به گزارش خبرگو ، محمدرضا مودودی با بیان اینکه وقتی به صورت نقطه به نقطه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که از ابتدای امسال صادرات غیرنفتی ۱۵ درصد منفی بوده است، افزود: امیدواریم در ماههای آینده این موضوع را جبران کنیم.
مودودی با بیان اینکه آبان جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روند مطلوبی را داشتهایم، گفت: به طور مجموع در این چهار ماه اخیر نسبت به گذشته در صادرات غیرنفتی رشد داشتهایم.
معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، خاطرنشان کرد: علت افت صادرات ما در چندماهه اول امسال بر اساس مطالعاتی که انجام دادهایم، به طور مثال در مورد کاتد مس یا کنسانتره مس اساسا نداشتن تولید بوده و اگر سال گذشته صادرات بیشتری داشتیم، ناشی از انبار بودن کالا طی سالهای قبل از برجام بوده که بعد از آن، این فرصت ایجاد شد و ما صادر کردیم.
وی با بیان اینکه در این بخش ۳۴۰ میلیون دلار کسری داشتهایم، افزود: علت آن نبود موجودی بوده است؛ در رابطه با پسته نیز ۷۰ میلیون کسری صادرات نسبت به سال گذشته داشتیم که به خاطر نبود این محصول بوده است و باید صبر کنیم که محصول جدید تولید شود.
مودودی خاطرنشان کرد: ظرفیتسازی یکی از ضروریات کشور است و باید با نگاه به صادرات تولید کنیم چرا که طی چند دهه اخیر که واحدهای صنعتی ما شکل گرفتهاند بیشتر با توجه به نیاز محلی و منطقهای بوده است.
این مسئول بحث برند را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: اگر شما را نشناسند، هیچوقت محصولتان را هم مصرف نمیکنند. ما درسطح بینالمللی ابتدا باید برند ایران را معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه بسیاری ایران را جعبه سیاه دانسته و کشوری در سطح افغانستان و عراق میبینند، افزود: آنان تصوری از دانش فنی و ذخایری که در کشور نهفته شده است و ظرفیتهای تولیدی که ایجاد کردهایم ندارند، بنابراین هیئتهای تجاری وقتی که میآیند و ظرفیتهای داخل کشور را میبینند، تعجب میکنند.
مودودی با اشاره به اینکه در بسیاری از صنایع میتوانیم در دنیا رقابت کنیم، افزود: صنایعی مانند "هایتک" جای رقابت زیاد دارد و اگر تا به حال نتوانستهایم بازارهای خودمان را به راحتی توسعه بدهیم به خاطر موضوع برند بوده و اینکه ما را نمیشناسند.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: باید خودمان را از این زاویه تاریک خارج و به بیرون عرضه کنیم تا بتوانیم ثروت را به داخل کشور بیاوریم.
وی از تعیین بستههای تشویقی در دو حوزه مختلف خبر داد و گفت: یکی از آنها استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بود که ۲۳۰۰ میلیارد تومان با نرخ ۱۱ درصد در اختیار صادرکنندگان قرار دادند و مقرر شد که بانکهای عامل نیز ۲۳۰۰ میلیارد تومان دیگر با نرخ ۱۳.۵ درصد در اختیار آنان بگذارند که مجموعا ۴۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.
مودودی خاطرنشان کرد: دو ردیف بودجه نیز در نظر گرفته شده که یکی از آنان ۱۰۰ میلیارد تومان برای واحدهای تولیدی صادراتی بوده و ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر به صورت مشوقهای غیرمستقیم اعم از بحث حملونقل، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی، ثبت برند، آموزش، تبلیغات و مراکز تجاری بوده است که تا به حال با وجود تخصیص، تامین منابع نشدهاند و امیدواریم در این چند ماه پایانی سال منابع آنها تامین شود.
منبع:اقتصاد آنلاین