قطار شهری هیچ‌گونه خدشه‌ای به مجموعه طاق‌بستان و شکارگاه خسرو وارد نکند

در جلسه‌ای که با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران میراث‌فرهنگی برگزار شد پروژه طرح قطار شهری کرمانشاه، طرح سایت موزه میدان امام همدان و طرح بازسازی پل تاریخی گپ خرم‌آباد مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش خبرگو ، به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در این جلسه که با حضور مسئولان شهری کرمانشاه و صاحب‌نظران میراث‌فرهنگی برگزار شد تأکید شد، قطار شهری نباید هیچگونه خدشه‌ای به مجموعه طاق‌بستان و شکارگاه خسرو وارد کند.

در جلسه بررسی طرح قطار شهری کرمانشاه که با حضور شهردار کرمانشاه، مسئول قطار شهری و دیگر اعضای کمیته تخصصی امور پایگاه‌ها، شورای راهبردی پایگاه طاق‌بستان به‌همراه کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی برگزار شد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور با اعلام این مطلب گفت: «در این جلسه سازمان میراث‌فرهنگی صراحتاً با ادامه مسیر از شکارگاه خسرو کرمانشاه مخالفت کرد و به مشاور و شرکت قطار شهری پیشنهاد داد تا در اسرع وقت نسبت به ارائه طرح جایگزین در مرحله امکان‌سنجی از محل ایستگاه لب آب به‌طوری که به اصالت و یکپارچگی مجموعه طاق بستان و شکارگاه خسرو لطمه وارد نشود به مناطق مسکونی اقدام کند. تا پس از بررسی مجدد همکاری‌های لازم برای اجرای این طرح به سازمان میراث‌فرهنگی ارائه شود.»

طالبیان اما درخصوص طرح سایت‌موزه همدان در میدان امام خمینی افزود: «پس از ارائه چندین طرح سایت‌موزه از سوی مشاور و مقایسه با طرح‌های مشابه جهانی و بررسی همه‌جانبه محاسن و ضعف‌های طرح‌های پیشنهادی، طرح پیشنهادی مناسب با معماری میدان امام در راستای حفاظت از آثار مکشوفه مورد تایید کمیته تخصصی امور پایگاه‌ها قرار گرفت.»

او در ادامه گفت: «مقرر شد این دو طرح با اصلاحاتی در فرم و ساده‌سازی و همچنین استفاده از مصالح خنثی مجددا مورد بازنگری مشاور قرار گیرد و در نهایت به سازمان میراث‌فرهنگی برای تصویب نهایی ارائه شود.»

معاون میراث‌فرهنگی کشور همچنین در خصوص طرح بازسازی پل تاریخی گپ خرم آباد اعلام کرد: «مشاور طرح مطالعات تاریخی و معماری پل صفوی گپ را انجام داده و هندسه معماری پل را بر اساس اسناد و شواهد تاریخی و وضع موجود را بررسی کرده است.»

او افزود: «طرح بازسازی پل گپ در فاز یک مورد تأیید کمیته تخصصی امور پایگاه‌ها قرار گرفت و مقرر شد موضوع پیاده محور شدن پل تاریخی گپ در اسناد بالادست (طرح تفصیلی و طرح جامع) لحاظ شود و مراحل قانونی خود را در کمسیسون ماده 5 استان طی کند. از سوی دیگر قرار شد اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان نیز فاز دو اجرایی پل را با محوریت پیاده راه تهیه و در مرحله بعدی برای بررسی و تأیید نهایی به سازمان میراث‌فرهنگی ارائه کند.»

طالبیان در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای صحیح این طرح‌ها ضمن حفظ آثار تاریخی نقش مؤثری را در حیات تاریخی شهرها ایفا شود.

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top