به گزارش خبرگو ، «الکساندر نیکس» مدیرکمبریج آنالیتیکا در این برنامه اعتراف کرد که به طور مستقیم با 40 هزار رای، موجبپیروزی ترامپ در سه ایالت شدهاند.{لینک}
موسسه «کمبریج آنالیتیکا» واقع در لندن، با ترکیب دادهکاویو تحلیل داده، روی فرایندهای انتخاباتی تاثیر گذاشته و سعی میکند به نفع جناحی کهپول داده، آراء را بچرخاند.
مدیر این کمپانی انگلیسی تایید کرد که آنها تمامتحقیقات، دیتا، تحلیلها، موضوعات هدفگذاری شده و کمپینهایدیجیتال و تلویزیونی را انجام دادهاند تا کاندیدای مورد نظرشان رای بیاورد.بهگفته وی، دیتای تبلیغاتی به صورت «ایمیلِ خودنابودگر» به باکس کاربران ارسال و بعداز 2 ساعت به صورت خودکار پاک میشده است و بنابراین آنها دیتایی ندارند که دراختیار مقامات قضایی و سیاسی قرار دهند تا ابعاد رسوایی بهتر معلوم شود.
نکته جالب اینکه مدیر کمپین ترامپ به نام Steve Bannon،پیشتر قائم مقام «کمبریج آنالیتیکا» بوده است.
اولین نکته جنجالی در رسوایی کمبریج آنالیتیکا اینبود که از دیتای کاربران فیسبوک در جهت اهداف انتخاباتی به نفع ترامپ سوء استفادهکرده است، بدون اینکه کاربران فیسبوک دراینباره اطلاعی داشته باشند. این رسواییباعث شد تا خبر برسد که «الکس استاموس» مدیر امنیتی فیسبوک تصمیم به ترک اینکمپانی گرفته تا شاید فشارها بر فیسبوک کمتر شود اما از آنجایی که فیسبوک متهمبه گسترش اخبار جعلی است، این خبر که مدیران فیسبوک دو سالی بوده است که میدانستندکه «کمبریج آنالیتیکا» از دیتای کاربران سوء استفاده میکند و به روی خود نیاوردهاند؛خشم مقامات سیاسی در آمریکا را برانگیخته است.
اینکه تاکنون ترولهای روسی (اکانتهای جعلیبرای تشویق کاربران شبکههای اجتماعی به رای دادن به ترامپ) مسبب رای آوردن ترامپدر انتخابات 2016 بوده، اکنون کمرنگ شده و نقش «کمبریج آنالیتیکا» با سوء استفادهاز دیتای کاربران به عنوان برگ برنده در انتخابات 2016، پررنگ شده،تاجایی که تبدیل به رسوایی شده است.{لینک}
مقامات سیاسی بریتانیا از فیسبوک خواستهاند تادیتای کمبریج آنالیتیکا را دستکاری نکنند تا تحقیقات در این زمینه مشخص شود.{لینک}
«کمبریج آنالیتیکا» با کارمندان اغلب انگلیسی، زیرمجموعهSCL Group استکه مقاطعهکار نظامی-حکومتی محسوب شده و همه نوع تحقیق و البته دخالت در تحقیقاتاز امنیت غذایی گرفته تا کمپینهای سیاسی-انتخاباتی را برای تاثیرگذاری روی آراءانجام میدهد. SCLبیست و پنج سالی است که ایجاد شده و از سال 2013 نیز «کمبریج آنالیتیکا» را با کمکسرمایهگذار آمریکایی، رابرت مرسر، و استیو بنن (مدیر کمپین ترامپ) ایجاد کرد تاقبل از کمک به ترامپ، به کمک تد کروز، دیگر نامزد انتخابات 2016 آمریکا بشتابند.{لینک}
پس از برنده شدن ترامپ در انتخابات، شمار مشتریانکمبریج آنالیتیکا چند برابر شد و الکساندر نیکس، از «سُس مخفی» و «پروفایل روانشناختی»صحبت کرد که به صورت ایمیل، کاربران را ترغیب به رای دادن به کاندیدای مورد نظرکرده و ایمیل نیز بعدا ناپدید میشود.
دادستانهای ماساچوست و کنکتیکت تحقیقات مستقلیرا آغاز کردهاند تا ببینند چگونه فیسبوک تخطی کرده و دیتای کاربران را بدوناجازه در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار داده است.{لینک}
تنها نکته حائز اهمیت فعلا این است که تاکید رویترولهای روسی و برگ برنده ترامپ در انتخابات زیر سوال رفته و حالا نقش انگلیسیهادر روی کارآمدن ترامپ مطرح شده است.
(برنامه چنل فور علیه کمبریج آنالیتیکا و مدیرش / عکس زیر)