به گزارش خبرگو ، «روز عقیم» بهنویسندگی و کارگردانی حسین کیانی که تابستان سال جاری در تئاتر باران روی صحنه رفتیکی از ۳۹ نمایشی بود که در بخش مرور سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بهدبیری فرهاد مهندسپور پذیرفته شده بود، اما در حالی که تنها ۱۸ روز تا آغازجشنواره مانده، کیانی در نامهای سرگشاده از دعوت شدن به شورای نظارت مرکز هنرهاینمایشی خبر داد و از جلسهای گفت که طی آن نامهای از نهادی غیرفرهنگی و خارج ازمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمع و نظر او رسیده است که در آن به صراحتگفته شده نمایش «روز عقیم» حق اجرا در جشنواره تئاتر فجر را ندارد.
در پی این اتفاق کیانی در نامهای سرگشاده با عنوان«روزگار عقیم» نوشته است:
«جنابِ آقای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد، جنابِ آقای معاونت هنریوزارت محترم فرهنگ و ارشاد، جناب آقای مهدی شفیعی؛ مدیر محترم اداره کل هنرهای نمایشیو جنابِ استاد فرهاد مهندسپور؛ دبیر محترمِ ۳۶ امین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر.
این جانب حسین کیانی، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاترِ ایراناز حضور در جشنواره فجر و اجرای نمایشِ «روز عقیم» با وجودِ پذیرفته شدنِ این نمایشتوسط ۷۰ کارشناسِ محترم در تمامی زمینههای حرفهای تئاتر، انصراف داده و از درخواستِحضور در جشنواره نیز اظهارِ ندامت و پشیمانی میکنم. باشد که پس از این به همان منوالِپیشینِ خود بازگشته و از سایه جشنواره تئاترِ فجر هم گریزان شوم.
اما دلایل این انصراف و اظهارِ پشیمانی به جهت ثبت در گوشه کوچکیاز سرگذشتِ تلخ و غمبارِ تئاترِ ایرانی و اجتماعی، زمینهاش توسط شورای محترمِ نظارتو ارزشیابیِ اداره کل هنرهای نمایشی فراهم شد. زمینهای که از همان روزهای پیش از اجراینمایش «روز عقیم» و روزهای اجرا فراهم شده بود. چندین مرتبه بازبینی پیش و پس از شروعاجرا، بحث و جدلِ مفصلی که با کارشناسان محترم آن شورا داشتم و بازبینیهای نامحسوسیکه تا پایانِ اجرا انجام شد باید من را به این آگاهی دلالت میکرد که نمیباید ایننمایش را برای حضور در جشنواره فجر که حساسیتهایی صد چندان دارد، پیشنهاد میدادم.آری ایراد و تقصیر از خودِ من بود که اگر نبود حالا شورای محترم نظارت مجبور نبود پساز اعلام نهایی اسامی نمایشهای راه یافته به جشنواره و در آستانه آغاز آن، کارگردانرا به جلسهای ویژه دعوت کنند به صرفِ چای و خوانشِ نامهای که از نهادی غیرفرهنگیو خارج از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد به دستشان رسیده است. نامهای که به صراحت بیانمیکند که نمایش «روز عقیم»، حق اجرا در جشنواره را ندارد و کارگردان حقِ حضور در جشنوارهرا.
محل صدور و شخص صادرکننده این نامه به من گفته نشد و برای منهم چندان اهمیتی نداشت که بدانم اما آنچه در آن جلسه و پس از آن برایم اهمیت یافتاول گسترش دامنه دخالت نهادهای غیرفرهنگی و غیرپاسخگو در تصمیمگیریهای نهادهای فرهنگیو دوم تحت تاثیر بودن و مرعوب شدن و سرتسلیم فرود آوردن مدیران فرهنگی در برابر ایننامهها و توصیهها و تصمیماتی است که هدفی جز حذفِ تئاتراجتماعی، فرهنگی و منتقد راندارد.
حقیقتش را بخواهید، بعد از قرائت نامه و استماع آن، یک لحظهدلم به حالِ همه فرهنگ و هنرمان سوخت و قلبم به درد آمد. من و نمایشم در برابر عظمتو بزرگی فرهنگسازان اصیل و حقیقی این سرزمین و سترگی آثارشان هیچ نیستیم و در شمارنمیآییم. این انصراف، نه چیزی از من میکاهد و نه چیزی از جشنواره تئاتر فجر. این انصراف که هدفِ دلخواهِ آن نامهاست و باعث خرسندی شورای نظارت و احتمالا مدیر اداره کل مرکز هنرهای نمایشی خواهد شد،تنها یک نکته تکاندهنده را در بردارد و آن نکته جز این نیست که صدای پای انصراف ازآفرینشهای هنری و فرهنگی اصیل و تئاترهای پرسشگر و منتقد و تفکرانگیز توسط هنرمندانِمستقل و سوالمند به گوش میرسد و هر دَم این صدا بیشتر و بیشتر میشود.
یقین دارم که این صدا بسیار خوشآیندِ صادرکنندگان همان دستنامهها و کسانی است که هنر را وابسته و ذلیل و تحت انقیادِ افکارِ محدود خود میخواهنداما معدود هنرمندانِ مستقل و صاحب درد باقیمانده تصمیم دارند چه واکنشی در برابر اینصدای دهشتناک نشان دهند؟ آیا صدای این انصراف شنیده میشود؟ آیا روزی فرا خواهد رسیدکه هیچ محصول هنری تولید نشود مگر تحتِ مراقبت و نظارتِ همان نهادهای غیرفرهنگی؟ پاسخِاین پرسشها هر چه باشد، مسئولیتگریزی و تسلیمپذیری بیقید و شرط دستگاههای تصمیمسازفرهنگی را توجیه نخواهد کرد. هر چند هنرمندانِ اصیل و اندیشهمند خیلی وقت است که برایپیشرفت و رونق و گسترش هنرشان، دل از مدیران بُریدهاند و چشم امید به سویی مبهم دوختهاند.
حسین کیانی. نمایشنامهنویس و کارگردان تئاترایران.
۱۰ دیماه۱۳۹۶»
منبع:خبرآنلاین