به گزارش خبرگو ،بلافاصله پس از سانحه دلخراش سقوط ATR هواپیمایی آسمان عدم تجهیز فرودگاه یاسوج به رادار تقرب به عنوان یکی از دلایل احتمالی بروز حادثه صبح یکشنبه 29 بهمن مطرح شد. در خلال اعلام زمان سقوط ای تی آر 72 در کوه دنا مصاحبه ای به نقل از مدیرکل فرودگاه یاسوج مبنی بر نبود رادار در این فرودگاه منتشر شد. خبری که کمی بعد محسنیان (مدیر کل فرودگاه یاسوج) آنرا از اساس تکذیب کرد.
پس از تایید و تکذیب های راداری و در فاصله بیش از 48 ساعت پس از محوشدن ATR آسمان از رادار مرکز کنترل فضای کشور، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری حاضر شد.
رحمت الله مه آبادی با بیان "طبق رویههای حرفهای پس از هر حادثهای سعی میکنیم صحبت نکرده و سکوت کنیم" گفت: این بار نیز برهمین اساس تابع سازمان هاپیمایی کشوری بودیم و تا این لحظه هیچ مصاحبهای از مدیران شرکت فرودگاهها در رابطه با سقوط هواپیما آسمان انجام نشده و هرگونه مصاحبهای را تکذیب میکنیم.
وی با تاکید بر اینکه مدیر فرودگاه یاسوج با هیچ رسانهای مصاحبه نکرده است، گفت: طی 3 سال اخیر در فضای کشور و فرودگاهها اتفاقات بسیار بزرگی افتاده و ایمنی را با خرید تجهیزات در سطح قابل ملاحظهای افزایش دادهایم. در همین راستا حدود 30 میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه یاسوج هزینه شده و 600 متر طول باند آن را افزایش یافته است.
وی به ابهامات مطرح شده در خصوص رادار فرودگاه یاسوج اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از تجهیز کشور به رادار ارتقای کیفیت کنترل ترافیک فضا است، ضمن اینکه این رادارها از برخورد هواپیماها جلوگیری میکند.
وی با تاکید بر اینکه آنچه ایمنی میآورد تجهیزات نیست، بلکه اجرای درست دستورالعمل است، اظهار کرد: در حال حاضر 5 فرودگاه مهرآباد، امام خمینی، اصفهان، شیراز و مشهد دارای رادار تقرب هستند.
مهآبادی با بیان اینکه رادار تقرب فرودگاه مهرآباد 12 فرودگاه را تحت پوشش خود قرار میدهد، گفت: به زودی برای توسعه ظرفیت فرودگاه بندرعباس رادار تقرب نیز در این فرودگاه نصب میشود.
تجهیز 5.7 درصد فرودگاه ها به رادار تقرب
در همین حال مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری نیز با تاکید بر اینکه فرودگاه یاسوج رادار ندارد گفت: از بیش از 70 فرودگاه کشور فقط 4 فرودگاه (5.7 درصد) رادار تقرب دارند.
رضایی فر با بیان اینکه رادار برای افزایش کنترل ترافیک پروازی بوده و ظرفیت فرودگاه را افزایش می دهد، افزود: رادار تقرب برای فرودگاههایی وجود دارد که ترافیک زیادتری را میتوانند دریافت کنند؛ مانند فرودگاه مهرآباد که روزانه 400 تا 500 پرواز دارد اما فرودگاه یاسوج هفتهای دو یا سه پرواز دارد.