آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه گریران‌الشتر بعد از ۸۰ سال

کاوش تپه گریران الشتر لرستان متعلق به دوره‌های مس و سنگی، عیلامی، سلوکی و اشکانی پس از ۸۰ سال وقفه به منظور آگاهی از توالی لایه‌های استقراری آغاز شد.

 

به گزارش خبرگو ،به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری عباس مترجم رئیس هیئت باستان‌شناسی امروز چهارشنبه ۲۲ آذر ۹۶ با اعلام این خبر گفت: تپه گریران در مرکز دشت حاصل‌خیز الشتر در استان لرستان بزرگ‌ترین محوطه این دشت است که مورد کاوش محدود لایه‌نگاری قرار می‌گیرد.

او افزود: برای نخستین بار در حدود ۸۰ سال پیش اورل اشتاین در این محوطه تعدادی گور دوره مفرغ را کاوش کرد و از آن به بعد تاکنون هیچ کاوش علمی باستان‌شناسی در آن صورت نگرفته است.

او اظهار کرد: بر اساس نتایج اولیه که از ترانشه پلکانی ضلع غربی به‌دست آمده به‌نظر می‌رسد که از دوره مس و سنگی تا دوران آغاز عیلامی استقرارهایی بدون وقفه در این منطقه ادامه داشته اما پس از آن و خصوصا در دوره مفرغ به عنوان محلی به عنوان گورستان مورد استفاده قرار گرفته است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه بعد از وقفه‌های کوتاه‌مدت مجددا استقرار از دوره سلوکی و اشکانی در این محوطه ادامه یافته تصریح کرد: هیئت باستان‌شناسی در تلاش است وضعیت استقرار در این برهه زمانی را روشن سازد.

او در پایان تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد نقش این پژوهش در مطالعه روند تغییرات فرهنگی و جمعیتی از وضعیت ناحیه شرق زاگرس مرکزی است که امید می‌رود در قالب برنامه‌های مطالعات می‌دانی میان‌مدت و کوتاه‌مدت با حمایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و نهادهای فرهنگی استان لرستان انجام گیرد.

کاوش تپه گریران الشتر لرستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

منبع:مهر

اصلاح شده جمعه, 24 آذر 1396 09:10

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top