هنر مترادف با خردمندی است

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در دومین آیین هنر ماه در تجلیل از استادان شاه نظری و محبی تأکید کرد که هنر مترادف با خردمندی است.

 

به گزارش خبرگو ، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران، دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان دیروز ۲۰ آذر ۹۶ در این آیین با بیان این مطلب که بخشی از آثار این استادان مهر تأیید اصالت یونسکو را دارد و این‌ها جزو مفاخر ما هستند گفت: «اگر صنعت گردشگری می‌خواهد اوج بگیرد، مسیر معنوی‌اش صنایع‌دستی است. سه موضوع مهم جهانی برای مردم دنیا محیط‌ زیست، حقوق بشر و میراث فرهنگی است.» 

او با اشاره به اینکه با صادرات صنایع‌دستی می‌توان وابستگی به نفت را کاهش داد یادآور شد: «به همه موضوعات مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری در دولت اندیشیده شده و برای آن‌ها برنامه وجود دارد. البته ممکن است اجرای کامل این برنامه‌ها به زودی محقق نشود.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه جدی‌ترین دغدغه‌های بشری میراث فرهنگی، محیط‌ زیست و حقوق بشر است گفت: «امیدواریم با مواد اولیه ارزان، حداکثر عرضه و زمینه صادرات تقویت شود که همه این‌ها می‌تواند هنر ما را به دنیا اشاعه بدهد و در کنار توجه دولت به بحث فاصله گرفتگی از وابستگی به نفت کاهش یابد.» 
 
امیر حسینی‌جو فرماندار تنکابن نیز در این مراسم گفت: «استادان شاه‌نظری و محبی را متعلق به شهرمان نمی‌دانیم، بلکه این‌ها به ایران بزرگ تعلق دارد.» 

او با بیان این‌که با هماهنگی با منابع طبیعی، بخشی از دغدغه‌های استاد محبی پیگیری شد گفت: «در حال دریافت مجوز فنی و حرفه‌ای هستیم تا در مدارس تنکابن سفالگری آموزش داده شود.» 

فرماندار تنکابن گفت: «غرب استان قابلیت‌های گردشگری زیادی دارد و ساخت ویلا جاذبه گردشگری نیست. ما به منطقه ویژه گردشگری از نور تا رامسر نیاز داریم. طرح‌های جامع و هادی یکی از مشکلات آینده در منطقه خواهد بود باید حواسمان را به داشته‌‌هایمان جمع کنیم.» 

حجت‌الاسلام سیدجعفر رضایی امام جمعه شهرستان رامسر نیز در این مراسم تصریح کرد: «در جامعه پسامدرن، از سنت‌ها به خوبی استفاده می‌شود. ما نیز اگر مدرن شدیم از سنت به‌عنوان تکریم و نماد استفاده نکنیم، بلکه به‌صورت کاربردی از سنت‌ها و صنایع‌دستی استفاده کنیم. مثلا در دنیا از نمدمالی در صنایع پوشاک استفاده می‌شود که کاری ارزشمند است.» 

او افزود: «راهبرد حمایت از صنایع‌دستی باید به گفتمان تبدیل شود و مهم‌تر و فرا‌تر از تکریم و تجلیل، کاربردی کردن این صنایع در زندگی ماست.» 

نخستین آیین هنر ماه به بهانه نکوداشت استاد قدم‌پور هنرمند شاخص گره‌چینی در خرداد ۹۶ در شهرستان قائم‌شهر برگزار شده بود.

منبع:میراث آریا

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top