مقالات نخستین همایش تعیین اصالت اشیای تاریخی‌، فرهنگی و هنری کتاب شد

کتاب «چکیده و مجموعه مقالات نخستین همایش تعیین اصالت اشیا تاریخی‌‌، فرهنگی و هنری» توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به چاپ رسید .

 

به گزارش خبرگو ، به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این کتاب که توسط کامران احمدی و فرانک بحر‌العلومی تهیه و تدوین شده است، مشتمل بر 27 مقاله به زبان فارسی و 7 مقاله به زبان انگلیسی است .

آنالیز سکه‌های هخامنشی برای تعیین اصالت، تعیین اصالت اشیا تاریخی، فرهنگی و هنری، موضوعی پیچیده و میان رشته‌ای، نقش مطالعات متالو گرافیکی در بررسی اصالت اشیا فلزی تاریخی، روش‌های تشخیص اصالت سکه‌های چکشی باستانی، سنجش اصالت تار منسوب به عباس صنعت با استفاده از گاه‌شناسی درختی و... عناوین برخی مقالاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

کامران احمدی رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی‌تاریخی در مقدمه این کتاب آورده است:

«در کشوری با سابقه تاریخی و تداوم فرهنگی گسترده مانند ایران دوره‌های مختلفی وجود دارند که هنرمندان از روی فروتنی یا دلایل دیگر از ذکر نام خود بر روی اثر خلق شده خودداری می‌کردند برای نمونه مینیاتورهای زیادی در دست است که تحت عنوان منصوب به سلطان‌محمد و یا کمال‌الدین بهزاد شناخته می‌شوند .

استفاده از روش‌های علمی می‌تواند این‌گونه نقاط تاریک در تاریخ هنر و فرهنگ را روشن ساخته و از این طریق به کمک سایر روش‌های منشعب از تاریخ  هنر شتافته و به روشن شدن اصل بودن یک اثرمنصوب به هنرمند بپردازد .

از سوی دیگر در چند دهه اخیر در کشور ما توجه متخصصان علوم پایه و مهندسی به امر پژوهش در زمینه آثار به‌جامانده از گذشتگان رونق بیشتری یافته است و کمک زیادی در زمینه‌های مختلفی مانند باستان‌سنجی آثار تاریخی‌فرهنگی کرده است .

تلاش‌هایی از این دست این امید را ایجاد می‌کند که نتایج حاصله در شناخت هرچه بهتری ازمواد به‌کاررفته، نحوه ساخت و میزان صدمات به‌وجودآمده در سالیان گذشته در این آثار را به‌دست دهند تا از طرف بر اصل بودن اثر صحه گذارد و از طرف دیگر راه‌گشای روش‌های بهتری در امر حفاظت و مرمت این آثار نیز ایجاد کند.»

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top