داروغه‌زاده: نگران بودجه و هزینه جشنواره نباشید

 ابراهیم داروغه‌زاده با حضور در جمع خبرنگاران با ارائه توضیحاتی درباره سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به پرسش‌های مطرح شده نیز پاسخ داد.

 

به گزارش خبرگو ، داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در نشستی که صبح سه‌شنبه دهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد توضیحاتی را درباره این دوره از جشنواره ارائه کردند.

 

داروغه‌زاده در ابتدای نشست با اشاره به ابعاد جشنواره فیلم فجر گفت: «جشنواره دو بعد دارد، یک بخش رقابتی و سیمرغ‌ها و بخش دیگر هم جشنی است و برگزار می‌شود.»

او گفت: «زمانی که تعداد فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره بالا باشد در اصل آن حالت رقابتی از بین می‌رود. امسال ۶۷ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند که ۲۲ فیلم انتخاب شدند و این انتخاب باعث رقابت جدی‌تر و داوری‌های دقیق‌تر می‌شود.»

او همچنین در مورد تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل گفت: «اضافه شدن فیلم کوتاه داستانی هم از بخش‌های جدید جشنواره امسال بود که با مشورت‌های دوستان زیادی به این نتیجه رسیدیم. در بخش مستند هم همینطور، که دو فیلم را مورد داوری قرار بدهیم و در سینماهای مردمی نیز اکران کنیم. این فیلم‌ها حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر از برخی فیلم‌های داستانی هستند.»

داروغه‌زاده گفت: «سیمرغ هنر و تجربه و فیلم‌های اول در این دوره از جشنواره اهدا خواهد شد.»

او گفت: «هیات انتخاب کاملا مستقل عمل کردند و بلافاصله آرا خودشان را در محضر رسانه‌ها اعلام کردند. قرعه کشی برای زمان نمایش فیلم‌ها هم انجام شد تا حقی از کسی ضایع نشود و امیدواریم این اتفاق تا آخر جشنواره هم بیفتد.»

او در مورد بخش‌های مراسم افتتاحیه جشنواره گفت: «امسال در افتتاحیه سه بزرگداشت داریم یک مراسم نکوداشت مرحوم علی معلم که در جشنواره فعالیت های زیادی داشتند و مدیر نشریه سینمایی کشور بودند.»

امیدواریم دبیر جشنواره بتواند ۱۰ سال بماند

داروغه‌زاده در بخش دوم نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نامشخص‌ بودن حضور برخی فیلم‌ها در سال‌های اخیر جشنواره و ثبت‌نام و پذیرفته نشدن‌شان (مانند آشغال‌های دوست‌داشتنی) گفت: ما امسال کمترین تغییر را در مبحث آیین نامه داشتیم. ما دوست نداریم تغییرات زیادی در جشنواره داشته باشیم. امیدواریم که دبیر جشنواره بتواند 10 سال بماند و به این واسطه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های جشنواره تغییر نکند. فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» مجوز نمایش نداشت ولی امسال توانست مجوز نمایش پیدا کند. اما در نهایت کارگردانش به هر دلیلی که دوست داشت، انصراف داد و ترجیح داد پیگیر اکران عمومی فیلمش شود.

او در پاسخ به اینکه اگر قرار است سیمرغ به فیلم‌های اول داده شود، چرا برای این موضوع یک بخش جداگانه قرار ندادید؟ و اینکه چرا بخش عکس جشنواره دبیر ندارد؟ گفت: نظر به اهمیتی که سازمان سینمایی برای فیلمسازان جوانی که در عرصه فیلمسازی حرفه‌ای قدم می‌گذارند، قائل است، ما یک سیمرغ برای فیلمسازان اول قرار دادیم که جدا از سیمرغ های دیگر است. ما قبلا هم این موضوع را در آیین نامه اعلام کرده بودیم. از بین فیلم‌های اولی که به بخش مسابقه راه یافتند؛ ما یک فرصتی قرار دادیم تا اگر در بخش های کارگردانی و بازیگری و غیره سیمرغ دریافت نکردند؛ این سیمرغ را بگیرند.

موردی برای حضور حاشیه‌دارها در جشنواره مطرح نشد

دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش که فیلم‌هایی که احتمال دارند هرگونه حاشیه ای برای جشنواره ایجاد کنند کنار گذاشته شدند یا برخی از فیلمسازان اصولا درخواست ندادند تا جشنواره باشند؟ و اینکه چند درصد فیلم‌هایی که در اکران عمومی می‌بینیم با اکران جشنواره تغییر می کند؟ توضیح داد: برخی انتقادات هیچ منبعی ندارد. شما باید حرف‌تان یک داده‌ای داشته باشد تا آن را انتقال دهید. ما برای احترام به صاحبان آثار نام هیچ فیلمی را اعلام نکردیم. داوران تمام شصت و هفت اثر را بررسی کردند و هیچ موردی با این موضوع که حاشیه دارها به جشنواره نیایند، مطرح نشد. ما دوست داریم جشنواره با شکوه و پر رونق باشد و نگاه های مختلف وجود داشته باشد. ما فیلم هایی را انتخاب کردیم که کاملا از نظر پخش و اکران بدون مشکل هستند و از نظر وزارت ارشاد هیچ مسئله ای برای اکران ندارند.

داروغه زاده در پاسخ به این پرسش که آقای آزادی‌خواه در نشستی اعلام کردند که قرار است هزینه‌های جشنواره به نصف سال گذشته برسد. چگونه این هزینه ها به نصف سال گذشته رسیده است؟ گفت: ما در دوسال گذشته پردیس ملت فرش قرمز مردمی داشتیم که دیگر امسال نداریم. اما قرار نبود ما بخشی از جشنواره را حذف کنیم که هزینه‌ها کم شود. جشنواره امسال بخش‌های اضافی هم دارد که یکی از آنها بخش تجلی اراده ملی است. ما نسبت به سال گذشته گستردگی جشن‌مان بیشتر شده و تنها کاهش‌مان تعداد فیلم‌های بخش مسابقه بوده است. ما آخر جشنواره می‌توانیم دقیقا بررسی کنیم و بگوییم که هزینه‌های جشنواره چگونه کاهش پیدا کرده است.

او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه نمایش فیلشاه در جشنواره اتفاق بسیار خوبی است و فرصتی برای اکران عمومی فیلم کودک می شود. اما آیا این حضور در بخش مسابقه تا چه حد عادلانه است؟ گفت: من خودم خیلی موافق نبودم اما با صاحب اثر صحبت شد و خودشان موافق بودند تا فیلم در این بخش اکران شود.

دبیر جشنواره فجر در پاسخ به توضیحات یکی از خبرنگاران که گفت: شنیده شده است که صندوق اعتباری هنر بخشی از هزینه‌های جشنواره را بر عهده گرفته است. آیا این موضوع صحت دارد؟ و اینکه امسال همه فیلم‌ها تهیه کننده‌های شناخته شده‌ای دارند. آیا دلیل خاصی وجود دارد که همه از این دست تهیه‌کننده‌ها هستند؟ گفت: فکر می‌کنم علت این است که تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای و خوب‌مان توانستند فیلم‌های بهتری بسازند. در مورد بحث اسپاسنر هم دبیر جشنواره هیچ نقشی ندارد و این مسئولیت از دوش ما برداشته شد. توافقی هم که بین سازمان سینمایی با صندوق اعتباری هنر قرار بود شکل بگیرد هنوز اتفاق نیفتاده است.

داروغه‌زاده در ادامه در پاسخ به این پرسش که با وجود همه نقد هایی که اهالی رسانه به برج میلاد داشتند اما الان هم اهالی رسانه همچنان به پردیس ملت اعتراض دارند، گفت: فکر می‌کنم دو ماه بیشتر است که ما اعلام کردیم پردیس ملت سالن اهالی رسانه خواهد بود. ما نمی‌توانستیم در برج میلاد به درستی از اهالی رسانه پذیرایی کنیم در نهایت هم دو پردیس مطرح شد یکی پردیس ملت و یکی هم پردیس چارسو که در نهایت پردیس ملت موافقان بیشتری داشت.

آقای رضاداد یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره است

در ادامه این نشست یکی از حضار از نقش آقای رضاداد در جشنواره پرسید و گفت: ظاهرا آقای رضاداد رابط جشنواره با مجلس است و ترکیب هیات داوران هم با نظر ایشان بوده است. نکته بعدی هم درمورد فیلم‌هایی‌ است که فکر کردند اگر در جشنواره باشند برایشان حاشیه ساز می‌شود و... نظرتان در مورد این فیلم‌ها چیست؟ داروغه‌زاده پاسخ داد: راجع به فیلم‌هایی که در جشنواره حضور پیدا نکردند، بیش از اندازه صحبت شد و این توهین به فیلم‌های حاضر در جشنواره است. ما سه فیلم داشتیم که تلاش کردند به جشنواره برسند اما در آخرین روزها نتوانستند. هیچ کدام از فیلم‌هایی که در جشنواره حضور پیدا نکردند ربطی به حاشیه ایجاد شدن در جشنواره نداشت. من فکر می‌کنم به جشنواره و سینماگران باید احترام بگذاریم. برخی فیلم‌ها اساسا برای بخش رقابتی جشنواره تولید نمی‌شوند. فکر می‌کنم به‌خاطر دو یا سه اثر درست نیست فیلم‌های جشنواره را نادیده بگیریم. در مورد آقای رضاداد هم باید بگویم که او یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره است. این که شما می‌گویید نظر شخصی‌تان است. دبیر جشنواره هم بخشی از زنجیره مدیریتی جشنواره است. باید امیدوار باشیم سیاست‌ها و تصمیمات، رضایت اهالی سینما را برآورده کند.

داروغه زاده در پاسخ به این سوال که امسال قرار است آرای مردمی از طریق اینترنتی جمع‌آوری شود. اما انگار هنوز ربات آماده نشده و رای‌گیری اینترنتی کنسل شده است و اینکه چه تعداد فیلم و چه تعداد سانسی در شهرستان ها اکران خواهد داشت؟ گفت: در مورد آرای مردمی تا دیشب همه مسائل حل شده بود تا آرا، به صورت اینترنتی جمع آوری شوند و امکان دخالت در نتیجه آرا هم کمتر شود. من امیدوارم این مسئله امسال اتفاق بیفتد و اگر مسائلی به وجودبیاید، قطعا قابل رفع است. اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها هم منوط به اجازه صاحبان اثر است و اکران فیلم‌ها در مراکز استان خواهد بود که نهایتا هم 14 فیلم خواهد بود.

در ادامه نشست از دبیر جشنواره پرسیده شد که شما اعلام کردید جشنواره افتتاحیه ندارد اما چه شد افتتاحیه به جشنواره اضافه شد؟ که داروغه‌زاده در این باره اظهار کرد: من فکر می‌کنم باید بگویم که اشتباه کردم. در ابتدا ما فکر می‌کردیم همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا با یک فیلم مهمان آغاز می‌شوند و صرفا اختتامیه دارند و از طرف دیگر افتتاحیه هزینه‌هایی داشت که حذف آن، از هزینه‌ها می‌کاست؛ اما بعد فکر کردیم و دیدیم جشنواره ما هیچ گردهمایی جز افتتاحیه و اختتامیه ندارد.

قطعا کیفیت را فدای صرفه جویی نمی‌کنیم

دبیر جشنواره فجر اضافه کرد: ما مراسم‌ بزرگداشت هم داشتیم که نمی‌توانستیم آنها را در اختتامیه برگزار کنیم. امیدواریم بعد از پایان جشنواره گزارشی درمورد مسائل مالی اعلام کنیم.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره صرفه‌جویی در جشنواره امسال نیز ابراز کرد که قطعا کیفیت برای ما مهم است و نباید فدای صرفه‌جویی شود. 

کسی بر نظرات داوران جشنواره تاثیری ندارد

خبرنگار دیگری در ادامه نشست پرسید: امسال سازمان اوج با چهار فیلم در جشنواره حضور دارد آیا این تعداد تولیدات، امکان دارد که منجر به ایجاد حاشیه امن دریافت سیمرغ این فیلم‌ها شود؟» داروغه‌زاده در پاسخ گفت: سیمرغ به داوران جشنواره مربوط می‌شود و کسی تاثیری در نظرات این داوران ندارد. داوران فیلم‌ها را می‌بینند و رقابت بین تولید فیلم‌های خوب است. بهتر است جو منفی برای داوران ایجاد نکنیم و اجازه دهیم فیلم‌ها تخصصی انتخاب شوند 

دبیر جشنواره در در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: بسیاری بر این اعتقادند که شیوه گذشته برای انتخاب مستندها بهتر بود که تعداد فیلم‌ها زیاد بود و با گزینش فعلی جشنواره بیشتر فیلم‌های ارگانی انتخاب می‌شوند. گفت: نظرها متفاوت است و با توجه به تجربه سال‌های گذشته، نتیجه این شد که برای فرهنگ‌سازی و ایجاد باب آشنایی مردم با مستند، دو فیلم برگزیده شوند تا کمکی به فیلم‌های مستند شود.

شورای سیاستگذاری در پی رسیدن به جشنواره حرفه‌ای بود

خبرنگار دیگری هم از داروغه زاده درباره داوری تعداد کم فیلم و علت حذف‌ بخش‌ها اثر آن بر کیفیت جشنواره پرسید و که او در پاسخ گفت: همانطور که اشاره کردم شورای سیاستگذاری جشنواره در پی رسیدن به تعریف جشنواره حرفه‌ای بود. ما باید ببینیم سیمرغ‌های فنی را حذف کنیم یا تعداد فیلم‌ها. ما سعی کردیم به جای حذف سیمرغ‌های رشته‌های فنی، تعداد فیلم‌ها را در حد امکان کاهش دهیم که داوری تخصصی شود. جشنواره ما رقابت بین فیلم‌های خودمان است و رشد آن را در همه ابعاد در نظر داریم. ما اگر بخواهیم بخش‌های فنی را حذف کنیم از این هدف‌مان دور می‌مانیم. هر تصمیمی نقاط مثبت و منفی دارد و باید در جمع خروجی مثبتی داشته باشیم. نگران بودجه و هزینه جشنواره نباشید. به طور حتم جشنواره گسترده‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

دبیر جشنواه فجر درباره خط قرمزها و نماد جشنواره و پوستر این دوره که محل اختلاف نظر بود، توضیح داد: همه فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارند، قانون و خط قرمزها را رعایت کرده‌آند. درباره پوستر جشنواره هم باید بگویم بحث گرافیک، یک سلیقه است و کسانی که در این باره تخصص دارند، می‌توانند با طراحان پوستر گفتگو کنند. ما به یکی از متخصصان این حرفه، پوستر را سفارش دادیم و هر سال درباره هر پوستری نظرات مختلفی مطرح می‌شود.

جداسازی سینمای رسانه وظیفه جشنواره بود

خبرنگاری در ادامه این پرسش را مطرح کرد که ممکن است درباره انتقال سینمای رسانه توضیح دهید که چه کسانی خواستار این جدایی بودند؟ آیا کوچک کردن جشنواره و کم شدن تعداد آثار، به برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال‌های آینده ضربه نمی‌زند؟ داروغه‌زاده در پاسخ به او گفت: ما درصدد بودیم جشنواره را به وضعیت حرفه ای قبل برگردانیم. تعداد رسانه‌های ما نسبت به ده سال قبل افزایش پیدا کرده و فضای سینمای رسانه موجب نارضایتی اصحاب رسانه شده بود. این جداسازی وظیفه جشنواره بود که امیدواریم در سال اول مشکلاتش برطرف شود و در سال های آینده بدون مشکل اصحاب رسانه به تماشای فیلم ها بنشینند.

داروغه زاده در پاسخ به اینکه یکی از سازمان‌هایی که چهار فیلم در جشنواره دارد اسپانسر اصلی جشنواره است آیا این موضوع روی داوری ها تاثیر نمی گذارد؟. اظهار کرد: این موضوع تکذیب شده است و هیچ نهادی اسپانسر جشنواره نیست.

نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر با رونمایی از پوستر بزرگداشت‌ها، نکوداشت علی معلم و بخش تجلی اراده ملی پایان یافت.

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top