به گزارش خبرگو ،
امید کریمی:
«آزمون مدارس تیزهوشان حذف شد» این مهمترین خبر سال تحصیلی ۹۶-۹۷ برای دانشآموزان ابتدایی بود. دانشآموزانی که عادت کردهاند از اولین سالهای ورود به مدرسه، برای کنکور و همه آزمونهای مشابه آن آماده شوند. ظاهرا هم خانوادهها راضی به این شیوه آموزشی بودند و هم بسیاری از معلمان، چه اینکه در فرهنگ رقیبتراشی و مدرکگرایی در نظام آموزش عمومی و عالی ایران، هرخانوادهای که نخبهای، نابغه، سمپادی، المپیادی و هر چیزی که نشانهای و صفتی از برتری دارد، داشته باشد، سرش را بالاتر میگیرد و عزیزتر میشود. این درحالی است که در بسیاری از نظامهای آموزشی دنیا این شیوه نخبهپروری منسوخ شده و تاریخ مصرف گذشته است.
نظام آموزش عمومی ایران ایرادات بسیاری دارد و مانده تا دانشآموز را خلاق، با مهارت و احتمالا در مرحله آخر کارآفرین تربیت کند؛ هرچه اکنون خروجی است، ظاهرا برای تولید علم در دانشگاهها تربیت شده، هرچند که به نتیجهای عکس رسیده؛ تولید مدرک.
شاید با همین توجیه باشد که آموزش و پرورش تصمیم به حذف آزمونی گرفت که در ظاهر به نخبهگزینی میپرداخت و در باطن با روان دانشآموزان بازی میکرد و فرهنگ مدرکگرایی را غنیتر!
با