هتل های کم بیمه در ایران / مقایسه تامل برانگیز پوشش های بیمه ای در هتل های جهان و ایران

 

هتلداران ایران از کمترین میزان بیمه ممکن برخوردار هستند. این امر یا به دلیل دانش ناکافی بیمه‌گزار و یا به دلیل عدم تمایل صاحبان هتل­ها برای پرداخت حق بیمه‌های کافی است./ صاحبان هتل­ها مدام با خسارت­های مختلفی روبه‌رو هستند که بیمه ­ای برای پوشش آن­ها وجود ندارد.

 

به گزارش خبرگو ،بیمه هتلداری در جهان تقریباً همه بخش­های هتل را پوشش می­دهد و مسافران نیز در هتل­ها کاملاً تحت پوشش بیمه قرار می­گیرند. هتل‌ها از گران‌ترین بنگاه‌های اقتصادی هستند. ساختمانی بزرگ با اتاق‌های بسیار و پوشیده از مبلمان و تجهیزات. هرچه ستاره­های هتل بیشتر، این امکانات مدرن‌تر و زیباتر. بیمه کردن هتل‌ها شاید بزرگترین دغدغه مدیران آن باشد.

 ولی هتلداران ایران از کمترین میزان بیمه ممکن برخوردار هستند. این امر یا به دلیل دانش ناکافی بیمه‌گزار و یا به دلیل عدم تمایل صاحبان هتل­ها برای پرداخت حق بیمه‌های کلان است.

در کشورهای خارجی اما بیمه‌نامه‌ها برای هتل­ها تخصصی‌تر و تعدد آنها بیشتر است. هتل و مهمانان هتل از لحظه ورود مهمانان در قبال هر اتفاقی بیمه هستند. در ابتدا به ذکر بیمه‌نامه‌های خارجی که دفاتر بیمه برای هتل­ها ارائه می­کنند می­پردازیم.

بیمه مهمانداری حرفه ­ای و خطاها و اشتباهات: اگر یکی از کارکنان هتل با اشتباه فردی خود خسارتی به یکی از مهمانان یا مراسم برگزار شده در هتل وارد کند این بیمه‌نامه تمام خسارات ناشی از آن را تقبل می‌کند.

پشتیبانی در برابر دزدیدن اطلاعات کارت اعتباری مشتری: اگر اطلاعات کارت اعتباری مشتری دزدیده شود خسارات و جریمه­های ناشی از آن پشتیبانی می‌شود.

بیمه مشاوره: این بیمه برای وقتی است که اعتبار هتل خدشه‌دار شود. با استخدام کارشناسانی در شرایطی که رخدادی باعث لطمه به اعتبار هتل شود و این اتفاق در رسانه­ها منعکس شود خسارات ناشی از این اتفاق بیمه می­شود.

بیمه حفاظت از بخش‌های تاریخی هتل: اگر بخشی از ساختمان هتل گچ‌بری یا نرده یا تراسی تاریخی داشته باشد حفاظت و مرمت آن بسیار پرهزینه است. پوشش هزینه‌های مرتبط با آن بر عهده این دست از بیمه‌نامه‌هاست.

بیمه در مقابل آزار و اذیت جنسی: اتهام آزار و اذیت جنسی حتی اگر دروغ بودن آن ثابت شود برای هتل بسیار پرهزینه است. این بیمه­نامه هزینه­های حقوقی و لطمه­های اعتباری واردشده توسط این اتهام را جبران می­کند.

بیمه بیکاری: این بیمه الزامی است و با پرداخت اولین مالیات به‌صورت خودکار برای هتل صادر می‌شود.

بیمه معلولیت: خرید این بیمه‌نامه در برخی از مناطق الزامی است.

بیمه پزشکی: اگر هتل بیش از 50 کارمند تمام‌وقت داشته باشد باید برای آنان بیمه خدمات درمانی صادر شود.

بیمه تجاری: این بیمه برای مواقعی که با حادثه یا مشکلی روبه‌رو می­شوید از شما حمایت می‌کند و جلوی ضررهای مالی را می­گیرد.

بیمه مسئولیت عمومی: چنانچه مهمان هتل در زمان اسکان خود ضرر مالی یا جانی به هتل و کارکنان آن وارد کند یا هتل ضرری به مهمان وارد کند این بیمه از هتل پشتیبانی می­کند.

بیمه غرامت کارکنان: اگر یکی از کارکنان هتل در زمان خدمت‌رسانی در هتل صدمه ببیند مسئولیت پرداخت هزینه­های درمانی با این بیمه­نامه است.

بیمه اتومبیل‌های هتل: بیشتر هتل­ها برای سرویس حمل‌ونقل مسافران خود ماشین­های گران‌قیمت و لیموزین استفاده می‌کنند. این اتومبیل‌ها تحت پوشش این بیمه‌نامه‌ها قرار گرفته و بیمه مسئولیت می­شوند.

بیمه مسئولیت مسمومیت غذایی: اگر غذای هتل باعث مسمومیت غذایی مهمان هتل شود هزینه­های درمانی و خسارات ناشی از آن با این بیمه­نامه پرداخت می­شود.

بیمه مسئولیت آلودگی: اگر در هتل کپک زدگی دیده شود یا دیگر آلودگی­های هوازی موجود باشد که باعث بیماری مشتریان شود جریمه­های سنگینی در انتظار هتل است. این بیمه­نامه هزینه پاک‌سازی، شکایات حقوقی و هزینه­های پزشکی و جریمه­ها را پرداخت می‌کند.

بیمه مسئولیت سایبری: اگر به سیستم مدیریتی هتل نفوذ شود مجرمان سایبری می­توانند اطلاعات شخصی مشتریان نظیر نام، آدرس و اطلاعات کارت اعتباری‌شان را سرقت نمایند. در این صورت جریمه­های سنگین و خسارات بالایی باید پرداخت شوند که این هزینه­ها به عهده بیمه­نامه مسئولیت سایبری است.

بیمه مسئولیت کارکنان: چنانچه کارمندی ناراضی از هتل شکایت کند این بیمه­نامه از هتل در برابر شکایت صورت گرفته حمایت می­کند.

بیمه عمومی پوشش ساختمان: هر هتلی مملو از مبلمان، وسایل برقی، دکور، فرش و امکانات رفاهی است. اگر این اموال به دلیل دزدی، خرابکاری، آتش‌سوزی یا بلایای طبیعی متحمل خسارت شوند، بیمه عمومی پوشش ساختمان از هتل حمایت می­کند.

بیمه خرابی تجهیزات هتل: جبران هزینه تعمیر تجهیزات و خسارات ناشی از خرابی این تجهیزات مانند نارضایتی مشتری از هتل به دلیل عدم خدمات‌رسانی مناسب به عهده این بیمه­نامه است.

بیمه وقفه کاری: اگر اتفاقاتی باعث شود هتل موقتاً تعطیل شود، به دلیل بازسازی، از دسترس خارج شدن جاده­های منتهی به هتل و غیره، این بیمه­نامه درآمد کافی برای پرداخت هزینه­های ماهانه و حقوق کارکنان را در اختیار هتل قرار می­دهد. معمولاً مدت اعتبار این بیمه­نامه­ها یک سال است.

بیمه پوشش جرائم: این بیمه دزدی توسط مشتری یا کارمند هتل را پوشش می­دهد و چنانچه یکی از کارکنان هتل درزمانی که در استخدام هتل است درگیر کاری مجرمانه شود هزینه پرداخت خسارات وارده به هتل بر عهده این بیمه­نامه می­باشد.

بیمه خرابی مواد غذایی: اگر خرابی تجهیزات هتل یا قطع برق باعث خرابی مواد غذایی در رستوران هتل شود این بیمه‌نامه هزینه­های گزاف این خسارت را پرداخت می­کند.

بیمه پوشش قطع منابع: قطع منابع هتل عواقب جدی دارد. اگر آب هتل قطع شود به طبع آن رستوران تعطیل می­شود و در صورت ادامه­دار بودن این امر شاید حتی لازم شود مهمانان هتل به مکانی دیگر منتقل شوند و خسارات ناشی از این امر نیز بسیار گزاف است.

پوشش جامع: این نوع بیمه مسئولیت هر نوع ضرر پیش‌بینی‌نشده‌ای را که متوجه هتل باشد پوشش می­دهد.

خدمات تغییر مکان مشتریان هتل: اگر مشکلی مانند آتش‌سوزی در هتل اتفاق بیافتد یا یکی از تجهیزات خراب شود و هتل وادار به تغییر مکان مشتریان خود شود هزینه این تغییر مکان و ضررهای واردشده توسط هتل به مشتریان توسط این بیمه­نامه پرداخت می­شود.

بیمه تعطیل شدن مراسم: اگر مراسمی که قرار بود در هتل برگزار شود به دلیل قطع برق یا خرابی تجهیزات هتل تعطیل شود این بیمه­نامه هزینه­های وارده را پوشش می­دهد.

بیمه دارایی مشتریان: چنانچه توسط کارکنان هتل خسارتی به اموال مشتریان وارد شود یا اموال مشتریان دزدیده شود این خسارت جبران خواهد شد.

بیمه دارایی فردی: چنانچه صاحب هتل یا یکی از کارکنان در هتل زندگی می‌کند اموال فردی او جدا از اموال هتل بیمه خواهند شد.

بیمه پوشش حقوقی: در شرایط شکایت حقوقی از هتل در مراجع قانونی پشتیبان هتل خواهد بود.

بیمه حوادث ناگهانی: حوادث کوچکی که منجر به خسارت گسترده یا خرابی تجهیزات هتل نمی‌شوند مثلا وقتی‌که برای آویختن یک تابلو، میخی به دیوار می­کوبید و اشتباهاً لوله آبی را سوراخ می­کنید.

بیمه ورود غیرقانونی و دزدی: چنانچه فردی از خارج از هتل به زور وارد هتل شود یا با ورود به هتل اقدام به دزدی کند.

بیمه حفظ اموال هتل: این بیمه اموال، مبلمان و تجهیزات هتل را در بهترین حالت ممکن حفظ می­کند.

بیمه آشپزخانه و سرو غذا: اگر حادثه­ای در رستوران هتل اتفاق بیافتد و خسارتی به هتل و کارکنانش وارد شود این بیمه ­نامه آن را پوشش می­دهد.

این­ها بیمه ­نامه هایی بود که در اکثر شرکت­های بیمه خارج از کشور ارائه می­شوند. در شرکت­های بزرگ‌تر حتی ممکن است بیمه­ نامه­ های جالب دیگری نیز پیدا کنید. اما در این سوی قضیه و در ایران تقریباً بیمه الزامی برای هتل وجود ندارد. از طرفی بیمه ­نامه­ های مفید برای هتل­ها بسیار اندک هستند و از طرف دیگر به دلیل ناکافی بودن آموزش بیمه ­گزاران و کارشناسان بیمه و در نتیجه عدم آگاهی آن­ها از بیمه­ نامه ­های مناسب، هتل­ها از همین اندک انتخاب­های خود نیز آگاهی کافی ندارند و حتی در صورت برخورداری از کارشناس بیمه مناسب دلیلی برای پرداخت حق بیمه بالا نمی­ بینند. بیمه ­نامه ­های هتل در ایران به شرح زیر است:

بیمه آتش‌سوزی و انفجار: در این نوع از بیمه، بیمه‌گر جبران زیان‌های مالی و مادی که بر اثر وقوع خطرات آتش‌سوزی به هتل وارد می‌شود را بر عهده دارد.

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان: پوشش اتفاقاتی که در حین کار برای کارکنان رخ می­دهد.

بیمه مسئولیت مهمانان هتل: تنها خسارات جانی و هزینه­های مالی صدمه جسمی را پوشش می­دهد.

این­ها جزء بیمه­های پرکاربرد هتل‌ها در ایران محسوب می‌شوند اما بیمه­نامه­های زیر نیز برای هتل­ها موجود است:

بیمه تمام خطر اموال: این بیمه­نامه تمام خسارات وارده به اموال را تحت هر شرایطی پوشش می­دهد جز جنگ، هجوم، عمل دشمن خارجی، عملیات خصمانه (خواه جنگ اعلام‌شده یا نشده باشد)، جنگ داخلی، یاغیگری ، بلوا، انقلاب یا قیام، شورش ، اعتصاب کارگران یا تعطیلی کارخانه از طرف کارفرما در مقابله با اعتصاب کارگران, جنبش­های دسته‌جمعی, در دست گرفتن قدرت به‌وسیله قوای نظامی یا از طریق غیرقانونی یا از طرف اشخاصی با سوءنیت که به نام یا با ارتباط با هر گونه تشکیلات سیاسی انجام گیرد، توطئه، توقیف، ضبط و مصادره, تخریب یا زیان وارد به اموال، بنا به دستور دولت عملی یا قانونی      

 (DE JURE OR DE FACTO) یا هر مقام صلاحیت­دار عمومی، تشعشعات هسته‌ای، اتمی و رادیواکتیو، عمل یا سهل‌انگاری عمدی بیمه‌گذار یا نمایندگان وی، توقف کار به‌طورکلی یا جزئی، هر سلاح شیمیایی، بیولوژیکی، بیوشیمیایی یا الکترومغناطیسی، به‌کارگیری یا کارکرد هر نوع کامپیوتر، سیستم کامپیوتری، برنامه نرم‌افزار کامپیوتری، ویروس یا فرایند کامپیوتری یا هر سیستم الکترونیکی دیگر با قصد آسیب رساندن. این بیمه‌نامه از زیرشاخه‌های بیمه مهندسی است.

پوشش عدم النفع: بعد از خسارتی مانند آتش‌سوزی در زمان بازسازی هزینه­های درآمد ازدست‌رفته یا حقوق کارکنان، مالیات و حق بیمه پرداخت‌نشده بیمه­گزار را پوشش می­دهد.

بیمه تجهیزات الکترونیک: خسارات وارده به تجهیزات الکترونیک را پوشش می‌دهد.

اموال مهمانان هتل تنها در بیمه آتش‌سوزی بیمه می­شوند و یکی از شرکت­های بیمه هم تنها در هتل­های 4 و 5 ستاره شکستن دوربین، موبایل، لپ تاب، تبلت را تا سقف 500000 تومان بیمه می‌کند.

بیمه خدمات درمانی باید توسط کارفرما در تأمین اجتماعی انجام شود و ممکن است اتفاق نیافتد.

بیمه بیکاری نیز توسط تأمین اجتماعی انجام می­شود و کاربرد چندانی ندارد.

شکاف عظیم موجود در سطح بیمه ایران و کشورهای خارجی با توجه به توسعه گردشگری و افق­های پیش روی آن در ایران شاید بزرگترین عامل ضرر دهی هتل­ها در ایران باشد. گردشگر خارجی بیمه چندانی دریافت نمی‌کند و در خانه­ های مبله اجاره ­ای آزادی بیشتری نیز دارد. از طرف دیگر صاحبان هتل­ها مدام با خسارت­های مختلفی روبه‌رو هستند که بیمه ­ای برای پوشش آن­ها وجود ندارد. این وظیفه شرکت­های بیمه ایرانی است که با الگوبرداری از مدل­های جهانی و نوآوری در پوشش بیمه هتل­های اسلامی و ایرانی گامی در هم‌سطح سازی خود با استانداردهای جهانی بردارند تا هم خود رشد کنند و هم به رونق هتلداری در ایران کمک کرده باشند.

منبع:ریسک نیوز

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top