به گزارش خبرگو ، بهنقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، طاهر حسن بیگی، کارشناس ورزشی معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری این مطلب را در نشست «بررسی و معرفی ظرفیتهای گردشگری ورزشی» که توسط گروه گردشگری پژوهشگاه برگزار شد، مطرح کرد.
او با اشاره به ظرفیتهای موجود در استانهای کشور گفت: «با توجه به خصوصیات اقلیمی و جغرافیایی و همچنین توانمندیهای موجود در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، امکان بهرهبرداری از ورزش و تعامل با فدراسیونها، برندهای ورزشی و تیمهای ورزشی خارجی فراهم شده و رونق اقتصادی بیشتری در جوامع محلی را به دنبال خواهد داشت.»
او همچنین با اشاره به وجود تعاریف مختلف از گردشگری گفت: «از بعد اجتماعی ، گردشگری فصل مشترک بین زندگی عادی ساکنان بومی و زندگی غیرعادی گردشگران است.»
به گفته او، از بعد جغرافیایی، گردشگری زمانی از فعالیت گذران اوقات فراغت یا تفریح تعریف میشود که مستلزم غیبت شبانه از مکان مسکونی عادی است.
حسن بیگی توریست یا گردشگر را براساس تعریف بینالمللی، فردی دانست که برای تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگری سفر میکند مشروط بر این که مدت اقامت او از 24 ساعت کمتر و از 6 ماه بیشتر نباشد و در فاصلهای کمتر از 70کیلومتر انجام نگیرد.
این کارشناس ورزشی افزود: «تلفیق صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم و برتر جهان و ورزش به عنوان یکی از صنایع قدرتمند و با اهمیت جهان باعث پیدایش یکی از شگفت انگیزترین صنایع خدماتی، به نام صنعت گردشگری ورزشی شد به طوریکه کشورهای مختلف دنیا، همواره در تلاش هستند تا با تدوین استراتژیهای مختلف، بیشترین بهرهبرداری را از این صنعت بزرگ و ارزشمند کسب کنند.»
او گردشگری ورزشی را یک الگوی جدید در توسعه گردشگری دانست و گفت: «هم اکنون صنعت گردشگری ورزشی به عنوان یکی از بزرگترین و متنوعترین صنایع گردشگری دنیا به شمار میآید و کارشناسان این صنعت را به عنوان منبع اصلی اشاعه فرهنگ ملل، اشتغال زایی، رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت ها میدانند.»
حسن بیگی در ادامه به توضیح انواع گردشگران ورزشی پرداخت و از کشورهای اسپانیا، استرالیا، آمریکا و فرانسه به عنوان کشورهای موفق در حوزه گردشگری ورزشی نام برد.
او افزود: «در آسیا کشورهایی مانند امارات و ترکیه حضور در عرصه گردشگری ورزشی را تجریه و درآمدهای خوبی نیز داشتهاند.»
به گفته این کارشناس اندونزی از طریق ورزش تفریحی قادر به افزایش کیفیت زندگی مردم شده است.
او فواید کوتاه مدت و مستقیم حضور گردشگران ورزشی در کشور میزبان را پول، ثروت و ایجاد فرصت های شغلی اعلام کرد و گفت: «از فواید بلند مدت و غیرمستقیم این امر، رشد و توسعه زیرساختهای صنعتی و اقتصادی کشورها است که این امر از طریق حضور متمادی و مستمر گردشگران در مناطق مختلف حاصل میشود.»
حسن بیگی با اشاره به میزبانی بازیهای جام جهانی 2022 توسط کشور قطر گفت: «این کشور گذشته از هزینههایی که برای گرفتن امتیاز این میزبانی کرده است، حتی اقدام به ساخت شهرهایی کرده که هم اکنون وجود خارجی ندارند و برای بهرهمندی از مزایای گردشگری ورزشی، اعلام کرده است بازیها در استادیومی به نام لوسیل در شهری که قرار است ساخته شود برگزار میشود.»
او در ادامه به توضیح ویژگیهای شهر جدید لوسیل پرداخت و با اشاره به این که جام جهانی فوتبال پس از بازیهای المپیک، بزرگترین و مهمترین رویداد ورزشی است، گفت: «بیتردید جام جهانی فوتبال یک رویداد کاملا گردشگری ورزشی است چون در آن علاوه بر ورزشکاران، هواداران، برندها، شرکت کنندهها در همایشها و کنفرانسها، کنگرهها و رویدادهای جانبی شرکت میکنند.»
این کارشناس ورزشی افزود: «گردشگری ورزشی فرصتهای شغلی بسیاری از جمله برای فارغ التحصیلان رشتههای گردشگری، تربیت بدنی، صنایعدستی و حتی سایر رشتهها ایجاد میکند.»
او در ادامه به توضیح ظرفیتهای گردشگری ورزشی در ایران پرداخت و گفت: «ایران به دلیل داشتن اقلیمهای متفاوت و چهارفصل در یک زمان دارای ظرفیت جذب گردشگر، از جمله گردشگر ورزشی است.»
حسن بیگی از وجود 51فدراسیون ورزشی در کشور خبر داد و گفت: «با توجه به وجود این تعداد فدراسیون ورزشی در کشور ظرفیت برگزار ی رویدادهای مختلف ورزشی ازجمله فستیوالها، جشنوارهها، مسابقات با نگرش گردشگری و استفاده از بخش دولتی و خصوصی و ایجاد همافزایی وجود دارد که این امر علاوه بر توزیع سفر، باعث اشتغال و رونق اقتصادی مناطق و جوامع ملی میشود.»
او به جز مسابقات ورزشی از ورزشهای بومی و محلی، ورزشهای آبی، کوهنوردی و صخره نوردی، جامپینگ، کایت سواری، بالن سواری، گلایدر، پاراگلایدر، اسکی، اسکی وحشی، برف پیمایی، رالی، کویرنوردی و تورهای دوچرخه سواری به عنوان بخشی از توانمندیهای جذب توریست ورزشی نام برد.»
به گفته تو، میتوان از تختی و زندگی ورزشکاران شهید مثل شهید ابراهیم هادی، برای روایتگری در حوزه گردشگری استفاده برد.
او ساخت انیمیشن را بسیار تاثیرگذار دانست و به کارتون ژاپنی فوتبالیستها اشاره کرد و گفت: «این کشور برای تقویت فوتبال این انیمیشن را ساخت.»