به گزارش خبرگو ،نوید صراف | بر خلاف استیو جابز، بیل گیتس وبسیاری از نوابغ دنیای کامپیوتر و دیجیتال، شاید مارک زاکربرگ از لحاظ شخصیتی،چهرهای جذاب محسوب نشود اما از جنبه هوش و ذکاوت، قطعاً یکی از جذابترین چهرههایتاریخ معاصر است. شخصی که با راهاندازی شبکه اجتماعی مشهور Facebook، دنیا را تسخیرکرد و اکنون، بجای درجا زدن همانند گزینههای قبل از خود همانند Gazzag و Orkut، با سرعت بالابه پیش میرود.
نقطه شروع؛ همکاری با رئال مادرید
چندی پیش بود که ماجرای همکاری فیسبوک با باشگاه رئالمادرید، حسابی خبرساز شد. مسئولان دیجیتال باشگاه رئال مادرید با هدفِ تحتتاثیر قراردادن نسل نوجوان و جوان، با همکاری فیسبوک و کمپانی دیجیتالی «GoPro»، سریالهای فوتبالیدر 8 قسمت را تولید کردند که در مورد زندگی جذاب در باشگاه رئال مادرید بود. سریالی8 قسمتی که در صفحه رسمی باشگاه رئال مادرید در فیسبوک منتشر شد و به حدی مورد توجهمخاطبین هدف قرار گرفت که مادریدیها را به فکر ادامه این پروژه در سطحی وسیعتر انداخت.
علاوه بر این پروژه، مسئولان رئال مادرید، پروژه تصویری جدیدیرا نیز در فیسبوک آغاز کردند که به کمک این سرویس، مخاطبین جدیدی را به ویژه از ایالاتمتحده آمریکا به خانواده بزرگ طرفدارانشان افزودند. رافائل دو سانتوس در رابطه با پروژههایویدئویی جدید قوهای سپید گفت: «هدف باشگاه این بود که با استفاده از پروژههای جدید،نه تنها هواداران پیشین خود را به وجد بیاورد، بلکه میلیونها انسان که روزانه در فیسبوکمشغول فعالیت هستند را نیز به سمت خود جذب کند.»
گام بلند فیسبوک در ورزش
پروژه ساخت سریال برای رئال به حدی توجه مدیران ورزشی را بهخود جلب کرد که بسیاری از آنها از جمله سران باشگاه منچسترسیتی نیز، با مسئولانفیسبوک پای میز مذاکره نشسته و قرارداد امضا کردند.
در این بین بد نیست بدانید سال گذشته، توئیتر با 10 میلیوندلار، حق پخش دیجیتال مسابقات NFL را خریداری کرد و از این طریق سود قابلتوجهی بدست آورد. این در حالیست که فیسبوک نیز در همان مقطع با خرید حق پخشمسابقات کریکت هند به مبلغ 600 میلیون دلار، موفق به کسب درآمد 2.6 میلیارد دلاریشد.
حال، مارک زاکربرگ با بیش از 2 میلیارد عضو فعال به صورتماهانه در فیسبوک، تصمیم دارد پروژه بلندپروازانه جدیدی را کلید بزند. فیسبوک کهاکنون مالکیت توئیتر و اینستاگرام را نیز در اختیار دارد، در صدد است که به صورتویژه به موضوع «حق پخش مسابقات ورزشی» ورود کند و در این راه با مدیران بازرگانی 5لیگ معتبر دنیا (سریآ ایتالیا، لالیگا اسپانیا، بوندسلیگا آلمان، لیگ برتر انگلیسو لیگ یک فرانسه) وارد مذاکره شده و باید دید در نهایت با کدام لیگ به توافق میرسد.جالب اینجاست که فیبسوک در صورت موفقیت در این امر، تمام بازیها را به صورترایگان در دسترس عموم قرار خواهد داد و تنها از طریق تبلیغات و میزان کلیک، درآمدکسب خواهد کرد.
نسخه ایرانی و قرارداد با لالیگا
روز سهشنبه اتفاقی بسیار مهم نیز در ایران روی داد.ایرانسل، بزرگترین اپراتور دیتای کشور با داشتن بیش از 49 میلیون مشترک، طیمراسمی که با حضور فرناندو مورینتس، بازیکن سابق رئال مادرید و سفیر کنونی این تیمدر کنار مدیرعامل لالیگا در تهران برگزار شد، به صورت رسمی همکاری خود با لالیگا اسپانیارا آغاز کرد. بر اساس اطلاعات ارائهشده توسط ایرانسل، در آغاز این همکاری قرار استکانال جدیدی به نام «اسپرت پلاس» به اپلیکیشن لنز (که متعلق به ایرانسل است) اضافهشود که در این تلویزیون اینترنتی، برنامههای اختصاصی با محوریت لالیگا، همچون کلیپهایاختصاصی ورزشی، مصاحبهها و کنفرانسهای مطبوعاتی فوتبالی با زیرنویس فارسی، تاریخچهفوتبال، گفتگوی طرفداران ایرانی با لالیگا، برگزاری مسابقات گوناگون با جوایز متنوعو همچنین کلیپهای ویدئویی آموزشی آکادمی فوتبال در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
منبع:خبرآنلاین