به گزارش خبرگو ، یازدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته از سوم تا ششم بهمن ماه در محل دائمینمایشگاههای تهران برگزار شد در این نمایشگاه شرکتهای داخلی و خارجی گردشگری و مرتبط با سفر شرکت کردند، در کنارشان ادارههای میراث فرهنگی هر یک از استانها غرفه ای داشتند که به معرفی جاذبههای گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی استانها میپرداختند. از سوی دیگر آژانسهای مسافرتی نیز به همراه برخی از ایرلاینهای داخلی و خارجی و هتلها نیز به ارائه خدمات خود میپرداختند.
اما در این میان برخی از سالنها برای اولین بار با موضوعات جدیدی رو به رو بود که یکی از آنها گردشگری گل، نام داشت این اقدام به اداره کل میراث فرهنگی مازندران گذاشته شد تا با همکاری شهرداری و بخش خصوصی بتواند استان مازندران و ظرفیت طبیعی آن را معرفی کند.
بخش دیگر به عهده استان همدان گذاشته شد تا گردشگری کودک را رقم بزند و برنامهای برای آن داشته باشد. بخش خصوصی نیز سالن گردشگری غذایی را بر عهده گرفت و انجمن گردشگری سلامت هم در برپایی سالن مربوط به گردشگری سلامت نقش داشت. در محوطه باز محل دائمینمایشگاههای بین المللی چادرهای عشایری و ... نیز برپا شدند تا به ارائه محصولات غذایی و سوغات بپردازند.
در این میان گروههای موسیقی زیادی هم در زمان برگزاری نمایشگاه و هم پس از آن در سالن خلیج فارس تا شب برنامههای آیینی اجرا میکردند. اما به دلیل طولانی شدن فاصله زمانی بین شروع آیینها در سالنی مجزا با زمان تمام شدن بازدید از غرفهها، بسیاری از افراد اطلاعی از این برنامه نداشتند و یا نمایشگاه را ترک میکردند.
بررسی آنچه که از نمایشگاه دوره یازدهم برمیآید نشان میدهد که استقبال مردم از نمایشگاه در دو روز آخر آن نسبت به روزهای قبلتر بیشتر بود یکی از دلایل آن را میتوان به تعطیلات پایان هفته تهرانیها ربط داد این استقبال باعث شده بود که راههای خروجی نمایشگاه به خصوص صف اتوبوسها در مسیر ولیعصر بسیار ترافیک شود. به دلیل این استقبال معاون گردشگری اعلام کرد که مدت زمان نمایشگاه از ساعت ۱۸ به ۲۰ تمدید شود که انجام نشد.
روزهای آخر این نمایشگاه به آنجا کشیده شد که بیشتر مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود به آنجا مراجعه میکردند و حضور گروههای تخصصی که بیشتر در روزهای اول به نمایشگاه آمده بودند کمتر شد. در این باره محمد محب خدایی معاون گردشگری کشور در یک نشست خبری و در حاشیه نمایشگاه اعلام کرد: این نمایشگاه فرصتی برای معرفی جاذبههای گردشگری است تا افرادی که در آینده میخواهند گردشگر شوند این انگیزه برای آنها ایجاد شود. ما میخواهیم عوامل و محرکهای گردشگری را به مردم نشان دهیم.
معاون گردشگری کشور در واکنش به اعتراض شرکتکنندگان و متخصصان گردشگری از ههمه موجود در سالنها به واسطه برگزاری همزمان آیینها و برنامههای موسیقی بدون برنامه ریزی و خارج شدن نمایشگاه از حالت تخصصی گفت: این نشان میدهد که فضای رقابتی در نمایشگاه به وجود آمده است.
از سوی دیگر ما به این موضوع توجه نداریم که گردشگری رویداد محور است. بسیاری از مواقع تصور میکنیم که گردشگری یک مفهوم خشک است شاید یکی از دلایل عدم موفقیت در گردشگری نیز همین باشد که به رویدادها توجه نداریم مردم برای اقامت در هتل سفر نمیکند آنها میروند تا با فرهنگهای دیگر آشنا شوند. باید بدانیم که گردشگران دنبال محیطهای شاد هستند. بخشی از ظرفیتهای فرهنگی ما هم همین مراسم و آیینها و سوغات، صنایع دستی و ... هست.
وی درباره اینکه بخشهای گردشگری سلامت تنها به معرفی و حضور برخی از بیمارستانهای کشور محدود شد یا سالن گردشگری گل به فروش گلدان پرداخت تا معرفی شهر گل و بخش گردشگری غذا نیز در معرفی غذاهای ایرانی ضعیف عمل کرد توضیح داد: همیشه وقتی از اولینها صحبت میشود قطعا نواقصی نیز وجود دارد ما باید برای رفع این نواقص از الان برای نمایشگاه سال بعد برنامه ریزی کنیم.
وی ادامه داد: سال آینده همه فضای محل دائمینمایشگاهها به گردشگری اختصاص مییابد بسیاری از افرادی که میخواستند در این نمایشگاه شرکت کنند ترغیب میشوند و سطح مشارکت را نیز بالا خواهند برد. همه استانها متقاضی اختصاص هزار متر در نمایشگاه هستند. امسال میزان مشارکت شهرداریها و بخش خصوصی زیاد بود و این نوید را میدهد که برای سال آینده نیز این مشارکت بیشتر شود. سال آینده همه استانهای کشور نمایشگاه گردشگری برگزار میکنند این خواسته مردم است که درخواست تکرار آن را داشته اند.
محب خدایی درباره همایشهای جانبی نمایشگاه نیز گفت: ما امیدواریم سال آینده هر دو ساعت یک همایش برگزار شود و دو هزار نفر در آنها شرکت کنند.