به گزارش خبرگو ، بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان قزوین، محمدعلی حضرتیها مدیرکل میراثفرهنگی این استان با اشاره به میزبانی قزوین در نخستین دوسالانه نگارگری مکتب قزوین در سال ۹۷ گفت: «در نشست پژوهشی حوزه نگارگری مکتب قزوین که سال گذشته با حضور بهمن نامورمطلق معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراثفرهنگی در قزوین برگزار شد، بر اساس پیشنهاد هنرمندان این حوزه، شهر قزوین بهعنوان میزبان دوسالانههای نگارگری مکتب قزوین تعیین شد.»
او افزود: «اولین دوره این دوسالانه در سال ۹۷، با برگزاری مراسم بزرگداشت استاد صادقی بیگ افشار از هنرمندان ممتاز عرصه نگارگری این مکتب و خالق آثار ارزشمندی در دوره صفوی با حضور دوستداران هنر و مشارکت دستگاههایی چون فرهنگستان هنر، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاههای استان شورا و شهرداری قزوین به اجرا درخواهد آمد.»
حضرتیها با ابراز تأسف از عدم استفاده مناسب از ظرفیتهای موجود در حوزه فرهنگ و هنر اظهار کرد: «هنر خوشنویسی هنر اول قزوین نیست، هنر نگارگری، هنر موسیقی، هنرهای ادبی و هنر معماری و شهرسازی هم تراز با هنر خوشنویسی در شهر قزوین وجود دارند که دارای اصالت و ریشههای استواری هستند ولی با کمال تاسف طی سالیان اخیر از این ظرفیتهای غنی هنری به درستی استفاده نشده و ما به بسیاری از ریشههای هویتی خود تیشه زده و به پشتوانههای بزرگ فرهنگی خود پشت کردهایم.»
او توجه به حوزه معماری و شهرسازی در عصر صفوی و روزگار پایتختی قزوین را حائز اهمیت خواند و ابراز کرد: «پس از انتقال پایتخت از تبریز به قزوین در دوره شاه اسماعیل صفوی، فرزندان او بهدلیل برخورداری از تربیت اصیل ایرانی در ایجاد پایتخت جدید به جای کپی برداری از شیوههای عثمانیها، اروپاییان، ازبکها و... که امروز در بین هنرمندان و نظریه پردازان ما بسیار متداول است، برای شهرسازی به شاهنامه مراجعه کرده و مدل شهرسازی ایرانی را بهعنوان یک الگوی اصیل مورد توجه قرار دادند که در این مدل همه هنرهای برجسته ایرانی جای گرفته است.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان قزوین با خواندن ابیاتی از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به ویژگیهای شهر در این اثر ارزنده اشاره کرد و افزود: «در شاهنامه فردوسی شهرها بر اساس شادی و فرخی بنا شده که برای همه بسیار دلگشا بوده و در بناهایی که در این شهرها ساخته میشدند توازن سنجیدهای بین باغ، ایوان، میدان و فضاهای مسکونی و عمومی وجود دارد و فضاهای سبز شهری تبدیل به بناهای تجاری و مسکونی نمیشوند، ویژگی که در شهرهای امروز ما بسیار نایاب است.»
حضرتیها با بیان اینکه همه اصول ملی در شهرسازی سالهای اخیر نادید گرفته شده، تصریح کرد: طی سالهای اخیر شهر شاپوری ساسانی قزوین دچار هجمههای به اصطلاح مدیریتی شده و آسیب بسیاری دیده است. بهعنوان مثال بارها و بارها فضاهای سبز شهری مصوب در طرحهای تفضیلی را با اعمال نفوذ به کاربریهای تجاری و بعضا مسکونی خاص تغییر دادهاند، آشفتگی منظری خیابان سپه به عنوان اولین خیابان ایرانی هیچ نسبتی با فرهنگ و مبانی اندیشه ما نداشته و باعث برافروختگی و افسردگی هنرمندان، میهمانان و شهروندان ما میشود.
او با مقایسه اصول معماری و شهرسازی در دوره صفوی و چند دهه اخیر خاطرنشان کرد: «در دوره صفوی آراستگی معماری با نگارگران بود و کتیبههای بناها توسط خوشنویسان نگاشته میشد به طوری که کتیبههای کاخ موزه چهلستون قزوین که بسیاری از آنها بر اثر ندانمکاریهای شهردار قزوین در ۷۰ سال قبل نابود شده، توسط استاد مالک دیلمی نگاشته شده بود و این در حالی است که امروز به نماهایی پایان کار داده میشود که با کامپوزیت و شیشه پوشش یافته و برخلاف تمام آیینهای معماری و شهرسازی است.»
مدیر کل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان قزوین گفت: «اگر امروز نگارگران ما گله دارند دلیل آن نبودن عرصهای برای فعالیت و عرضه هنر آنها است برای مثال در شهر قزوین یک نگارخانه استاندارد، مکانی برای برپایی کنسرت و یا فضایی برای عرضه آثار هنرمندان رشتههای تجسمی وجود ندارد و این موارد تنگناهایی است که باید برای آنها چاره اندیشی شود.»
او خاطرنشان کرد: «امیدوارم در دوره جدید با تغییری که در ترکیب شورای شهر قزوین ایجاد شده و به کار بستن خردمندی و رعایت نفع عمومی، از پیروی کردن کورکورانه طرحهای نسنجیده و ناسازگار با هویت و بافت اجتماعی و فرهنگی شهر خودداری شود و شاهد تحولات تأثیرگذاری در این حوزه باشیم.»