استاندار فارس از پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی شیراز بازدید کرد

استاندار فارس در بازدید از پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی شیراز  واقع در خانه نصیرالملک بر لزوم بازدید عمومی از فضای منحصربه‌فرد تالار آیینه این خانه تاکید کرد. 

 

به گزارش خبرگو ، به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، صبح امروز (۲۲ آذر) استاندار فارس به همراه هیئتی متشکل از حیدر اسکندر‌پور شهردار شیراز، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مدیر کل اوقاف استان فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس و سایر مسئولان شهر شیراز از پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی شیراز (منزل نصیرالملک) بازدید کرد و در جریان فعالیت‌های پایگاه از جمله طرح جامع حفاظت شهری شیراز قرار گرفت. 

استاندار فارس ضمن ابراز رضایت از عملکرد میراث‌فرهنگی فارس و پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی شیراز در زمینه مطالعات پژوهشی و مرمت بافت شیراز بر لزوم فراهم ساختن بازدید عمومی از فضای منحصر به فرد تالار آیینه خانه قاجاری نصیر الملک تأکید کرد. 

 طرح جامع حفاظت شهری شیراز یک پروژه مشترک میراث‌فرهنگی و عمران بهسازی شهری ایران است که از بهمن سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. 

برداشت‌های میدانی این پروژه که تاکنون بالغ بر ۱۱هزار پلاک بوده پایان آذر به اتمام خواهد رسید و پس از آن تبدیل اطلاعات جمع‌آوری شده به نقشه، طراحی و دستور العمل‌های اجرایی آغاز خواهد شد. 

خانه نصیرالملک از خانه‌های دوران قاجاریه واقع در محله گود عربان شیراز در مجاورت مسجد نصیر الملک است. این خانه بخشی از مجموعه بزرگ جلو خان (فضایی شبیه به می‌دان) حمام، آب انبار و مسجد بوده که توسط حاجی میرزا حسنعلی خان نصیر الملک، فرزند سوم حاجی قوام الملک و از حاکمان فارس در دوره قاجاریه، ساخته شده است. 

خانه ثبتی نصیر الملک که در سال‌های اخیر توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس مورد مرمت قرار گرفت، در حال حاضر محل استقرار پایگاه پژوهش بافت قدیم شیراز است.

منبع:میراث آریا

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top