به گزارش خبرگو ،حدود دو هفته از اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی درباره مقررات جدید مبادلات پولی بین بانکی گذشته است. بر اساس این بخشنامه زمان تسویه تراکنشها در سامانههای بین بانکی تغییر کرد به طوریکه تسویه در تراکنشهای کارتی شاپرک به ۲۴ ساعت افزایش یافت. همچنین قرار شد تا دستور پرداخت در سامانههای "پایا" و "ساتنا" نیز تغییر کند، به گونهای که انتقالات سامانه پایا برای تسویه تراکنشهای کارتی شاپرک مربوط به روز قبل فقط یک بار در روز و در سیکل ساعت ۳:۴۵ بامداد پردازش و برای بانکهای پذیرنده ارسال شود. همچنین ریز تراکنشهای پایانههای فروش شاپرک در ساعت پنج بامداد در اختیار بانکهای پذیرنده قرار گیرد.
این تغییرات با توجه به تاخیر زیادی که در تسویه وجوه و گردش بانکی برای برخی کسبه و مشاغل ایجاد کرد مورد اعتراض قرار گرفت و به ویژه جایگاهداران سوخت و مشاغل عمده فروش به دلیل حجم بالای تراکنشها و لزوم تسویه سریع برای خریدهای جدید خواستار تغییر دستورالعمل شدند. با این حال بانک مرکزی تاکید داشت که مشکلی در این باره وجود نداشته و تراکنشهای شاپرک حدکثر تا ۲۴ ساعت تسویه میشود.
در ادامه برخی نمایندگان مجلس از توافق با بانک مرکزی برای بر طرف شدن مشکل تسویه تراکنشهای کارتی شاپرک و کاهش مدت آن از ۲۴ خبر دادند و اعلام کردند که این مساله حل شده است. با وجود این اعلام، بانک مرکزی موضوع را نه تائید و نه تکذیب کرد و البته روند جاری نشان از آن دارد که ظاهرا توافقی در کار نبوده و بخشنامه به طور کامل در حال اجراست.
آنطور که جایگاهداران سوخت اعلام کردهاند آنها تا پیش از این بخشنامه هم در تسویه با مشکلاتی مواجه بودند که اکنون با بخشنامه جدید گرههای بانکی آنها بیشتر شده است. میگویند اکنون تسویه تراکنش هر کدام از بانکها در ساعت متفاوتی است. یکی از بانکها تسویه را در ساعت چهار صبح انجام میدهد و تا ساعت چهار صبح فردا دیگر مبالغ ما واریز نمیشود و اطلاعی از مانده حساب خود نداریم که بر مبنای آن خرید کنیم. در عین حال معمولا تغییر شیفت جایگاهها از ساعت ۸.۵ تا ۹ انجام میشود که باید تسویه و عملیات بستن حساب صورت بگیرد، ولی وقتی از چهار صبح دیگر تسویهای نشده و مشخص نیست چقدر مانده حساب داریم، حسابها هم بلاتکلیف میماند. در روزهای تعطیل هم اصلا تراکنشی اعلام نمیشود و بر مشکلات افزوده است.
این در حالی است که به گفته جایگاهداران سوخت برای یکی دیگر از بانکها تسویه ساعت هفت صبح انجام می شود و آنهم با دردسر فراوانی همراه است. چرا که تسویه کلی نیست و پیامک آن به تعداد تراکنش هایی که انجام شده ارسال میشود که بسیار زیاد است و بیشتر دچار سردرگمی میشویم که مبلغ نهایی چقدر است.
جایگاهداران میگویند با مشکلاتی که ایجاد شده از بانک مرکزی میخواهیم نه مانند قبل که هفت بار در روز تسویه انجام میشد و نه مانند شرایط فعلی که یکبار است و ما را دچار مشکل کرده است، بلکه حداقل سه بار در روز تسویه انجام شود که در جریان گردش مالی بوده و بتوانیم امورمالی خود را ساماندهی کنیم.
به هر صورت اکنون مشکلات ایجاد شده در نتیجه اعمال تاخیر در تسویه شاپرک همچنان ادامه داشته و حل و فصل نشده است. بانک مرکزی معتقد است این اقدام را برای بالابردن امنیت در مبادلات و مبارزه با کلاهبرداری و پولشویی اعمال کرده است. اما در سویی دیگر کارشناسان تاکید دارند که این بهانه قابل قبولی برای این تاخیر زیاد نیست و اکنون هم امکان اعمال کنترل وجود دارد.