بررسی ثبت جهانی یلدا، عود و بادگیر

معاون میراث فرهنگی گفت: مذاکرات با کشورهای دیگر برای ثبت پرونده های مشترک ناملموس آسان نیست. پرونده یلدا، عود و بادگیر را در نظر داریم اما شاید سال ۲۰۱۹ نیز هیچ پرونده ای از ایران ثبت نشود.

 

به گزارش خبرگو ، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در نشست تشریح عملکرد سازمان میراث فرهنگی در ۱۰۰ روز اخیر که ظهر روز نوزدهم آذر ماه در سالن فجر این سازمان برگزار شد، گفت: دغدغه ما حفظ و مالکیت کافه نادری است، حتی اگر زمانی هم بخواهند آن را بفروشند یا منتقل کنند حتما باید شرایط ثبت در آن رعایت شود. در این حوزه نامه نگاری هایی با ستاد اجرایی فرمان امام انجام شده است.

طالبیان در پاسخ به سوال مهر درباره اینکه در سال ۲۰۱۸ ایران هیچ پرونده ای برای ثبت جهانی در فهرست میراث ناملموس و مشترک با کشورهای دیگر ارائه نکرده است، گفت: قوانین میراث ناملموس می گوید کشورها هر یک سال در میان سهمیه ملی می توانند داشته باشند ما چون امسال پرونده چوگان را داشتیم بنابراین سال آینده نمی توانستیم پرونده ملی ارائه کنیم، در حوزه پرونده های مشترک نیز باید گفت از ۱۷۴ کشوری که امسال در یونسکو حضور داشتند چهار پرونده به صورت مشترک ارائه شد. سال گذشته از ۱۷۰ کشور دو پرونده مشترک برای ایران بود.

وی گفت: مذاکرات با کشورهای دیگر راحت نیست. ضمن اینکه این کار را فقط ما نباید انجام بدهیم دراجلاس کره جنوبی برای ۵ پرونده مشترک با کشورها صحبت کردیم که معلوم نیست به چه نتیجه ای برسد. درباره پرونده عود در نظر داریم که به صورت مشترک ثبت کنیم اما برخی کشورها با ما زاویه دارند و اگرچه کارشناساس شان مشتاق بودند اما اعلام کردند دولت مرکزی با این اقدام موافق نخواهد بود.

طالبیان تصریح کرد: پرونده بادگیرها را با نگاه دیگری دنبال می کنیم، پیگیری پرونده عود و یلدا نیز در دستور کار است. چند پرونده مشترک همچون کاشی و آینه کاری در دست اقدام است. ۱۰ پرونده مطرح شده که باید اولویت آن مورد بررسی قرار گیرد. ما سه پرونده را پیش خواهیم برد، پرونده عود، یلدا و بادگیر. ممکن است سال ۲۰۱۹ هم هیچ پرونده ای از ایران ثبت نشود این مذاکرات با کشورهای دیگر آسان نیست. زمانی که آذربایجان دلمه را ثبت کرد کشورهای دیگر هم گفتند ما هم دلمه داریم و می خواهیم آن را ثبت کنیم. واقعیت این است که اگر می خواستیم دلمه را ثبت کنیم افرادی بودند در داخل کشور که می گفتند میراث دیگر هم داریم که در اولویت است.

مونسان هم در توضیح این موضوع گفت: در پرونده کشورها ریشه ها مشخص است و اینطور نیست که میراثی ثبت شود و در آن ذکر نشود که ریشه آن در کجاست.

وی در مورد تخریب خانه نائل در استان اصفهان نیز گفت: یگان حفاظت از آثار تاریخی همه بناهای اصفهان را فهرست کرده و به مدیرکل استان هشدار داده است. ما می دانیم که یگان حفاظت از امکانات وسیعی برخوردار نیست و البته آثار تاریخی ما نیز زیاد است بنابراین باید نیروهای دیگر به ما کمک کنند. درباره تخریب خانه نائل یک گروه فنی به محل اعزام کردیم. یک گروه از بازرسین حقوقی فرستاده شد تا ببینیم آیا از داخل سازمان تخلفی انجام شده یا نه که منتظر گزارش آن هستیم. بعد از گزارش فنی قرار شد عین به عین این خانه ساخته شود تا وقتی مقصر شناخته شد تمام هزینه ها را از آن بگیریم. البته سرنخ هایی در این باره پیدا شده است.

طالبیان درباره تل آجری در تخت جمشید گفت: جای تعجب است که می گویند سازه حفاظتی در این حوزه در عرصه قرار گرفته است. همه آثار  سازه حفاظتی شان در عرصه قرار دارد و اصلا نمی شود این سازه حفاظتی در جای دیگری باشد دو راه وجود دارد، یک اینکه هر زمان عملیاتی انجام می شود این سازه را برداشته و دوباره سر جای خودش بگذارند که این اقدام آسیب وارد می کند. ما تفاهم کرده ایم که برای آن سایت موزه احداث شود. اگر می خواهیم این بخش را معرفی کنیم باید اقدامات حفاظتی هم برای آن انجام دهیم.

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به این موضوع گفت: خیال ما از بابت میراث فرهنگی راحت است همکاران ما تلاش خود را انجام می دهند اگرچه حجم آثار بسیار زیاد است.

طالبیان درباره برخی حواشی مطرح شده در فضای مجازی درباره خود، توضیح داد: من ۲۰ سال است که در این سازمان کار می کنم این صحبت ها جفایی بود که به من شده است، سفیر ایران در یونسکو هم می داند که من وقتی را برای خانواده ام نمی گذارم متاسفانه افرادی پیدا می شوند که هر طور که دلشان می خواهد مطلب می نویسند من همه شکایت ها را در این باره آماده کرده ام.

در این نشست خبری مونسان درباره انتصاب مدیر کاخ سعدآباد و اینکه پیش از آن این فرد مدیریت فرهنگی در سوابق کاری خود نداشته است، گفت: در دوران فعالیتم در سازمان میراث فرهنگی کمترین انتصاب را داشته اند. کاخ سعدآباد رئیس نداشت مدیر کل موزه های کشور سرپرستی آن را به عهده گرفته بود. در بازدید که انجام دادم این کاخ در بدترین وجه ممکن اداره می شد. اما مدیری که انتصاب کردیم مهندسی صنایع دارد و اتفاقا در حوزه برنامه ریزی اقدامات خوبی انجام شده و آنجا را متحول کرده است. ما یا به دنبال اسم هستیم یا خروجی مناسب. اتفاقا این فرد سابقه فرهنگی داشته و در برج میلاد کار کرده است. اگر اداره این کاخ بدتر از قبل بود می توانید انتقاد کنید.

 

منبع:مهر

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top