به گزارش خبرگو ، سیدمهدی علم الهدی، معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در نشست تخصصی چالشهای ورود استارتآپها به بورس، از طرح ویژه برای پذیرش استارتآپها و شرکتهای کوچک و متوسط در فرابورس خبر داد و گفت: برای استارتآپها و شرکتهای کوچک و متوسط یک بازار ویژه به نام بازار SME طراحی شده است.
وی افزود: تنها تفاوتی که با سایر بازارهای فرابورس دارد آن است که در این بازار امکان سرمایهگذاری و خرید سهام توسط مردم وجود ندارد اما نکته مهم این است که تنها شرط فرابورس برای پذیرش در بازار شرکتهای کوچک و متوسط شفافیت مالی است.
معاون پذیرش و ناشران شرکت فرابورس ایران در بخش دیگری از این پنل عدم آشنایی و شناخت استارتآپها و شرکتها با فرابورس را از علت اصلی ترس برای عضویت آن دانست و گفت: ذهنیتی که نسبت به فرابورس و بورس شکل گرفته این است که این سازمانها خلاقیت شرکتهای عضو را میگیرند و هزینههای زیادی به شرکت تحمیل میکنند، در حالی که مسئله به عدم شناخت و آشنایی شرکتها و استارتآپها از فرابورس برمیگردد.
همچنینقاسم نژاد، کارشناس حوزه فناوری با بیان اینکه ورود به بورس باعث تکامل و رشد شرکت و بنگاه اقتصادی میشود، گفت: ورود به فرابورس و بورس سختیهایی دارد؛ ولی این مشکلات شبیه مشکلات کوهنوردی است؛ چرا که با رعایت دستورالعملهای فرابورس زمینههای رشد، بالا رفتن سطح و تکامل یک بنگاه اقتصادی فراهم میشود.
قاسمنژاد افزود: امروزه ۹۰ درصد شرکتهای موفق بینالمللی در بورس عضویت دارند و امیدوارم فضایی فراهم شود که شرکتهای ایرانی صرفا به بورس داخلی بسنده نکنند و به فکر پیوستن به بورسهای بینالمللی باشند.
وی، دلیل عدم استقبال استارتآپها و بنگاههای ایرانی از ورود به بازار سرمایه را الزام سوددهی به سهامداران دانست و گفت: این در حالی است که در عرصه بینالمللی یک شرکت ممکن است برای سهامداران سالها سود ندهد، برای مثال سهامداران گوگل و فیسبوک به خاطر توسعهبخشی شرکت اصلا به فکر سود نبودند ولی در ایران به دلیل الزام قانونی، شرکتها موظفاند حداقل ده درصد سود خود را به سهام داران بدهند.