است، در اولویت قرار میگیرد.»
روحالله رحمانی کارشناس حمایت از تولید صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیز در این نشست با اشاره به اهمیت بحث شناسنامهدار کردن محصولات صنایعدستی، اظهار کرد: «قیمت بستهبندی هر محصول صنایعدستی باید ۵ تا ۷ درصد قیمت خود محصول باشد.»
او در ادامه به طرحهایی که در معاونت صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی در بخش بستهبندی وجود دارد اشاره و تصریح کرد: «ارتقای کیفیت، حفظ جایگاه، هویتسازی و شناسنامهدار کردن و جلوگیری از آسیبهای وارده از جمله اهداف طرح گسترش بستهبندی است.»
رحمانی به اقدامات حمایتی اشاره و خاطرنشان کرد: «اعطای نمونههای رایگان، اعطای تسهیلات، سفارش گروهی، تشکیل بانک اطلاعاتی، فرهنگسازی و برگزاری جشنواره و نمایشگاه و برنامههای فرهنگی از جمله اقدامات حمایتی است.»
فرهاد حامدی کارشناس صنایعدستی ادارهکل میراثفرهنگی استان کردستان نیز در ادامه به بیان کلیاتی در مورد بحث بستهبندی پرداخت و گفت: «رویکرد جدید استفاده از مواد بازیافتپذیر برای بستهبندی کالاهای مختلف است.»
او عنوان کرد: «هدف از بستهبندی هر کالا، آمادهسازی، توزیع، انبار کردن، بازاریابی و شأن دادن به کالاست.»
او اظهار کرد: «حفاظت فیزیکی، دربرگیری یا انباشتگی، انتقال اطلاعات مربوط به کالا، کاهش هزینههای ناشی از صدمه دیدن محصول و دخل و تصرف در کالا، راحتی حمل و بازاریابی از جمله کارکردهای بستهبندی است.»