به گزارش خبرگو ،لایحه بودجه 97 کل کشور پس از چکشکاری در کمیسیون تلفیق بودجه هماکنون در صحن علنی مجلس مراحل نهایی و تصویب را میگذراند. امروز یکی از مهمترین مباحث موردنظر جامعه و نمایندگان که اهمیت فراوان و حساسیتهای خاص خود را دارد به موضوع تبصره 14 لایحه بازمیگردد که در مورد درآمدهای هدفمندی یارانهها و پرداخت یارانه نقدی به خانوار اختصاص دارد. دولت و نمایندگان با پیشنهاد افزایش اعتبار یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار از محل درآمدهای هدفمندی یارانهها و سهم تولید مخالفت کردند و این بحث رأی نیاورد.
دولت در لایحه بودجه 97 پیشنهاد پرداخت 23 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی را به مجلس ارائه کرد که در آن بالغ بر 30 میلیون نفر غیر نیازمند و ثروتمند یارانهبگیر بایستی حذف میشدند، اما بنا به دلایل و ملاحظات سیاسی و انتخاباتی، این رویکرد تحتالشعاع قرار گرفت و با مخالفت شدید نمایندگان روبرو شد تا جایی که کمیسیون تلفیق بودجه رقم یارانه نقدی را از 23 به 30 هزار میلیارد تومان افزایش داد.
درعینحال برای پوشش کامل افراد یارانهبگیر یعنی چیزی حدود 76 میلیون نفر این امکان را برای دولت پیشبینی کرده تا سقف 41 هزار میلیارد تومان از محل جابهجایی ردیفها در این تبصره بتواند یارانه نقدی را به خانوار پرداخت کند. علاوهبر این دولت اختیار دارد بر اساس برقراری آزمون وسع، ثروتمندان یارانهبگیر را از قطار یارانهبگیران پیاده کند.
در این باره حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به این موضوع عنوان میکند 30 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی اختصاص یافته و اگر امکان جابهجایی ردیفها وجود نداشته باشد، دولت موظف است حدود 25 میلیون نفر را حذف کند تا بتواند سقف تعیینشده را رعایت کند زیرا امکان افزایش منابع داده نشده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: همچنین ردیف عمومی در بودجه برای پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد که بتواند همه یارانه بگیران را پوشش دهد.
درعینحال سیدحمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در این رابطه گفت: 30 هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه نقدی در تبصره 14 وجود دارد و این امکان در نظر گرفته شده تا 41 هزار میلیارد تومان از محل جابهجایی ردیفها افزایش یابد.
در حال حاضر تبصره 14 لایحه بودجه 97 که مراحل نهایی خود را در صحن علنی میگذراند حکایت از 2 رویکرد و نگاه مجلس به یارانه نقدی دارد. رویکرد اول، ادامه روند موجود یعنی پرداخت یارانه و فراهم کردن امکانات قانونی برای این موضوع است. رویکرد دوم، حذف یارانه ثروتمندان در صورت حصول اطمینان از بانکهای اطلاعاتی بر اساس آزمون وسع است که دولت میبایست معیارها و شاخصهای آن را تعیین کند.
در تایید رویکرد دوم محمدباقر نوبخت صبح امروز در صحن علنی مجلس عنوان کرده است: با پیشنهاد 41 هزار میلیارد تومانی مشروطی که آقای حاجی بابایی برای افزایش اعتبار یارانه نقدی ارائه کرد پیشنهاد معقولی است که با آن موافقیم، هرچند که این عدد با 46 هزار میلیارد تومان مدنظر دولت فاصله دارد و باید برای افرادی که مستغنی هستند فکری کنیم.
این ادبیات نشان میدهد دولت همچنان نیم نگاهی به موضوع حذف یارانه افراد ثروتمند و غیرنیازمند دارد و معتقد است باید فکری به حال آنها کرد کما اینکه تبصره 14 نیز اجازه چنین رویکردی را به دولت میدهد.
این تبصره فضایی را پیش روی دولت ایجاد کرده تا روی لبه حذف ثروتمندان از یارانه و ادامه شرایط موجود حرکت کند و مخیر است که تا همان 30 هزار میلیارد تومان یارانه بدهد و مابقی را با اجرای آزمون وسع حذف کند و یا اینکه تا 41 هزار میلیارد تومان ناشی از مجوز جابجایی ردیفها راه فعلی در پرداخت یارانه نقدی به همه را ادامه دهد.