به گزارش خبرگو ، چندی است که تخفیف های استارت آپهای بیمه ای نقل محافل بیمه ای شده تا جائی که اعتراض نمایندگان بیمه را برانگیخته چرا که معتقدند این تخفیفات اگر چه جهت بازار یابی برای جذب مشتری صورت می گیرد اما عملا نظم بازار را بهم می ریزد .
هفته گذشته بود که در پی اعتراض برخی نمایندگان در خصوص بر هم زدن بازار و نرخ شکنی برخی استارت آپها در نهایت مدیر بیمه های اتومبیل بیمه ایران طی ابلاغیه ای سه روز به استارت اپهای بیمه ای فرصت داد تا نسبت به حذف هر گونه نشان و ارم بیمه ایران از درگاه خود اقدام کنند.
اما انچه که تا کنون کمتر بدان توجه شده حدود تبلیغات بیمه ای است که صراحتا در ماده 3 آیین نامه 71 فانون بیمه گری بدان اشاره شده است.
ماده ۳ این آیین نامه اذعام می دارد که عرضه کنندگان بیمه باید از تبلیغات گمراه کننده خودداری نمایند. منظور از تبلیغ گمراه کننده تبلیغی است که:
۱- موجب ابهام در تشخیص محصولات بیمه ای شود.
۲- وعده هایی خارج از پوشش های مقرر در بیمه نامه یا فراتر از عملکرد بیمه گر ارایه دهد.
۳- با شرایط بیمه نامه منطبق نباشد.
۴- با قوانین و مقررات بیمه ای و عرف بیمه منطبق نباشد.
ماده ۴ این آیین نامه تصریح داشته که مؤسسات بیمه موظفند از انطباق تبلیغات بیمه ای شرکت، نمایندگان خود و کارکنان آن با مقررات مربوط اطمینان حاصل نمایند
در این راستا توجه به برخی نکات مندرج در این آیین نامه از منظر ضرورت توجه مقام نظارت و شرکتهای بیمه ای قابل تامل خواهد بود.
بند 4 ماده 3 تاکید می کند که تبلیغات بیمه ای باید با مقررات بیمه ای و عرف بیمه منطبق باشد این در حالی است که در حوزه ثالث استارت اپها با تیلیغات گمراه کننده خارج از عرف بیمه ای عمل می کنند چرا که نمایندگان و بازار یابان با توجه به مفاد مندرج در قانون جدید ثالث در ارایه تخفیفات دارای مجدودیتهایی هستند، اگر چه که ارایه این تخفیفات توسط این استارت اپها از محل حق بیمه اصلی نیست اما به نوعی قواعد کسب کار بازار را بهم می ریزد و به زعم بسیاری می تواند مصداق تبلیغات گمراه کننده باشد .
از سوی دیگر ماده ۴ این آیین نامه تصریح داشته که مؤسسات بیمه موظفند از انطباق تبلیغات بیمه ای شرکت، نمایندگان خود و کارکنان آن با مقررات مربوط اطمینان حاصل نمایند در این راستا به نظر می رسد شرکتهای بیمه از انجا که با این استارت اپها در ارتباطند باید بر نحوه تبلیغات این استارت آپها در صورتیکه احساس کنند قواعد کسب و کار را دچار بهم ریختگی کرده اند،نظارت کنند.
اگر چه برخی دیگر از کارشناسان علم تبلیغات معتقدند ،نفس حضور استارت اپها ایجاد بهم ریختگی در بازار است و نمی توان نحوه عملکرد تبلیغاتی انها را با فروش سنتی در یک میزان قرار داد چرا که ماهیت استارت اپها خرق عادت و شکستن مرزهاست.
اما منتقدان نحوه تبلیغات استارت اپها می گویند نحوه فعالیت استارت آپهای بیمه ای با سایر استارت آپها مانند حمل و نقل ، تهیه غذا و ... متفاوت است چرا که فعالیت بیمه گری در هر سطحی یک امر کاملا تخصصی محسوب می شود و حتی حوزه تبلیغات آن نیز باید با حدود و فواعد بیمه گری تناسب داشته باشد.