به گزارش خبرگو ،علی نعمتی: براساس گزارش رسانهها ۵۳.۵٪ سهام «مدیاپرو» شرکت تلویزیونی کاتالونیایی (تأسیس: ۱۹۹۴) در ۱۵ فوریه طی قراردادی که این شرکت را ۱.۹ میلیارد یورو (۲.۴ میلیارد دلار) ـ شامل ۲۰۰ میلیون یورو بدهیهای آن ـ ارزشگذاری کرد، توسط شرکت هولدینگ ایمجینا به اورینت هونتای ـ یک شرکت سرمایه گذاری چینی مستقر در پکن ـ فروخته شد.
در اوایل همین ماه مدیاپرو درآمد سال ۲۰۱۷ خود را ۱.۶۵ میلیارد دلار و سود خالص خود را ۱۲۸ میلیون یورو اعلام کرد که نشانگر رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ است. بخش عمدهی این درآمد از فروش حقوق پخش مسابقات فوتبال بهدست آمده است.
فروش سهام مدیاپرو دو هفته بعد از موفقیت این شرکت در عقد قرارداد حقوق پخش تلویزیونی مسابقات سری آ ایتالیا ـ که با پرداخت مبلغی بالغ بر ۱.۱ میلیارد یورو در هر سال برای سه فصل آینده بهدست آمد ـ نهایی شد. این قرارداد باعث تسلط کامل مدیاپرو بر حقوق پخش بازار فوتبال جنوب اروپا شد؛ چرا که این شرکت از قبل حقوق پخش تلویزیونی لیگ اسپانیا لالیگا را تا سال ۲۰۱۹ در اختیار خود گرفته بود.
مدیاپرو برای توسعهی فعالیتهای تجاری خود در بازار فوتبال، چند موزهی فوتبال را نیز طراحی کرده است و در حال بررسی سرمایهگذاری در یک پارک تفریحی تحت نام لیونل مسی ستاره باشگاه بارسلونا است که احتمالا در سال ۲۰۲۰ در شهر «نانجینگ» چین افتتاح خواهد شد. مدیاپرو همچنین چندین سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی را نیز تولید کرده که از جملهی آنها میتوان به فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» ساختهی وودی آلن اشاره کرد.
با این حال بر اساس تحلیلی که نشریه اکونومیست انجام داده، مشکل از آنجا آغاز میشود که نتایج مالی نشان از آن دارند که حقوق پخش تلویزیون فوتبال دیگر آنچنان که زمانی به نظر میرسید، پولساز نیستند. در فوریهی ۲۰۱۷ شبکههای اسکای و بی تی اسپورت ـ دو شبکهی تلویزیونی بریتانیایی ـ مبلغی بالغ بر ۴.۵ میلیارد پوند (۶.۲ میلیارد دلار) را برای حقوق پخش ۱۶۰ بازی لیگ برتر انگلستان در سه فصل آینده (از سال ۲۰۱۹ بهبعد) پیشنهاد دادند. این مبلغ بهشکل محسوسی پایینتر از مبلغ ۵.۱ میلیارد پوند برای سه فصل در قرارداد قبلی است. مدیاپرو در ایتالیا بهسختی توانست حداقل مبلغ تعریف شده توسط لیگ را پیشنهاد دهد؛ اگر چه حتی با این وجود هم «فرانسیس گودار» تحلیلگر مؤسسهی اندرس آنالیزیس میگوید بعید است این شرکت بتواند از فروش حقوق پخش تلویزیونی مسابقات سری آ سودآوری داشته باشد.
به اعتقاد اکونومیست، نقطهی ضعف مدیاپرو این است که تنها یک واسطه است. مدیاپرو مشترکین اختصاصی خود را ندارد و تنها بر مشترکین رسانههای مشتری خود تکیه دارد. این مدل کسبوکار باعث میشود تا مدیاپرو در برابر سرویسهای استریمینگ با پایگاه مشترکین عظیم ـ نظیر آمازون و نتفلیکس ـ که نیمنگاهی هم به پخش زندهی مسابقات ورزشی دارند، آسیبپذیر شود. بدیهی است که مدیاپرو میتواند حقوق پخش تلویزیونی را به این شبکهها هم بفروشد؛ اما بهنظر میرسد این شبکهها به داشتن کنترل کامل بر محتوای رسانهای خود تمایل بیشتری دارند.
در همین حال مشتریان کنونی مدیاپرو هم زمزمههایی در زمینهی خروج از بازار پخش فوتبال را آغاز کردهاند. در فوریه تلفونیکا اپراتور مخابرات اسپانیایی اعلام کرد در حال بررسی است که آیا به پخش مستقیم آنلاین فوتبال از طریق استریمینگ ادامه دهد یا آن را قطع کند.
با این حال تاچو بنت یکی از مدیران ارشد مدیاپرو اصرار دارد که اینگونه مسائل چیزی فراتر از بهانهگیریهای معمول زمان تمدید قرارداد نیستند. او معتقد است اسپانیاییها همچنان تماشای فوتبال بهصورت زنده را دوست دارند و حاضرند هزینهی آن را هم بپردازند. زمان ثابت خواهد کرد که آیا نظر آقای بنت درست است یا بازار فوتبال در حال اصلاح خود در یک نقطهی تعادلی جدید درآمدی است.