جلسه بررسی رسم‌الخط هندسی قدر در موزه ملی قرآن کریم

جلسه بررسی رسم‌الخط هندسی قدر با حضور کارشناسانی از مرکز قرآنی دارالقرآن، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مرکز نشست و طبع قرآن کریم و با حضور استادان خط در سالن نشست‌های موزه ملی قرآن کریم برگزار شد.

 

به گزارش خبرگو از روابط‌عمومی موزه ملی قرآن کریم، در این جلسه غازی‌راد یکی از هنرمندان اقدام به معرفی رسم‌الخط هندسی قدر کرد و سؤالات مطرح‌شده توسط کارشناسان پاسخ داد.

این رسم‌الخط معرفی‌شده دارای فونت یا شیوه نگارش ساده‌ای است که با گذشت چندین سال قوام یافته و شکل ابعاد و تناسبات آن کامل شده است .

خوانا بودن رکن اصلی این خط است به حدی که مشتاقان قرائت بتوانند به سهولت ارتباط برقرار کرده و به صورت روان قرائت کنند. حروف ساده بوده و از یکدیگر قابل تشخیص است و تغییرات حروف در ابتدا میان و آخر کلمات به حد‌اقل رسیده و فضای مناسب برای جای گزیینی حرکات و سکنات برای هر حرف وجود داشته تا خواندن کلمات به صورت روان صورت گیرد .

رعایت یک روند روشن در تناسب و اندازه‌های حروف از نظر طول، عرض، ارتفاع و ضخامت از ارکان مهم و مزیت‌های اصلی این خط است، در مورد قرائت و شیوه نگارش حروف که بعضا وجود داشته در این ساختار به حد‌اقل رسیده و با حفظ آرای گوناکون با  شیوه‌ای زیبا و با شکلی قابل فهم به اجرا رسیده است.

در انتهای  جلسه نیز حجت‌الاسلام امیر لهراسبی مدیر موزه ملی قرآن کریم، ضمن گرامی‌داشت دهه فجر در توضیحاتی  کوتاه نسبت به رویکرد جدید موزه ملی قرآن کریم برای آموزش و فعالیت‌های قرآنی توضیحاتی را ارائه کرد و از تمام علاقه‌مندان در حوزه خط دعوت کرد تا از فضای آرام این مجموعه برای برگزاری نمایشگاه، دوره‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی و جلسات نقد و بررسی استفاده کنند .

اصلاح شده چهارشنبه, 18 بهمن 1396 09:10

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top