نمایشگاهی از خاطرات فراموش‌شده سنت ایرانی

 ناصر پلنگی با بهره‌گیری از هنر، آثاری با محوریت سنت ایرانی که این روزها در حال فراموشی است خلق کرده است تا مخاطبان را با گذشته‌شان آشنا کرده و خاطراتشان را یادآوری کند.

 

به گزارش خبرگو ، این روزهانمایشگاهی از آثار ناصر پلنگی در گالری آریانا با عنوان «خاطره‌های قومی» برپا شدهاست.

 

این هنرمند در این نمایشگاه به بازآفرینی فرهنگو سنت اصیل ایرانی که این روزها رو به فراموشی رفته است پرداخته و با استفاده ازکلاژ عکس و مواد دیگر آثاری با محوریت آداب و رسوم ایرانی را به تصویر کشیده است.

در بیشتر این آثار که انسان در آن محوریت دارد،شاهد تصاویری از مردان و زنانی با آرایش و پوشش سنتی ایران در عصر قاجار و گاه شکلو شمایل عشایر خون گرم

پلنگی در این نمایشگاه که در بردارنده آثاری ازدوره های مختلف فعالیت اش است به گونه های مختلفی تصاویر را روی بود کلاژ کرده تابه مخاطب معناهای متفاوتی که مدنظر دارد را برساند.

او همچنین از نگارگری و تهذیب هم برای یادآوریسنت ایرانی استفاده کرده تا مخاطب را با آنچه که به آن متعلق است آشنا کند.

 

در این نمایشگاه از کُت مردانه‌ای که درآستر و دکمه‌های این کت، نقاشی استاد پلنگی کار شده به عنوان یک اثر فاخر و تلفیقیرونمایی شده است. ناصر پلنگی در توضیح ایننمایشگاه اینچنین بیان کرده است: ۤاین نمایشگاه، چشم اندازی هنری و مدرن را به نسلجدید ارائه می دهد و فراتر از مجموعه ای از اشیا، راهکاری برای تثبیت و نگهداریحافظه به شمار می رود. من برای نشان دادن و به نمایش گذاشتن غنای روحانی، تاریخی واجتماعی این میراث، از روش های متعددی مانند نقاشی، چاپ، گلدوزی، خیاطی، اشیا،ابزارهای انتقال عکس و تکنیک های سرهم بندی بهره گرفته ام.

این هنرمند درباره این آثار گفت: خاطرات قومیزنده نگه‌داشتن آن مسایلی است که در سنت ما وجود داشته است و امروز رو به فراموشیاست، اسناد بصری ما عکس‌های گذشته و لباس‌های مادربزرگ‌هایمان است که دیگر کمتر می‌توانآن را پیدا کرد. در آینده نمی‌توان با کلمه از سنت‌ها سخن گفت بلکه باید مستندات فرهنگیاز آن زمان در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم به آیندگان نشان دهیم تا به عنوانسند باقی بماند.

منبع:خبرآنلاین

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top