میراث فرهنگی از مشوق های دولت غفلت نکند
تصمیمات روزهای اخیر دولت برای تولید اشتغال و ارائه فرصت به کارآفرینان و همچنین مشوق هایی که برای ایجاد طرح های ملی توسط فعالان بخش خصوصی در مرزهای کشور در نظر گرفته شده است ، نشان می دهد که یک اراده جدی در مسیر تحقق این طرح ها وجود دارد.
حال سوال اصلی اینجاست که آیا صنعت گردشگری سهم خود را در این شرایط چگونه ایفا خواهد کرد؟ خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری این روزها سیاست فعالی را در پیش گرفته است اما دو موضوع اهمیت سهم گردشگری در افزایش تولید ناخالص ملی نسبت به سایر حوزه ها از یک سو و قابلیت های بالقوه این صنعت در شرایط تحریم از سوی دیگر انتظارات جدی را برای کشورمان ایجاده کرده است.
تجربه کشور همسایه در جلب گردشگران عرب
اخبار مربوط به استقبال گردشگران عرب زبان به ویژه عراق و عربستان سعودی از سفر به ترکیه در روزهای اخیر نمونه ای از ظرفیت های کشورهای همجوار است که نباید از آن غفلت کرد. گفته می شود آمار سفرهای مردم عربستان به کشور ترکیه باعث شده است که آنان دومین جایگاه توریست های عرب در کشور ترکیه را به خود اختصاص دهند ، ضمن آن که اقدام به خرید واحدهای مسکونی در این کشور می نمایند. این امر خود باعث پایدار شدن سفرهای توریستی آنان می شود.
این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که چالش های سیاسی میان این دو کشور به اوج خود رسیده است و کمپین های سیاسی توسط دولت های دو کشور علیه یکدیگر رو به افزایش است و هر روز وارد فاز جدیدی می شود.
بررسی این که چه عواملی باعث این استقبال شده است ، موضوعی است که می تواند به طور مستقل مورد ارزیابی قرار گیرد اما نکاتی در این زمینه قابل ذکر است ؛ نخست آن که کشورهای عربی دارای گرایش های زیادی به جاذبه های گردشگری ایران از خود نشان داده اند که این جاذبه ها با یک برنامه اصولی می تواند به تقویت گرایش های کشورهای عربی بینجامد. از تجربه سال 93 که شاهد ورود عرب ها به ایران و استقبال آنان در انتخاب کشورمان به عنوان یک کشور امن و در عین حال جذاب بودیم ، زمان زیادی نمی گذرد.
اگرچه در آن شرایط امکانات کافی برای اسکان و پذیرایی آن ها وجود نداشت ، اما اهتمام به ساخت هتل به ویژه در شهرهای زیارتی به خوبی نشان داد که این ظرفیت بزرگ همچنان قابل توسعه است. نکته دیگر که بسیار اساسی است دخالت ندادن گرایش های سیاسی میان دولت ها به امر گردشگری است. این موضوع متاسفانه در کشورمان به گونه ای پیش رفته که موجب برخی حساسیت ها میان مردم شده است. کافی است در تبلیغات حوزه گردشگری تصویری از مهمان نوازی و نوع دوستی مردم ایران را نشان دهیم تا در توسعه گردشگری گامی اساسی برداشته باشیم.
از سوی دیگر سرمایه گزاران خود را با مشوق های لازم برای گردشگران عرب به ویژه در نقاط مرزی در حوزه های توریسم سلامت و توریسم زیارتی ترغیب نماییم ؛ البته نباید فراموش کنیم جاذبه مناطقی چون شمال ایران و بسیاری نقاط خوش آب و هوا و سرسبز کشورمان همواره مورد توجه و استقبال گردشگران و سرمایه گذاران کشورهای عربی بوده است که باید برنامه ریزان به آن اهتمام کنند.