به گزارش خبرگو ،بهگزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ششمین قسمت از ویژه برنامه زنده اینترنتی «سی و پنج» درسیوششمین جشنواره فیلم فجر با اجرای فریدون جیرانی میزبان مهناز افشار بازیگرفیلم «دارکوب» و مصطفی کیایی و مهدی پاکدل کارگردان و بازیگر فیلم «چهارراهاستانبول» بود که شب گذشته پنجشنبه 19 بهمن از تلویزیون اینترنتی تی وی نت (tvnet.ir) پخش شد.
پایانبندی «دارکوب» مطابق سلیقهام نبود
دربخشی از این برنامه مهناز افشار در پاسخ به این که چرا امسال در جشنواره کم کاربوده است گفت: «ماجرا این است که از جایی به بعد ترجیحم حضور در فیلمهایی است کهخودم هم آنها را دوست داشته باشم.»
اودر ادامه گفت: «ناراحتم که «گیلدا» هنوز اکران نشده است چون در فیلم «گیلدا» پنجنقش بازی کردم. «ارادتمند نازنین بهاره تینا» هم که هنوز تکلیفش روشن نیست.»
مهنازافشار در مورد این که در «دارکوب» کودک، محور داستان است و در کنارش با یک زنمعتاد روبهرو هستیم گفت: «به واسطه فعالیتهای اجتماعیام، مادران معتاد زیاد دیدهامکه حتی بچههای معتاد به دنیا میآورند و این بسیار تکاندهنده است. من معتادان راقبلتر از این فیلم میشناختم.»
او دربارهپایانبندی «دارکوب» هم تاکید کرد: «ایدهآل من از نظر سلیقهای نبود و پایانی به اینمشخصی نداشتیم و معتقد بودم بچه مهم است نه جدال دو مادر.»
مهدی پاکدل: رایگیری به شیوه دستی آسانتر بود/ کیایی: هیچ وقت فیلمنامه سفارشی ننوشتهام
درادامه برنامه، مصطفی کیایی و مهدی پاکدل کارگردان و بازیگر «چهارراه استانبول»مقابل دوربین «سی و پنج» قرار گرفتند.
مصطفیکیایی در مورد شیوه رایگیری برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم گفت: «متاسفانهاتفاقاتی در خصوص رایگیریها افتاده که دستمان خالی است. احترام گذاشتن به مخاطبیعنی این که همین رایگیری برای سیمرغ مردمی درست انجام شود و صادقانه بگوییم کهمردم کدام فیلم را بیشتر پسندیدند.»
مهدیپاکدل هم گفت: «رایگیری به شیوه قدیم که به صورت دستی انجام میشد برای همه خیلیراحتتر بود. خیلی از افراد چندان اهل اینترنت و فضای مجازی نیستند و به همین دلیلخیلی از رایها از دست میرود.»
کیاییدر ادامه گفت: «این روزها میشنوم که میگویند مصطفی کیایی از پلاسکو سوءاستفادهکرده است! واقعیت این است که هیچوقت فیلمنامهای را سفارش نگرفتم و این فیلمنزدیک 35 درصد هزینهاش از دوستان است و بقیهاش هم از خودم است. همزمان با ایناتفاق، قرار بود یک فیلم کمدی در لندن کار کنم و سرمایهگذار هم پیدا کرده بودم.70 درصد فیلمنامه را نوشته بودم که پلاسکو اتفاق افتاد و ناگهان نظرم تغییر کرد وبا خودم گفتم چرا یک اتفاق مهم را فیلم نکنم. آن زمان فکر میکردم ادای دینی به آتشنشانهاستو شروع به نوشتن یک قصه کردم و احساس کردم مثل بقیه الگوهای جهانی، مستقیم به سراغموضوع اصلی نروم تا از ابتدا به آتشنشانها بپردازم و فکر کردم نقطه عطفش پلاسکوباشد و به این داستان رسیدم.»
مهدیپاکدل هم در مورد نقشش گفت: «آدم واقعی که مابه ازای نقش من است را ندیدم اما باخیلی از بچهها صحبت کردم. من رنج آن آدمها را در صورتشان میدیدم و بار اینمسئولیت را روی دوشم حس میکردم اما از طرفی هم خوشحال بودم که چنین نقشی را ایفا کنم.من تجربه بازی جلوی پرده سبز را نداشتم و با خود فکر میکردم کارهای کامپیوتری درایران خوب در نمیآید و این حس همیشه با من همراه بود اما وقتی فیلم اکران شدباورم نمیشد که اینها اتفاقات کامپیوتری است!»
کیاییهم در ادامه در مورد سختیهای کار توضیح داد: «وقتی فیلمنامه را ثبت کردم چندارگان دولتی برای تولید اعلام آمادگی کردند اما چون ذینفع بودند فکر کردم ممکن استدخالت کنند و قبول نکردم. با محسن کیایی و نیما جعفریجوزانی تصمیم گرفتیم خصوصیتولیدش کنیم. افرادی که عاشق سینما هستند از این دیوانگیها هم دارند. برآورداولیهمان مقدار دیگری بود اما کار با سه میلیارد تومان جمع شد. کار سنگینی بود وصحنههای دکور داخل پلاسکو را ساختیم و رئال و سی جی را ترکیب کردیم. تنها ارگانیکه خیلی با ما همکاری کرد، آتشنشانی بود و بدون دریافت ریالی تمام تجهیزات وماشینهایشان را در اختیار ما گذاشتند.»
مصطفیکیایی در پایان در مورد لحن منتقدان هم گفت: «منتقدی که توهین شخصی میکند، فکر میکندجذابیت انتقاد، در بکار بردن الفاظ رکیک است. من این آدمها را باسواد فرهنگی واجتماعی نمیدانم و اگر سواد داشتند اینقدر منفور نبودند و نیتخوانی نمیکردند وآدمها را بیشعور و کثیف نمیدانستند. در این شش فیلمی که ساختم یک بار با منتقدانبحث نکردم چون دلایل خاص خودشان را دارند ولی برخی از منتقدان ما عقدههای روحی وروانیشان را در میز بحث خالی میکنند. برای این دوستان چند روانشناس خوب سراغدارم که میتوانم به آنها معرفی کنم.»