نگاه دو نویسنده ایرانی و خارجی به نقش رسانه‌ها در دیپلماسی

 دو کتاب جدید در زمینه نقش رسانه‌ها در سیاست خارجی و دیپلماسی در بهمن‌ امسال از سوی نشر میزان و انتشارات آگاه روانه بازار کتاب شد.

 

به گزارش خبرگو ، کتاب «رسانه و سیاست خارجی» تالیفمسعود میرزایی، دانش آموخته علوم سیاسی و از خبرنگاران باسابقه خبرگزاری جمهوریاسلامی (ایرنا) جدیدترین اثری است که در زمینه نقش رسانه‌ها در تصمیم‌سازی‌ها وراهبردهای سیاست خارجی از سوی نشر میزان چاپ و منتشر شده است.

 

نویسنده در این کتاب پس از بررسی مباحث تئوریک در زمینهاهمیت و نقش رسانه در سیاست خارجی و چگونگی پیوند مفهومی ارتباطات و سیاست خارجی،در مطالعه موردی به موضوع هسته ای ایران و چگونگی نقش آفرینی رسانه های بیگانه درپرونده هسته ای پرداخته است.

آسیب شناسی دیپلماسی رسانه‌ای ایران و شیوه های تحققدیپلماسی رسانه ای در سیاست خارجی از دیگر مباحث این کتاب است که نویسنده پس ازبررسی آنها در بخش پایانی پیشنهاداتی را در عرصه های پژوهشی، کاربردی و عملیات کاررسانه ای ارائه کرده است.

در بخشی از مقدمه کتاب «رسانه و سیاست خارجی» آمده است: «دراین کتاب تلاش شده است ضمن بهره‌گیری از یافته‌های پژوهش های پیشین، چارچوب نظریجدیدی با استفاده از نظریه سازه انگاری در روابط بین الملل و نظریه انگاره‌سازی درعلوم ارتباطات ارائه شود و در حد توان چگونگی ارتباط و هم افزایی رسانه‌ها ودستگاه سیاست خارجی، بخصوص نحوه نقش آفرینی رسانه ها در تصمیم سازی ها و راهبردهایسیاست خارجی تبیین گردد.»

این کتاب در 264 صفحه و به قیمت 19 هزار تومان در اختیارعلاقه‌مندان حوزه رسانه و سیاست خارجی قرار گرفته است.

کتاب «رسانه های جدید و آینده دیپلماسی» نوشته پروفسورفیلیپ سیب استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دیگر کتابی است که با ترجمه مسعودمیرزایی در اواخر بهمن ماه 1396 از سوی انتشارات آگاه منتشر شد.

نویسنده در فصول پنجگانه این کتاب درباره موضوعاتی نظیردیپلماسی باز، ظهور دیپلماسی عمومی، دولت ها و بازیگران غیردولتی، رسانه های جدیدو شبکه های اجتماعی، دیپلماسی توزیع شده، دیپلماسی دو لایه و شکل گیری آیندهدیپلماسی سخن گفته است.

پروفسور سیب با اشاره به تحولات روز جهانی نظیر انقلاب هایعربی، مذاکرات هسته ای ایران و موافقت نامه برجام، ظهور داعش در عراق و سوریه،بحران پناهجویان و ... نحوه تاثیرگذاری رسانه ها بویژه رسانه‌های جدید بر این تحولات و همچنین سردرگمی وغافل گیری اکثر دیپلمات ها در جریان وقوع برخی از این رویدادها، بر ضرورت توجهدولت ها و دستگاه های دیپلماسی به فضای جدید رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی تاکید می‌کند.

دیپلماسی نیز هماند بسیاری از رشته‌های دیگر باید تغییر کندو خود را با شرایط جدید سازگار نماید. به عقیده پروفسور سیب، دیپلماسی سنتی منسوخنخواهد شد ولی چاره‌ای ندارد که صحنه را با دیپلماسی نوینی که مجهز به ابزارهایجدید است، شریک شود. او تغییر را برای این حوزه بسته و نخبه گرا (دیپلماسی)، ضروریمی داند ولی در پایان کتاب خود تاکید می کند که برای دیپلماسی آینده اینویدبخش در انتظار است.

کتاب رسانه‌های جدید و آینده دیپلماسی در 195 صفحه و بهقیمت 16 هزار تومان توسط انتشارات آگاه چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفتهاست.

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top