به گزارش خبرگو ،بیمه هتلداری در جهان تقریباً همه بخشهای هتل را پوشش میدهد و مسافران نیز در هتلها کاملاً تحت پوشش بیمه قرار میگیرند. هتلها از گرانترین بنگاههای اقتصادی هستند. ساختمانی بزرگ با اتاقهای بسیار و پوشیده از مبلمان و تجهیزات. هرچه ستارههای هتل بیشتر، این امکانات مدرنتر و زیباتر. بیمه کردن هتلها شاید بزرگترین دغدغه مدیران آن باشد.
ولی هتلداران ایران از کمترین میزان بیمه ممکن برخوردار هستند. این امر یا به دلیل دانش ناکافی بیمهگزار و یا به دلیل عدم تمایل صاحبان هتلها برای پرداخت حق بیمههای کلان است.
در کشورهای خارجی اما بیمهنامهها برای هتلها تخصصیتر و تعدد آنها بیشتر است. هتل و مهمانان هتل از لحظه ورود مهمانان در قبال هر اتفاقی بیمه هستند. در ابتدا به ذکر بیمهنامههای خارجی که دفاتر بیمه برای هتلها ارائه میکنند میپردازیم.
بیمه مهمانداری حرفه ای و خطاها و اشتباهات: اگر یکی از کارکنان هتل با اشتباه فردی خود خسارتی به یکی از مهمانان یا مراسم برگزار شده در هتل وارد کند این بیمهنامه تمام خسارات ناشی از آن را تقبل میکند.
پشتیبانی در برابر دزدیدن اطلاعات کارت اعتباری مشتری: اگر اطلاعات کارت اعتباری مشتری دزدیده شود خسارات و جریمههای ناشی از آن پشتیبانی میشود.
بیمه مشاوره: این بیمه برای وقتی است که اعتبار هتل خدشهدار شود. با استخدام کارشناسانی در شرایطی که رخدادی باعث لطمه به اعتبار هتل شود و این اتفاق در رسانهها منعکس شود خسارات ناشی از این اتفاق بیمه میشود.
بیمه حفاظت از بخشهای تاریخی هتل: اگر بخشی از ساختمان هتل گچبری یا نرده یا تراسی تاریخی داشته باشد حفاظت و مرمت آن بسیار پرهزینه است. پوشش هزینههای مرتبط با آن بر عهده این دست از بیمهنامههاست.
بیمه در مقابل آزار و اذیت جنسی: اتهام آزار و اذیت جنسی حتی اگر دروغ بودن آن ثابت شود برای هتل بسیار پرهزینه است. این بیمهنامه هزینههای حقوقی و لطمههای اعتباری واردشده توسط این اتهام را جبران میکند.
بیمه بیکاری: این بیمه الزامی است و با پرداخت اولین مالیات بهصورت خودکار برای هتل صادر میشود.
بیمه معلولیت: خرید این بیمهنامه در برخی از مناطق الزامی است.
بیمه پزشکی: اگر هتل بیش از 50 کارمند تماموقت داشته باشد باید برای آنان بیمه خدمات درمانی صادر شود.
بیمه تجاری: این بیمه برای مواقعی که با حادثه یا مشکلی روبهرو میشوید از شما حمایت میکند و جلوی ضررهای مالی را میگیرد.
بیمه مسئولیت عمومی: چنانچه مهمان هتل در زمان اسکان خود ضرر مالی یا جانی به هتل و کارکنان آن وارد کند یا هتل ضرری به مهمان وارد کند این بیمه از هتل پشتیبانی میکند.
بیمه غرامت کارکنان: اگر یکی از کارکنان هتل در زمان خدمترسانی در هتل صدمه ببیند مسئولیت پرداخت هزینههای درمانی با این بیمهنامه است.
بیمه اتومبیلهای هتل: بیشتر هتلها برای سرویس حملونقل مسافران خود ماشینهای گرانقیمت و لیموزین استفاده میکنند. این اتومبیلها تحت پوشش این بیمهنامهها قرار گرفته و بیمه مسئولیت میشوند.
بیمه مسئولیت مسمومیت غذایی: اگر غذای هتل باعث مسمومیت غذایی مهمان هتل شود هزینههای درمانی و خسارات ناشی از آن با این بیمهنامه پرداخت میشود.
بیمه مسئولیت آلودگی: اگر در هتل کپک زدگی دیده شود یا دیگر آلودگیهای هوازی موجود باشد که باعث بیماری مشتریان شود جریمههای سنگینی در انتظار هتل است. این بیمهنامه هزینه پاکسازی، شکایات حقوقی و هزینههای پزشکی و جریمهها را پرداخت میکند.
بیمه مسئولیت سایبری: اگر به سیستم مدیریتی هتل نفوذ شود مجرمان سایبری میتوانند اطلاعات شخصی مشتریان نظیر نام، آدرس و اطلاعات کارت اعتباریشان را سرقت نمایند. در این صورت جریمههای سنگین و خسارات بالایی باید پرداخت شوند که این هزینهها به عهده بیمهنامه مسئولیت سایبری است.
بیمه مسئولیت کارکنان: چنانچه کارمندی ناراضی از هتل شکایت کند این بیمهنامه از هتل در برابر شکایت صورت گرفته حمایت میکند.
بیمه عمومی پوشش ساختمان: هر هتلی مملو از مبلمان، وسایل برقی، دکور، فرش و امکانات رفاهی است. اگر این اموال به دلیل دزدی، خرابکاری، آتشسوزی یا بلایای طبیعی متحمل خسارت شوند، بیمه عمومی پوشش ساختمان از هتل حمایت میکند.
بیمه خرابی تجهیزات هتل: جبران هزینه تعمیر تجهیزات و خسارات ناشی از خرابی این تجهیزات مانند نارضایتی مشتری از هتل به دلیل عدم خدماترسانی مناسب به عهده این بیمهنامه است.
بیمه وقفه کاری: اگر اتفاقاتی باعث شود هتل موقتاً تعطیل شود، به دلیل بازسازی، از دسترس خارج شدن جادههای منتهی به هتل و غیره، این بیمهنامه درآمد کافی برای پرداخت هزینههای ماهانه و حقوق کارکنان را در اختیار هتل قرار میدهد. معمولاً مدت اعتبار این بیمهنامهها یک سال است.
بیمه پوشش جرائم: این بیمه دزدی توسط مشتری یا کارمند هتل را پوشش میدهد و چنانچه یکی از کارکنان هتل درزمانی که در استخدام هتل است درگیر کاری مجرمانه شود هزینه پرداخت خسارات وارده به هتل بر عهده این بیمهنامه میباشد.
بیمه خرابی مواد غذایی: اگر خرابی تجهیزات هتل یا قطع برق باعث خرابی مواد غذایی در رستوران هتل شود این بیمهنامه هزینههای گزاف این خسارت را پرداخت میکند.
بیمه پوشش قطع منابع: قطع منابع هتل عواقب جدی دارد. اگر آب هتل قطع شود به طبع آن رستوران تعطیل میشود و در صورت ادامهدار بودن این امر شاید حتی لازم شود مهمانان هتل به مکانی دیگر منتقل شوند و خسارات ناشی از این امر نیز بسیار گزاف است.
پوشش جامع: این نوع بیمه مسئولیت هر نوع ضرر پیشبینینشدهای را که متوجه هتل باشد پوشش میدهد.
خدمات تغییر مکان مشتریان هتل: اگر مشکلی مانند آتشسوزی در هتل اتفاق بیافتد یا یکی از تجهیزات خراب شود و هتل وادار به تغییر مکان مشتریان خود شود هزینه این تغییر مکان و ضررهای واردشده توسط هتل به مشتریان توسط این بیمهنامه پرداخت میشود.
بیمه تعطیل شدن مراسم: اگر مراسمی که قرار بود در هتل برگزار شود به دلیل قطع برق یا خرابی تجهیزات هتل تعطیل شود این بیمهنامه هزینههای وارده را پوشش میدهد.
بیمه دارایی مشتریان: چنانچه توسط کارکنان هتل خسارتی به اموال مشتریان وارد شود یا اموال مشتریان دزدیده شود این خسارت جبران خواهد شد.
بیمه دارایی فردی: چنانچه صاحب هتل یا یکی از کارکنان در هتل زندگی میکند اموال فردی او جدا از اموال هتل بیمه خواهند شد.
بیمه پوشش حقوقی: در شرایط شکایت حقوقی از هتل در مراجع قانونی پشتیبان هتل خواهد بود.
بیمه حوادث ناگهانی: حوادث کوچکی که منجر به خسارت گسترده یا خرابی تجهیزات هتل نمیشوند مثلا وقتیکه برای آویختن یک تابلو، میخی به دیوار میکوبید و اشتباهاً لوله آبی را سوراخ میکنید.
بیمه ورود غیرقانونی و دزدی: چنانچه فردی از خارج از هتل به زور وارد هتل شود یا با ورود به هتل اقدام به دزدی کند.
بیمه حفظ اموال هتل: این بیمه اموال، مبلمان و تجهیزات هتل را در بهترین حالت ممکن حفظ میکند.
بیمه آشپزخانه و سرو غذا: اگر حادثهای در رستوران هتل اتفاق بیافتد و خسارتی به هتل و کارکنانش وارد شود این بیمه نامه آن را پوشش میدهد.
اینها بیمه نامه هایی بود که در اکثر شرکتهای بیمه خارج از کشور ارائه میشوند. در شرکتهای بزرگتر حتی ممکن است بیمه نامه های جالب دیگری نیز پیدا کنید. اما در این سوی قضیه و در ایران تقریباً بیمه الزامی برای هتل وجود ندارد. از طرفی بیمه نامه های مفید برای هتلها بسیار اندک هستند و از طرف دیگر به دلیل ناکافی بودن آموزش بیمه گزاران و کارشناسان بیمه و در نتیجه عدم آگاهی آنها از بیمه نامه های مناسب، هتلها از همین اندک انتخابهای خود نیز آگاهی کافی ندارند و حتی در صورت برخورداری از کارشناس بیمه مناسب دلیلی برای پرداخت حق بیمه بالا نمی بینند. بیمه نامه های هتل در ایران به شرح زیر است:
بیمه آتشسوزی و انفجار: در این نوع از بیمه، بیمهگر جبران زیانهای مالی و مادی که بر اثر وقوع خطرات آتشسوزی به هتل وارد میشود را بر عهده دارد.
بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان: پوشش اتفاقاتی که در حین کار برای کارکنان رخ میدهد.
بیمه مسئولیت مهمانان هتل: تنها خسارات جانی و هزینههای مالی صدمه جسمی را پوشش میدهد.
اینها جزء بیمههای پرکاربرد هتلها در ایران محسوب میشوند اما بیمهنامههای زیر نیز برای هتلها موجود است:
بیمه تمام خطر اموال: این بیمهنامه تمام خسارات وارده به اموال را تحت هر شرایطی پوشش میدهد جز جنگ، هجوم، عمل دشمن خارجی، عملیات خصمانه (خواه جنگ اعلامشده یا نشده باشد)، جنگ داخلی، یاغیگری ، بلوا، انقلاب یا قیام، شورش ، اعتصاب کارگران یا تعطیلی کارخانه از طرف کارفرما در مقابله با اعتصاب کارگران, جنبشهای دستهجمعی, در دست گرفتن قدرت بهوسیله قوای نظامی یا از طریق غیرقانونی یا از طرف اشخاصی با سوءنیت که به نام یا با ارتباط با هر گونه تشکیلات سیاسی انجام گیرد، توطئه، توقیف، ضبط و مصادره, تخریب یا زیان وارد به اموال، بنا به دستور دولت عملی یا قانونی
(DE JURE OR DE FACTO) یا هر مقام صلاحیتدار عمومی، تشعشعات هستهای، اتمی و رادیواکتیو، عمل یا سهلانگاری عمدی بیمهگذار یا نمایندگان وی، توقف کار بهطورکلی یا جزئی، هر سلاح شیمیایی، بیولوژیکی، بیوشیمیایی یا الکترومغناطیسی، بهکارگیری یا کارکرد هر نوع کامپیوتر، سیستم کامپیوتری، برنامه نرمافزار کامپیوتری، ویروس یا فرایند کامپیوتری یا هر سیستم الکترونیکی دیگر با قصد آسیب رساندن. این بیمهنامه از زیرشاخههای بیمه مهندسی است.
پوشش عدم النفع: بعد از خسارتی مانند آتشسوزی در زمان بازسازی هزینههای درآمد ازدسترفته یا حقوق کارکنان، مالیات و حق بیمه پرداختنشده بیمهگزار را پوشش میدهد.
بیمه تجهیزات الکترونیک: خسارات وارده به تجهیزات الکترونیک را پوشش میدهد.
اموال مهمانان هتل تنها در بیمه آتشسوزی بیمه میشوند و یکی از شرکتهای بیمه هم تنها در هتلهای 4 و 5 ستاره شکستن دوربین، موبایل، لپ تاب، تبلت را تا سقف 500000 تومان بیمه میکند.
بیمه خدمات درمانی باید توسط کارفرما در تأمین اجتماعی انجام شود و ممکن است اتفاق نیافتد.
بیمه بیکاری نیز توسط تأمین اجتماعی انجام میشود و کاربرد چندانی ندارد.
شکاف عظیم موجود در سطح بیمه ایران و کشورهای خارجی با توجه به توسعه گردشگری و افقهای پیش روی آن در ایران شاید بزرگترین عامل ضرر دهی هتلها در ایران باشد. گردشگر خارجی بیمه چندانی دریافت نمیکند و در خانه های مبله اجاره ای آزادی بیشتری نیز دارد. از طرف دیگر صاحبان هتلها مدام با خسارتهای مختلفی روبهرو هستند که بیمه ای برای پوشش آنها وجود ندارد. این وظیفه شرکتهای بیمه ایرانی است که با الگوبرداری از مدلهای جهانی و نوآوری در پوشش بیمه هتلهای اسلامی و ایرانی گامی در همسطح سازی خود با استانداردهای جهانی بردارند تا هم خود رشد کنند و هم به رونق هتلداری در ایران کمک کرده باشند.
منبع:ریسک نیوز