مرمت دو دست لباس تاریخی در سعدآباد آغاز شد

حفاظت و مرمت دو دست لباس موزه‌ای موجود در مخازن مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، متعلق به خانواده پهلوی اول و دوم در کارگاه و آزمایشگاه حفاظت و مرمت سعدآباد آغاز شد.

 

به گزارش خبرگو ، به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، یکی از این دو دست لباس دون نامیده می‌شود و ردایی بلندی است که پوشش مردانه ترکمنی است و دیگری لباسی زنانه منقوش به نقوش گیاهی با رنگرزی طبیعی است که با انتقال به آزمایشگاه و کارگاه حفاظت و مرمت سعدآباد، عملیات مطالعات و حفاظت و مرمت بر روی آن‌ها در حال انجام است. 

مطالعات آزمایشگاهی و میکروسکوپی انجام شده بر روی این دو دست لباس شامل شناسایی ریخت‌شناسی میکروسکوپی الیاف و تاب لیف، بررسی اسیدیته، تست جابجایی رنگ، آزمایش‌های تست سوخت، بویایی، تست حلال، تست بیولوژیکی و کشت قارچ و... است. 

شرح عملیات حفاظت و مرمت این دو اثر شامل غبارروبی وکیوم با مکش محاسبه شده، استحکام‌بخشی اتصالات، شستشوی لایه‌ها با ترکیب قلیایی، پرس گرم‌نرم الیاف دارای اعوجاج، وصالی فیلمو پلاست، احیای اتصالات، موزون‌سازی الیاف، جایگزینی الیاف تار و... است. 

حفاظت، مرمت، بازآفرینی و باز‌زنده‌سازی آثارتاریخی و هنری با استفاده از علوم و تکنولوژی و بر اساس زیبا‌شناختی و شناخت محتوایی، فنی و تاریخی، با حفظ اصالت و هویت اثر‌بخش حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی است و واحد حفاظت و مرمت آثار فرهنگی، تاریخی و تزیینات وابسته به معماری مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با این رویکرد در مجموعه سعدآباد به‌صورت مستمر فعالیت می‌کند.

منبع:میراث آریا

اصلاح شده یکشنبه, 03 دی 1396 12:56

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top