به گزارش خبرگو ،
حسین پرنیا، نوازنده چیرهدستِ سنتور و آهنگسازدرباره موسیقی نوروزی میگوید:
- ما در نوروز با پروسهای کاملا علمی و دقیقاز نظر زمانبندی مواجهیم. این نشان دهنده بالندگی نژاد ایرانی است. ما ایرانیان همزمان با نو شدنِ طبیعت، روزهای نو و سال نو را آغاز میکنیم. این اندیشه ریشهای معنویدارد و نشان میدهد که ما طبیعت را خیلی خوب میشناختیم.
- بیشک گام طبیعی و گامهایی که برگرفتهاز آن هستند، گزینههایی بسیار مناسب برای نوروز هستند. گام ماهور و راست پنجگاه درموسیقی ایرانی بر گام «ماژور» (گام جهانی) منطبق است. از درون این گامها دستانهایدیگری به وجود میآید که هر کدام از این دستانها نغمههایی دارد که بر فواصل ربع پردهبسته میشود. زیباترین نغمهای که بر ربع پرده بسته میشود، «سه گاه» است و این اتفاقینادر در موسیقی جهان است. نغمههای خوش ما که بر موسیقی نوروز استوار است، در گام طبیعیاجرا میشوند؛ یعنی در دستگاه ماهور، سهگاه و چهارگاه نواخته میشوند.
- کسانی که این دستگاهها و گامها را برایموسیقی نوروز انتخاب کردهاند، کمتر از خِردورزانی که خودِ نوروز را انتخاب کردهاند،نبودهاند. یعنی کاملا با شناخت این کار را کردهاند. وقتی که گام طبیعت برای موسیقینوروز انتخاب میشود، فواصلی نواخته خواهد شد که پر از طرب و انرژی است.
- در بهار که همه جا رویش هست و طبیعت داردنفس دوباره میکشد، اگر درخت سوختهای را نشان دهیم زشت است. پس در موسیقی نوروز همبیشتر طرب و طراوت جاری است. دستگاههای دیگر در موسیقی نوروز جایگاهی ندارند؛ مثلادشتی یا آواز اصفهان همان درخت سوخته هستند. دستگاه همایون هم جایگاهی در موسیقی نوروزندارد.
- یکی از آرزوهایم این است که تلویزیون ما،این دستگاه غیرملی، زمینهای را فراهم کند که ما موسیقی ایرانی را آزادانه و بدون دغدغهدر برنامههای زنده اجرا کنیم و همچنین این سخنها را برای مردم بیان کنیم تا عموممردم با این مسائل آشنا شوند. امیدوارم که مسئولان تلویزیون به این خواسته من توجهکنند.