به گزارش خبرگو ،متن این یادداشت به شرح زیر است:
بسمه تعالی
هر کس بخواهد با فساد مبارزه کند، یک صف طولانی دشمن جلویش به وجود میآید. این دشمنان چه کسانی هستند؟ فاسدها و لشکرهایشان؛ چون فاسدهای دانهدرشت، لشکرهایی هم دارند؛ اینها در مقابل میایستند و انواع کارشکنی ها را میکنند. کارشکنی هم، همهاش این نیست که کسی چاقو بکشد و به کسی حمله کند. امروز از چاقوکشیدن خطرناکتر هم هست: تهمت میزنند، شایعه درست میکنند، کار فرهنگی میکنند و به کسانی که از این حرفها بزنند و بخواهند این اقدامات را بکنند، برچسبهای نادرست و ناحق میزنند. باید با اینها مقابله کرد و صریح و صادق وارد میدان شد.
امام خامنهای مدظله العالی
برادر ارجمند
جناب آقای کریمی قدوسی
نماینده محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
بعد از فروکش کردن ناآرامیها و اعتراضات به حق مردم نسبت به اوضاع بد اقتصادی که حاصل سیطره چند دهه تفکر لیبرال و غربگرایان بر اقتصاد کشور است و در کنار آن حضور سرویسهای جاسوسی از انگلستان گرفته تا تکفیریهای داعشی و نوچههای اسراییلی سعودی همچون بن سلمان و ... و به حاشیه کشاندن این اعتراضات و آشوب و اغتشاش در شهرهای کوچک و بزرگ، بر آن شدیم چند کلامی من باب امر به معروف و نهی از منکر در یادداشتی دانشجویی با جنابعالی مطرح نماییم
در تاریخ 96.9.19 تصویری از فرم سوال از وزیر اقتصاد منتشر شد که توسط جنابعالی تکمیل شده بود (عکس زیر).
1- در شرح سوال ادعا فرمودید که در سطح دنیا حداکثر 30 درصد واردات از کانال سبز انجام میشود در حالی که در کشور ما و در دوره ریاست سابق سازمان گمرک ایران این میزان 70 درصد بوده است. اولین سوال این است که به استناد چه آماری ادعا کرده اید که «در سطح دنیا حداکثر 30 درصد واردات از کانال سبز انجام میشود»؟
بهتر است بدانید که همه کشورها در دنیا به سمت این میروند که تجارت را سرعت ببخشند. به همین منظور با استفاده از مدیریت ریسک تلاش می کنند که تنها به بازرسی فیزیکی محمولههایی بپردازند که ریسک آنها را بالا ارزیابی میکنند. چرا که در تجارت برای زمان هزینهای در نظر گرفته میشود که به تجار و تولید وابسته به واردات تحمیل میشود. این موضوع چنان دارای اهمیت است که سرعت بخشیدن به ترخیص کالا یکی از شاخصهایی است که گمرکات در دنیا با آن رتبه بندی میشوند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به گزارشهای شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی (LPI) و نیز شاخص کسب و کار (Doing Business) مراجعه کنید.
تنها مراجعه به هدف یک نمونه از کشورهای عضو OECD که در سایت گمرک این کشور منتشر شده است، میتواند راهنمای خوبی باشد:
Secondly, ‘the System of Immediate Release at Port’ is designed to conduct an immediate
clearance on a container cargo at its entry-port, currently enabling 70% of imported goods to be
transported to a final destination straightway.
این به این معنی است که سیستم خود را طوری طراحی کرده اند که 70 درصد واردات به صورت حمل یکسره یا مسیر آبی از گمرکات این کشور خارج شوند. حتما استحضار دارید که مسیر آبی از مسیر سبز سریعتر ترخیص میشود. تمام کشورها از جمله همین نمونه ای که آورده شد یعنی کره جنوبی با توجه به محدودیت منابع انسانی و حسگرهای مکانیزه موجود مانند باسکول، ایکس ری و ... و به دلیل اهمیت سرعت در تجارت به دنبال کاهش حداکثری بازرسیهای فیزیکی در عین اطمینان از حفظ امنیت اقتصادی و اجتماعی کشورشان هستند. مثالهای زیادی از کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته در این زمینه وجود دارد که قابل بررسی است. البته قابل ذکر است که در این کشورها واردات نیز در راستای حمایت از تولید داخلی انجام میگیرد.
2- شاید مشکل از آنجاست که تصور میشود کانال سبز به معنی عدم هرگونه کنترل است. در حالی که چنین مسئلهای از اساس اشتباه است. مسیر سبز در دنیا به معنی کنترل سیستمی محمولههای کالا و یا وجود امکان استناد به بازرسیهای انجام شده توسط سایر سازمانهاست. به عنوان تنها چند نمونه وقتی کالایی کم ریسک و صاحب آن دارای عدم سوء سابقه در اظهار مالیاتی باشد و یا گواهی بازرسی از شرکتهای معتبر بین المللی داشته باشد به عنوان یک محموله کم ریسک و بدون بازرسی فیزیکی میتواند وارد کشور شود. احتمالا این درک نادرست از مسیر سبز باشد که موجب چنین اشتباهی شده است. وگرنه مطلعین از حوزه تجارت خارجی نیک میدانند که بازرسی فیزیکی همه کالاها نه تنها میسر نیست بلکه موجبات فساد بیشتری را فراهم میکند.
بیایید فرض کنیم که اصلا چنین است، برای ما این سوال پیش میآید که چگونه با وجود کاهش واردات، و عدم کنترل دقیق و بدون بازرسی فیزیکی کافی، درآمد مالیات گمرکی از حدود 8500 میلیارد تومان در سال 1392 به حدود 18100 میلیارد تومان در سال 1395 رسیده است؟ اضافه کنید افزایش چندین برابری کشفیات قاچاق را؟ هر چه میاندیشیم این عدم کنترل بهتر جواب داده است!
3- سوال بعدی این است که آمار 70 درصد مسیر سبز در گمرکات کشور را از چه کانالی دریافت کردهاید؟ مرجع رسمی چنین آماری گمرک ایران است. حتی مسئولین گمرک نیز نمیتوانند بدون مراجعه به سامانه جامع گمرکی، هیچ گونه آماری از مسیرهای سبز و زرد و قرمز ارائه کنند. دادههای این سامانه که سامانه عملیاتی گمرک به حساب میآید، بر اساس عملیات امور گمرکی در سراسر کشور جمع آوری میشود. اتفاقا طبق آماری که در همین ایام احتمالا به واسطه سوال شما از وزیر اقتصاد توسط گمرک ایران منتشر شده است، در کشور ما کمتر از 40 درصد واردات از مسیر سبز انجام می پذیرد (جدول زیر).
4- در جای دیگری سخن از کارتهای بازرگانی یک بار مصرف کردهاید. این کارتها معضلی در تجارت خارجی کشور به شمار میآیند که هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نمیگیرد؛ حتی اتاق بازرگانی به عنوان صادرکننده آن. و در صورتی که سر نخ هر گونه بدهی و جرمی به این کارتها برسد دولت هیچ راه چارهای برای احقاق حقوق ملت نخواهد داشت. گمرک چندین سال است که وجود این کارتها را معضلی برای خود میداند و این را بارها اعلام کرده است. با وجود تمام مشکلات، همین که شما آماری از بدهی 11 هزار میلیاردی این کارتها دارید، ناشی از شناسایی بیش از 7000 کارت بازرگانی یک بار مصرف توسط گمرک در سالهای اخیر است. اگر غیر از این بود نمایندگان محترم مجلس هم اطلاعی از بدهی 11 هزار میلیاردی این کارتها پیدا نمیکردند!
5- برای ما جای تعجب است که چرا نمایندگان مجلس تا به حال در مورد ثبت سفارش خودرو سوال نپرسیده اند؟ چرا برای نمایندگان سوال نشده است که چگونه در چند ماهه گذشته ثبت سفارش یک شبه و برای فقط چند ساعت آزاد می شود و چند نفر سفارش خودروی خود را ثبت میکنند و پس از آن دوباره محدود میشود؟ چرا برای شما سوال نشده است که در صورتی که واقعا سیستمی به نام ثبت سفارش وجود دارد چرا باید از وزارت صمت به گمرک ایران نامهای زده شود که ثبت سفارشهای خودرو از فلان تاریخ به بعد را قبول نکنند؟ (تصویر زیر) آیا نقصی در سامانه ثبت سفارش وجود دارد؟ یا ثبت سفارش کارایی خود را از دست داده؟ آیا جز این است که قرار بوده با سیستم ثبت سفارش جلوی ثبت سفارش های تقلبی گرفته شود؟ بر عکس تمام اینها از وزیر صنعت سوال میشود که چرا ثبت سفارش خودرو متوقف شده است! برای ما سوال است که واقعا مسئله نمایندگان مجلس چیست؟
1- آیا تا به حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگاهی به ماده 20 قانون اداره و تشکیل مناطق ویژه اقتصادی انداختهاند؟ آیا در مورد تبعات این قانون چیزی میدانند؟ آیا میدانند تنها اصلاح همین قانون که در 95 درصد حجم تجارت کشور دست گمرک را در انبارگردانی مناطق ویژه و آزاد میبندد، چه کمکی به کشف قاچاق از مبادی رسمی می تواند بکند؟ به بیان سادهتر گمرک اگر اجازه انبارگردانی داشته باشد، میتواند به صاحب کالا بگوید که از مثلا 1000 کانتینرِ تو، 800 کانتینر بر اساسِ سامانه گمرک خارج شده است. 200 تایِ بقیه باید در انبار باشد. اگر نیست عوارض و جریمهاش را پرداخت کن. وقتی واردکننده بداند که باید برای موجودی انبارش در گمرک پاسخگو باشد، دیگر کسی حاضر است رشوه بدهد که باری را غیر قانونی از گمرک خارج کند؟ آیا نمایندگان مجلس در قبال این موضوع وظیفهای برای خود قائل هستند؟
2- آیا تا به حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وضعیت پروندههای قاچاق در قوه قضاییه، زمان به نتیجه رسیدن آنها، درصد پروندههای تبرئه شده، درصد پروندههای محکوم شده، مبلغ اتهام این پروندهها، میزان جریمه پروندههای محکوم شده، میزان جریمههای پرداخت شده، علت پرداخت نشدن جریمه پروندههای محکوم شده و... سوال پرسیده اند؟ آیا اطلاعی از این موارد دارند؟
آنچه واضح است این است که جمعی از جوانان انقلابی از چندین سال پیش با کار جهادی و انقلابی و شبانه روزی توانستند بر خلاف همان تفکر لیبرالی و غربگرایانه مدیران اقتصادی، مبارزه با نفوذ و فساد در عرصه گمرکات کشور و مبارزه با قاچاق را در پیش بگیرند و قدمهای بزرگی به سوی هوشمندسازی گمرکات بردارند و گمرک را از وضعیت سنتی به شرایط روز و علمی جهانی نزدیک کنند. تمام موارد تذکر داده شده حاکی از این است که روشی که در پیش گرفتهاید موجب می شود که دیگر هیچ مسئولی فعالیت مفید و مناسبی در مبارزه با فساد انجام ندهد. باید از عمل خوب تقدیر و عمل اشتباه و خطا را تقبیح کرد. همین میل به اصلاح در خیلی از سازمانهای دیگر حتی مشاهده نمیشود اما دقیقا همانها هم از چشمان نمایندگان ملت دور میمانند! به عنوان دانشجویانی که خیر نظام اسلامی و شما را می خواهیم میگوییم که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی منابع خبری خود را از حیث گرایشها گسترش دهند. کاری نکنند تا هر کسی که قدم درستی برای اصلاح نظام بروکراتیک و خسته کشور بر میدارد مأیوس شود که اگر حرکتی نبود، انتقادی هم نبود!! چنین نتیجهای قطعا به زیان نظام اسلامی تمام خواهد شد و جز خیانت هیچ نام دیگری ندارد. باید اگر هر فردی و یا گروهی و یا سازمانی قدم درستی برمیدارد، او را یاری کنیم نه آن که خار راه او شویم. خداوند متعال هر کس را که در راستای اعتلای نظام اسلامی قدم بر میدارد، یاری نماید.
والسلام