راهی برای فرار از تکرار و تقلید در آواز خواندن

 در شانزدهمین نشست آیین آواز مطرح شد: «آشنایی‌زدایی یک راه مهم و اثرگذار در غلبه بر تکرار و تقلید در آواز ایرانی است.»

 

به گزارش خبرگو ، در شانزدهمین نشست آیین آواز کهدر فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، مخاطبان شاهد اجراهایی تازه از چند آوازخوان وهمچنین صحبت‌های کارشناسان درباره دو موضوع فنی و تخصصی در زمینه هنر ملی آوازبودند.

 

در یکی از دو پنل تخصصی این نشست علی شیرازی به همراه جاویدعباسی‌فلاح روی صحنه آمدند تا درباره «آشنایی‌زدایی در آواز ایرانی» صحبت کنند.عباسی‌فلاح به عنوان کارشناس- مجری ابتدا به پیشینه آشنایی‌زدایی در ادبیات اشارهکرد و در ادامه گفت: «آشنایی‌زدایی یک راه مهم و اثرگذار در غلبه بر تکرار و تقلیددر آواز ایرانی است.»

شیرازی نیز افزود: «من سال‌هاست تمرین شاعری می‌کنم و برایدل خودم شعر می‌گویم. این طور که من تجربه کرده‌ام عنصر الهام به شاعر نقش مهمی درتولد یک شعر ایفا می‌کند. از طرفی به سبب تلاش دیرینه‌ام در آموختن هنر آواز وخرده‌پژوهش‌های روزانه‌ام در این زمینه دریافته‌ام که عنصر الهام‌بخشی در آفرینشیک اثر در آواز ایرانی نیز حتما باید حضور داشته باشد. یعنی درست است که هر آوازخوانمتبحر و کارآزموده‌ای تقریبا هر کدام از شعرهای مختلف در گونه‌های کلاسیک و دارایوزن عروضی را به او بدهند به صورت بداهه تا حد زیادی درست به آواز خواهد خواند امابرای ماندگاری یک اثر آوازی وجود نوعی الهام هم لازم است. یعنی خواننده باید باشعر و آواز به صورت مداوم زندگی کند و هر بار چیزهایی را که از به هم آمیختن شعر وموسیقی عایدش می‌شود به شکل آواز عرضه کند.»

او ادامه داد: «معضل تکرار و تقلید در این روزگار فقط مختص بازخوانیو نگاه کردن به خوانندگان بزرگ توسط بقیه آوازخوان‌ها نیست. بسیار دیده می‌شود که یکخواننده فقط یک بار آواز سه‌گاه خوبی می‌خواند و بعد برای همیشه هر وقت دیگر که می‌خواهدسه‌گاه جدیدی اجرا کند با کمی تغییرات دوباره و چندباره همان یک سه‌گاه قدیمی خودشرا تکرار می‌کند.»

«تلفیق شعر و موسیقی و فن بیان در خوانندگی» عنوان دیگر پنلتخصصی و آموزشی این نشست بود که میلاد کیایی به همراه علی شیرازی در آن حضوریافتند.

در ادامه آوازخوانی منصور رسولی به همراه سه‌تار ادیبتیرانداز، علیرضا گلبانگ به همراه گروه همنوازان برومند، محمدهاشم احمدوند در کنارسنتور میلاد کیایی و آوازخوانی و تارنوازی همزمان امیرعباس طغرایی که فقط 17 سالسن دارد اجراهای این نشست را شکل دادند.

هفدهمین نشست آیین آواز سه‌شنبه 19 دی ساعت 18 در فرهنگسرایارسباران برگزار خواهد شد.

منبع:خبرآنلاین

اصلاح شده چهارشنبه, 29 آذر 1396 12:55

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top