رویای شاهزاده‌ها؛ عربستان می‌خواهد در مرز با مصر و اردن چه‌بسازد؟

عربستان قصد دارد تا در مرز این کشور با مصر و اردن شهری متفاوت بسازد؛ شهری که در وصفش، روایت‌های رویایی آمده است. هرچند که هنوز معلوم نیست چقدر این رویاها به واقعیت نزدیک می‌شود.

به گزارش خبرگو ،نیو صدر: «شما می‌توانید به این کوه‌های قدیمی نگاه کنید و چیزی در آننبینید یا شاید هم در آن چیزهایی را نبینید که جلوی شما را می‌گیرد، نه محدودیتی،نه اختلافی و نه... تنها چیزی که اینجا وجود دارد یک پتانسیل تمام نشدنی است، اینصفحه‌ ای خالی‌ است که شما برای نوشتن فصل بعدی انسانیت به آن نیاز دارید؛ نئوم.»

این بخشی از تبلیغ پروژه ساخت شهر 500 میلیارددلاری است که محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی چند هفته پیش از شروع ساخت آن خبر داد. به گفته او قرار است این شهر در مرز عربستان بامصر و اردن ساخته شود و به نوعی این دو کشور را به هم وصل کند، قرار است نئوم درمنطقه‌ای به وسعت 26500 کیلومتر مربع ساخته شود، منطقه‌ای 36 برابر وسعت تهران.

اما نقطه تمایز نئوم، وسعت این شهر نیست بلکه منتخبی از فناوری‌های جدیدی است که درقرن اخیر کشف شده‌اند و قرار است در این شهر استفاده شوند؛ از فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر تا خودروهایبرقی، ربات‌ها  و ...

در پروژه نئوم روی نوآوری در 9 حوزه مختلف تمرکز شده است، انرژی و آب،حمل و نقل، بیوتکنولوژی، غذا، ساخت و ساز پیشرفته، رسانه، سرگرمی، علوم فناوری وزندگی در بنیاد نئوم.

انرژی‌های سبز؛ تنها منبع تامین‌ کننده انرژی‌های نئوم

با توجه به روند افزایشی دمای کره زمین به علت افزایش انتشار گازهایگلخانه‌ای کشورهای زیادی به دنبال استفاده از انرژی‌های جایگزین هستند. شاهزادهسعودی در روزی که از اجرای این پروژه در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری بزرگ در ریاض خبرداد گفت که یکی از اهداف نئوم این است که تلاش‌های پادشاهی را در جهت جداسازیدرآمدها از وابستگی به صادرات نفت نشان دهد.

 شهرهای زیادی هستند که به اینهدف رسیده‌اند و همه‌ انرژی‌ خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌کنند امانئوم می‌تواند بزرگترین شهری باشد که همه‌ انرژی خود را باد و انرژی خورشیدیتامین می‌کند.

کلاس کلینفلد، مدیرعامل پروژه نئوم در این رابطه گفت: «عربستان سعودیفقط پر از گاز و نفت نیست، بلکه این کشور سرشار از انرژی خورشیدی و باد است. ما می‌توانیماز تکنولوژی برای تندتر شدن توسعه اقتصادی استفاده کنیم.»

سیستم حمل و نقل نئوم؛ از بالگرد تا دوچرخه

شهروندان نئوم قرار است سیسم حمل و نقل کاملا متفاوتی را تجربهکنند، بر اساس اطلاعات موجود در سایت پروژه، حمل و نقل عمومی در این شهر کاملا سبزخواهد بود و برای اینکار از خودروهای اتوماتیک، بالگردهای مسافربری و سیستم حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود، البتهدر این فضای پیاده‌روی و دوچرخه سواری هم برای شهروندان نئوم وجود خواهد داشت.

در این شهر پلی تاریخی ساخته ‌می‌شود، پلی که قرار است برای اولین باردر تاریخ قاره آسیا را به آفریقا وصل کند، بسیاری این پل را نماد پروژه نئوم می‌دانند.

ربات‌ها در نئوم با جمعیتی بیش از انسان‌ها

اما یکی از شگفت‌انگیزترین ویژگی‌های پروژه نئوم استفاده از روبات‌هادر این شهر است، هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه استفاده از ربات‌ها در نئوم وجودندارد.

با این وجود در کنفرانسی که در آن از پروژه عربستانی‌ها رونمایی شدمارک لایبرت مدیرعامل بوستون دینامیک در این باره خطاب به حضار گفت: «ربات‌ها می‌توانندکاربرد‌های گوناگونی داشته باشند و مسئولیت مسائلی مثل امنیت، تدارکات، پیک و حتیمراقبت از افراد سالمند و ناتوان را هم بر عهده بگیرند.»

مدیرعامل یک بانک ژاپنی هم که قرار است در این پروژه روی انرژی‌هایتجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کند گفته است که در نئوم ممکن است تعداد ربات‌ها حتی بیشتراز انسان‌ها باشد.

گفتنی است چند روز پیش از کنفرانس پروژه نئوم، در مراسمی در ریاض ازرباتی به نام سوفیا رونمایی شد و برای اولین بار در تاریخ به او اقامت یک کشورداده شد، سوفیا که الان مقیم عربستان است در پاسخ به سوال فردی که درباره حکومتربات‌ها بر دنیا پرسید، گفت:  «تو خیلیاز کتاب‌های آیلون ماسک را می‌خوانی، فیلم‌های هالیوودی زیادی هم تماشا می‌کنی!»

در نئوم همه چیز تغییر می‌کند؛ بیوتکنولوژی، کشاورزی با آب دریا و ...

بر اساس اطلاعاتی که مسئولین پروژه، در نئوم از روش‌های مراقبت‌هایبهداشتی متفاوتی استفاده می‌شود، روش‌هایی که در طول دهه‌های گذشته توسط زیست‌شناسانکشف شده است. برای نسل بعدی در نئوم از ژن درمانی، ژنومیک، تغییر در سلول‌هایبنیادی، نانوبیولوژی و ... استفاده می‌شود.

عربستان از کشورهایی است خشکسالی شدیدی دارد و از آب شیرین کن هااستفاده می‌کند، به همین دلیل در نئوم قرار است با استفاده از تکنولوژِ‌ی‌های جدیدآب به کمترین میزان ممکن مصرف شود، در این شهر از مزارع عمودی و کشاورزی با آب دریا و گلخانه‌‌هایی استفادهشود که انرژیشان با انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

این شهر برای شهروندانش برنامه‌های تفریحی متفاوتی هم دارد، آنها می‌خواهندبزرگترین باغ جهان و همچنین پارک آبی‌ای با قابلیت ایجاد موج مصنوعی در نئومبسازند. همچنین به همه‌ی شهروندان این شهر اینترنت پر سرعت رایگان داده می‌شودو اهالی نئوم می‌توانند به شکل اینترنتی و رایگان به تحصیل بپردازند.

صندوق ذخیره ارزی عربستان، که سرپرستی آن به عهده پادشاه این کشوراست، در کنار دولت عربستان سعودی و شرکت‌های فناوری جهانی در ساخت این شهر سرمایه‌گذاریمی‌کنند. هنوز زمان دقیق پایان این پروژه مشخص نیست، گفته شده است که تا سال2025 میلادی مرحله اول این پروژه به پایان می‌رسد.

 به هر حال مدیران این پروژه،نئوم را گذری از امروز به آینده می‌دانند، همانطور که در پایان فیلم تبلیغاتی نئومآمده است؛ «اینجا جایی است که توسط آن می‌توانیم خودمان را برای آینده آماده کنیم،برخی به این کوه‌های قدیمی نگاه خواهند کرد و چیزی نخواهند دید ولی بقیه دنیا می‌فهمدکه اینجا جایی است که روش جدید زندگی کردن شروع شده است.»

منبع:خبرآنلاین

اصلاح شده شنبه, 18 آذر 1396 05:34

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top