۱۰نشانە مهم برای اینکه بفهمید کارمندتان آمادە مدیر شدن است

همیشه این شانس وجود دارد که چند نفری در تیم کاری شما باشند که علی رغم داشتن توان رهبری هنوز به پست های مدیریتی دست پیدا نکرده اند.

به گزارش خبرگو ، برخی از آنها ممکناست بی اینکه عنوانی به آنها اعطا شده باشد خودشان نقشی مدیریتی به عهده گرفته باشنداما برخی ممکن است فقط نشانه هایی گنگ از داشتن توان مدیریت بروز دهند.

 همانطور که استخدام نادرستافراد هزینه زاست انگیزه دادن به آنها برای انجام کاری که توانش را ندارند هم هزینهبر است. در ادامه یازده دلیل برای اثبات آمادگی مدیر شدن کارمندان را آمده است:

*تغییرادبیات خودمحور به ادبیات جمع محور

تبدیل شدن از کارمند به مدیر زمانی اتفاق می افتد که کارمندان کم کممی توانند از نقطه نظر یک مدیر به مسائل نگاه کنند. برای شناسایی این تغییر باید تغییراتگنگی را که در عملکرد کارمندان اتفاق می افتد دنبال کرد. ممکن است این تغییر شامل تغییریساده در انتخاب کلمات باشد.

*خودشان را مدیریت می کنند

کارمندی که برای مدیریت آماده شده قادرند خودشان را مدیریت کنند یکیاز دلایل رشد کاری کارمندان این است که هرچه می‌گذرد نیاز کمتری به زمان برایمدیریت کارهایشان پیدا می کنند. آنها دیگر حالا می دانند که چه کارهایی ضروری استکه صورت بگیرد و از انجام آنها مطمئن می شوند، موقعیت ها را به خوبی شناسایی می کنندو هر کاری که لازم است برای بهره برداری از این موقعیت ها انجام می دهند. تنها راهیکه کارمندان می توانند از توان مدیریتی خود مطمئن شوند این است که اطمینان پیداکنند می توانند در وهلە اول خود را مدیریت کنند.

*آنها به فکر موفقیت دیگران هم هستند

 اگر کارمندی دغدغۀ موفقیتدیگران را هم به اندازە دغدغۀ موفقیت خود یا تیم کاری خود داشته باشد معمولا بهاین معناســت که شما کارمندی آمادە به عهده گرفتن مدیریت در اختیار دارید. مدیرانبزرگ رهبران وارسـته ای هستند که تنها به فکر موفقیت گروهی هستند.

*مسئولیت پذیرند

 یکی از نشانه های مدیرانبالقوه این است که حاضرند مسئولیت خود و تیم کاریشان را به عهده بگیرند. اگر شمامسئولیت تصمیماتتان را به عهده بگیرید افراد تحت امرتان به شما احترام خواهندگذاشت.

*عملکرد آنها فراتر از انتظارات است

 اگر شخصی دائم در عملکردش اوجداشته باشد معمولا نمی تواند مدیر خوبی باشد. اگر کارمندی دائم در کارش در حال رشداست و فراتر از انتظارات شما عمل می کند وقت ارتقاء او فرار رسیده است. بهتر استچنین کارمندی را از دست ندهید تا مدیری دیگر فرصت ارتقاء دادن او را بعد از شماپیدا نکند.

  * درخواست ارتقا به سمت مدیر را دارند

 یکی از ساده ترین نشانه هایتشخیص کارمندی که لیاقت مدیریت را دارد این است که خودش چنین تقاضایی را با شــمامطرح می کند. احتمال زیادی وجود دارد که چنین شخصی واقعا آمادگی مدیریت را داشتهباشد.

  * حس مالکیت از خود نشان می دهند

 یکی از نشانه های تواناییمدیریت این است که کارمندی غرور و نوعی حس مالکیت از کار در شرکت از خود نشان دهد.مدیریت یک تیم کاری لازمه اش این است که شما همواره تصویری جامع از کارتان داشـتهباشید و نه تنها بدانید چطور می خواهید آن تصویر را واقعیت ببخشید بلکه باید بدانیدکه چطور با ابزارهایی که در اختیار دارید در مسیر تحقق اهدافتان حرکت کنید.

*شکست یا موفقیت آن، شکست یا موفقیت خودشان است

 این گروه در مسیر مدیر شدنقرار گرفته اند. آنها مدیریت می کنند بی آنکه خودشان بفهمنداگر کارمندی برای قبول مدیریت آمادگی داشته باشد خودش از پیش به طور ناخودآگاهمسئولیتی مدیریتی را قبول کرده است. اینجور کارمندان بی آنکه وظیفه ای داشته باشند به کارمندان دیگر در برنامه ریزی بازاریابیکمک می کنند یا به همکارانشان در مورد سروکله زدن با مشتریان بدقلق مشاوره می دهندیا به کارمندان تازه وارد کمک می کنند که با محیط جدید اخت شوند. اگر کسی واقعابخواهد مدیر شود پیش از اینکه به مدیریت منصوب شود خودش این کار را به نحوی بهعهده خواهد گرفت چون از آن لذت می برد.

* برای شغل شان به هر کاری متوسل می شوند

 وقتی کسی هر کاری از دستشبرمی آید برای انجام وظایف و تعامل با همکارانش انجام می دهد دارد پیامی روشن بهما می دهد. اگر کسی چنین سازگاری ای با این نوع کار داشته باشد حتما برای مدیریتگزینە مناسبی است. آنها ابتکار به خرج می دهند یک مدیر برجستهمدیری است که نه تنها مسئولیت های خودش را به خوبی به انجام می رساند بلکه کارهاییدیگر را هم بر عهده می گیرد تا امورات شرکت بهتر پیش برود.

* برای نقش های مدیریتی داوطلب می شوند

 آنها عضو از یک تیم کاری که دریک پروژه شـصا داوطلب می شود و مدیریت را می پذیرد قطعا آمادە مدیر شدن است. اینموقعیتها معمولا پیش می آیند و کسی که در این مواقع پا پیش می گذارد و داوطلب می شودمعمولا مدیری بالقوه است.

منبع:خبرآنلاین

اصلاح شده شنبه, 18 آذر 1396 05:33

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top