گلایه مدیر فروشگاه بتهوون از سواستفاده سریال «شهرزاد»

 بابک چمن آرا با حضور در برنامه اینترنتی «آهنگ» با ارائه توضیحاتی درباره شکل‌گیری فروشگاه بتهوون و همچنین تغییر نسلی که در حوزه موسیقی رخ داده است، از اینکه سریال «شهرزاد» از تابلوی این فروشگاه استفاده کرده، گلایه و شکایت کرد.

 

به گزارش خبرگو ، هشتمین برنامهاینترنتی «آهنگ»، سه شنبه 21 آذر میزبان بابک چمن آرا مدیر انتشارات آوای خورشید و فروشگاهبتهوون بود.

 

برنامه هشتم «آهنگ» با سخنان بهرنگ تنکابنی دربارهتغییر معاون هنری ارشاد و گزارشی از جشنواره موسیقی فارس آغاز شد. سپس تنکابنیدرباره مهمان برنامه و مرکز موسیقی بتهوون و سابقه آن در عرصه نشر موسیقی سخن گفت.

در ادامه، چمن‌آرا درباره ماندگاری فروشگاه بتهوونکه 64 ساله است، گفت: «کار فرهنگی کردن و تداوم آن سخت است و موسیقی در این راهسخت‌تر است اما شاید کتاب که نزدیک‌ترین محصول فرهنگی به ما است، زودتر توانستهتغییر کند و به روز شود و جا بیفتد اما موسیقی خودبخود پدیده جدیدی بوده که عمرتولید محصول موسیقی‌اش به 100 سال نمی‌رسد که ما سهمی از این سال‌ها را داشتیم.»

سالروز تولد فروشگاه بتهوون را مصادف با تولدلودویک بتهوون گذاشتم

او درباره انجام برخی فعالیت‌ها در سالگرد فروشگاهبتهوون از سال 82 تاکنون و انتخاب آذرماه برای انجام این اقدامات توضیح داد: «منهمیشه می دانستم که بتهوون، فروشگاهی بوده که سال 1332 در خیابان منوچهری باز شدهاست. چمن‌آراها یعنی پدرم و عموهایم صفات مشترکی داشتند که به تدریج این صفات رادر خودم و برادرم و پسرعموهایم می‌بینم و آن اینکه در تعریف خاطره و گذشته بسیارخسیس هستند. جدای از این مساله، من هم متوجه نشدم که گشایش این فروشگاه در سال 32در چه تاریخی اتفاق افتاده است. طبیعتاً می‌دانم که چرا این سوال را پرسیدی؛ چونبا همفکری هم سعی کردیم یک تاریخی که مناسبتی داشته باشد را برای برگزاری سالگردبتهوون تعیین کنیم که به روز 25 آذرماه رسیدیم که مصادف با سالروز تولد بتهوونآهنگساز بود. وقتی نمی‌دانستم که روز تولد فروشگاه چه روزی است و اینکه عمو کریمبه دلیل علاقه‌ای که به شخصیت این آهنگساز و آثارش داشته این نام را برای فروشگاهانتخاب کرده، من هم تصمیم گرفتم که تاریخ 25 آذر را سالروز تولد فروشگاه قرار دهم.»

سالن بتهوون خانه هنرمندان چطور نامگذاری شد

چمن‌آرا درباره مراسمی که در سال 82  برای تولد 50 سالگی بتهوون برگزار کرد و نقلخاطره‌ای از آن گفت: «سال 82 تجربه امروزم را نداشتم و فقط می‌دانستم باید کاریانجام دهم و در این راه بزرگترین مشورت و کمک را مجتبی میرتهماسب انجام داد. لیستیاز افرادی که طی این سالها با فروشگاه بتهوون کار کرده بودند و ما می‌دانستیم که کارداشتند را تهیه کردیم و به سراغ‌شان رفتیم تا در مراسم ما حضور داشته باشند.خاطراتی که این افراد از بتهوون تعریف می‌کردند، بخشی از چیزی بود که من هم از آناطلاع نداشتم و مجموعه این صحبت‌ها و فیلم‌هایشان عجیب بود و توانستیم از آنها چندفیلم کوتاه شد که در مراسم پخش شد. در همان برنامه بود که بهروز غریب‌پور یکی ازسالن‌های خانه هنرمندان را به نام بتهوون نام‌گذاری کرد و تا سال‌های سال این نام راداشت اما الان بنا به دلایلی تغییر کرده است.»

او به سورپرایز کردن کریم چمن آرا در مراسم تولد 50سالگی بتهوون اشاره کرد و افزود: «چیزی حدود 30 نفر برای این مراسم در حال کاربودیم و نمی‌خواستیم که عمو کریم متوجه این مراسم شود تا در سالن سورپرایز شود کهاین اتفاق هم افتاد.»

مدیر انتشارات آوای خورشید در ادامه برنامه دربارهانتخاب شغلی در حیطه موسیقی توسط برادران چمن‌آرا در سال 32 توضیح داد: «خانوادهچمن‌آرا ساکن تبریز بودند و کریم اختلاف سنی بیشتری نسبت به برادران بعدی خودشداشت و یک برادر بزرگتر هم داشته است. برادر بزرگتر و کریم درگیر کار مطبوعات می‌شونداما به دلیل اتفاقات سیاسی که آن روزها رخ می‌دهد کریم چمن آرا به تهران می‌آید وکیوسک کتابفروشی در منطقه شادآباد دایر می‌کند و باز هم به دلیل اتفاقات سیاسیاوایل دهه 30 آن کیوسک هم از بین می‌رود. بعد از این گرفتاری‌ها تصمیم می‌گیرد که کارجدیدی آغاز کند که کلکسیون صفحه شخصی‌اش را به فروش می‌گذارد و همچنین از صفحهفروشی‌های دیگر صفحه خریداری می‌کرده و می‌فروخته است؛ پس ما اولین صفحه فروشیایران نبودیم و ما در حقیقت قدیمی‌ترین صفحه فروشی زنده ایران هستیم. (این صنعتیعنی ساختن ساز و فروش صفحات و نوازندگان در اختیار اقلیت‌های مذهبی بوده است.)»

او درباره اینکه آیا کریم چمن‌آرا دغدغه‌های فرهنگیداشته که وارد تولید صفحه شد یا اینکه هزینه تولید پایین‌تر بوده است، گفت: «سال‌هاطول کشیده که صفحه در ایران تولید شده است و سفارش به خارج کشور می دادند تا صفحهوارد شود و تنها گرجستان، هند و سوریه قابلیت ضبط صدا روی صفحه داشتند.»

گلایه از استفاده سریال‌ها از تابلوی بتهوون

چمن آرا با گله و شکایت از استفاده از تابلوی فروشگاه بتهووندر سریال‌ها و فیلم‌های تاریخی گفت: «از اینکه استفاده نادرست از اینفروشگاه در فیلم‌ها می‌شود بسیار ناراحتم چراکه ممکن بود این فروشگاه الان وجودنداشته باشد اما الان من و چمن‌آراهای دیگر حضور دارند و پیدا کردن ما کار سختینیست و می‌توانند از ما بپرسند که موقعیت این فروشگاه دقیقا کجاست، حتی می‌توانستمعکسی از سردر آن زمان فروشگاه را در اختیارشان قرار دهیم ولی حالا دیگر نمی‌توانمردم را از این اشتباه درآورد چراکه سریالی پربیننده‌ای مثل «شهرزاد» چنین اشتباهیکرده است.»

او در مورد افراد مشهوری که در دهه 30 به فروشگاهبتهوون رفت و آمد داشتند، اظهار کرد: «می‌توانم به صادق هدایت و فروغ فرخزاد اشاره کنم وپاتوق آقای بنان هم فروشگاه بتهوون بود. چون مدرسه دخترانه ژاندارک در نزدیکی اینفروشگاه بود، می‌دانم که خانم‌هایی که ممکن است بعداً افراد مهمی شده باشند نیز بهاین فروشگاه رفت و آمد داشتند.»

مدیر فروشگاه بتهوون درباره نقش این فروشگاه دربازارسازی موسیقی در فضای جدید موسیقی ایران گفت: «بعد از انقلاب به خاطر نگاهی کهبه موسیقی پیش آمد و انتخاب موسیقی توسط مردم نسبت کمتری از دیگر اقلام فرهنگیداشت، اما اگر کسی یک نوع موسیقی را می‌خواست می‌توانست آن را پیدا و گوش کند.خیلی از فروشگاه‌ها که درگیر رسمی کارنکردن بودند، به نظرم در زنده نگاه داشتنموسیقی به صورت غیررسمی موثر بودند که تاثیر آن در دهه های 70 و 80 و حتی الان نیزمی‌توانیم شاهد باشیم. اما در همان سال‌های 76 تا 78 ارتباط‌ها در حوزه موسیقی باوجود اینکه اینترنت همه گیر نبود، بیشتر شد و ما سریع‌تر از اتفاقات موسیقی دردنیا مطلع می‌شدیم و همچنین تقاضاهای مردمی برای موسیقی زیاد شد. البته تقاضا سببشده بود که در عرضه اتفاقات عجیبی را شاهد باشیم و آلبوم و آهنگ‌های جدیدی برایخوانندگان موزیسین‌های خارجی ظاهر می‌شد.»

نسل جدید، سلیقه موسیقی‌شان شکل نگرفته است

بهرنگ تنکابنی در پایان برنامه با اشاره به مدیریت20 ساله بابک چمن آرا و روند تغییر سلیقه مردم در انتخاب موسیقی، از او درباره رونداین تغییر پرسید که او گفت: «من فکر می‌کنم الان هجوم اطلاعات در شبکه‌های مجازی،همان‌طور که به تو اجازه نمی‌دهد وقتی خوشحالی، سه روز خوشحال بمانی و همین درمورد نارحتی هم صدق می‌کند که نمی‌توانی خودت را تخلیه کنی، همین اتفاق در موسیقی هم افتادهاست و این آشفتگی در شنیدن موسیقی مردم هم وجود دارد. الان به نظر من سلیقه‌ایوجود ندارد! نمی‌خواهم تعصبی در دهه‌های قبلی داشته باشم؛ آدم‌هایی که الان 50ساله‌اند، ریشه و خاطره‌ای از موسیقی در قدیم دارند که این آشفتگی را کمتر می‌کندو می‌تواند روزگار بگذراند. اما آدم‌هایی که متعلق به دهه‌های جدید هستند، سلیقه‌شان شکلنگرفته است چون وقتی فردی تیم فوتبال مورد علاقه و هنرپیشه مورد علاقه‌اش را عوضمی‌کند، موسیقی مورد علاقه‌اش را نیز تغییر می‌دهد.»

او افزود: «من با وجود اینکه تعصبی روی ژانر موسیقیخاصی ندارم و معتقدم همه باید با توجه به وضعیت، کار و موقعیت‌شان موسیقی گوشکنند، ولی به هر حال آدم‌ها باید سلیقه داشته باشند اما فکر نمی‌کنم برای افرادیکه در این دهه های جدید شخصیت‌شان شکل گرفته، چنین اتفاقی بیفتد.»

منبع:خبرآنلاین

برچسب ها

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top