چرا صنعت خودرو به بی‌راهه رفت؟/ زاوه: خودروسازهای خصوصی با توسعه فاصله دارند

 یک کارشناس صنعت خودرو گفت: شرکت‌های که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمده‌اند و بعضا بسیار بزرگ هم شده‌اند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی، سودآور هستند.

 

به گزارش خبرگو ،فربد زاده در گفت‌وگو با خبرگزاریخبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت خودرو در ایران رشد پیدا نکرده است؟اظهار داشت: انتخاب استراتژی نادرست، عدم وجود بخش خصوصی رقابت‌پذیر و نگرانی ازورود سرمایه‌های خارجی، مهم ترین عواملی هستند که نهایتا نتیجه را به این وضعیترسانده‌اند.

وی افزود: ضعف خودروسازی تنهامحدود به شرکت‌های دولتی نیست و شرکت‌های خصوصی فعال در این صنعت خودروی ایران همفاصله بسیار زیادی با توسعه‌یافتگی دارند و حتی می‌توان گفت به شدت از شرکت‌هادولتی عقب‌مانده‌تر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد:شرکت‌های که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمده‌اند و بعضابسیار بزرگ هم شده‌اند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی سودآورهستند و مطلقا نه توانایی رقابت و نه حتی قصد آن را در بازارهای داخلی و جهانیندارند.

زاوه تصریح کرد: بر این اساس، تلاششدیدی صورت گرفته است که یا از ورود سرمایه‌های خارجی مستقل به کشور جلوگیری شود ویا شرکت‌های بین المللی که علاقه‌مند به ورود به ایران هستند، به سمت شرکت‌هایخصوصی و یا دولتی خاصی بروند که این ساختار آسیب نبیند.

وی ادامه داد: اصولا شرکت‌هایخارجی از ورود به یک بازار با چنین فضای حاکمی واهمه دارند و نگران می‌شوند که اگرمطابق منویات مدیران دولتی رفتار نکنند، سرمایه آنها خطرات جدی تهدید نماید.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشانکرد: در واقع، هم ورود سرمایه و هم فن‌آوری و در نتیجه فضای رقابتی همگی به شدتمحدود می‌شوند و طبعا توسعه‌ای رخ نمی‌دهد.

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top