بیمه گران در تلاش برای حفاظت از میراث فرهنگی جهان

خبرگو: اصول طرح بیمه ماندگار (PSI) مرکز محیط زیست سازمان ملل که گسترده‌ترین همکاری این سازمان و صنعت بیمه در جهان شناخته می‌شود، اولین اعلامیه و معاهده صنعت بیمه مبنی بر حفاظت از میراث جهانی را صادر نمود.

به گزارش خبرگو به نقل از وبسایت رسمی یونسکو، این معاهده با همکاری صندوق حفاظت از حیات وحش جهان (WWF) و مرکز میراث جهانی وابسته به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (UNESCO) صورت پذیرفت. حوزه‌های قابل پوشش تحت این معاهده، شامل مدیریت ریسک و فعالیت‌های بیمه و سرمایه‌گذاری توسط صنعت بیمه جهان می‌گردد.
امضاءکنندگان این معاهده‌ی بین‌المللی متعهد شدند تا به‌منظور توقف یا کاهش ریسک بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها یا طرح‌هایی که فعالیت‌های آنان به مکان‌های میراث جهانی آسیب می‌زنند، اقدامات مختلفی را اتخاذ نمایند.
این معاهده در منامه پایتخت بحرین و طی چهل و دومین نشست کمیته میراث فرهنگی جهان به امضاء رسید. این اجلاس هر ساله و به منظور اجرای کنوانسیون مرکز میراث جهانی وابسته به یونسکو برگزار می‌گردد.
هم‌اکنون، 1100 مکان طبیعی، فرهنگی و مختلط به عنوان میراث جهانی شناسایی شده است. در این میان، مکان‌های میراث طبیعی جهان با توجه به اینکه دارای منابع حیاتی مانند مواد غذایی، سوخت و آب بوده و خدمات محیط زیستی مختلفی از جمله ایجاد ثبات در خاک، پیشگیری از سیل و جذب کربن و کمک عمده به اقتصاد از طریق ایجاد شغل، گردشگری و صادرات ایجاد می‌کنند، اهمیت به‌سزایی دارند. به عنوان مثال، نیمی از جمعیت شهر بلیز که در سال 1996 در فهرست میراث جهانی جای گرفت، وابسته به صخره‌های مرجانی هستند که در این شهر وجود دارد. گردشگری صخره‌های مرجانی یکی از منابع درآمد حیاتی برای این شهر محسوب می‌شود.
با این وجود، نیمی از مکان‌های میراث طبیعی جهان با فعالیت‌های صنعتی مضر مانند اکتشاف و استخراج نفت، گاز و مواد معدنی، صید بی‌رویه، استفاده ناپایدار از آب و طرح‌های زیرساختی وسیع مانند سد، لوله‌های انتقالی، جاده‌ها و بندرهای بزرگ تهدید می‌شوند.
بوچ باکانی، رئیس PSI در مرکز محیط زیست سازمان ملل در منامه اظهار داشت: « صنعت بیمه، با مدیریت ریسک، جامعه و دارایی‌های آن را برای نسل‌ها حفاظت نموده است. امروز، خدمات مدیریت ریسک صنعت، محصولات بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری، روش‌های قدرتمندی برای فائق آمدن بر چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی هستند. با این معاهده جهانی، بیمه‌گران با وحدت کلام تلاش دارند تا دارایی‌های ذی‌قیمت و غیرقابل‌جایگزین را که میراث جهانی محسوب می‌شوند را برای نسل‌ حاضر و نسل‌های آینده پوشش دهند.»
از میان امضاءکنندگان اولیه این معاهده، بیمه‌گران اتکائی جهان مانند سوئیس‌ری، پیک‌ری، شرکت ملی بیمه‌اتکائی فیلیپین، اینترامریکن، لو بانک پوستال، ریسک‌ منجمنت سلوشن و چندین شرکت دیگر به چشم می‌خورند. همچنین، فرمانداران محلی پایدار که 1500 شهر و منطقه جهان را در شبکه جهانی خود حفاظت می‌کنند، نیز این معاهده را امضاء کردند.

اصلاح شده چهارشنبه, 20 تیر 1397 07:51

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top