آیا آرزوی نوآوری در بازار بیمه تحقق خواهد یافت

 

مطالعات و بررسی های بازار میتوان دریافت که متاسفانه شرکت های بیمه توانمند از لحاظ دانش فنی نیز علی رغم تولید و آماده به عرضه نمودن محصولات جدید ,موفق به بازارسازی -ایجاد تقاضا و فروش انبوه محصولات جدید نشده اند.

 

ریسک نیوز / حمید رضا حاجی اشرفی:دو سه شب پیش در گروه تلگرامی مدیران صنعت بیمه کشور سوالی مبنی بر:,, علت عدم استقبال از تولید بیمه نامه ها و روش های نوین خدمات دهی در صنعت بیمه,, را مطرح نمودم که طبق روال معمول و پیش بینی شده بر اساس تجربیات گذشته ,به جز سه الی چهار نفر از همکاران محترم سایر دوستان ترجیح دادند سکوت کنند و چیزی ننویسند و خواننده مطالب و پاسخ ها باشند.
اما دوستان عزیزی هم که مطالبی را نوشتند بعلت آشنایی جامع با مشکلات صنعت بیمه دارند,به مطالب جالب و قابل توجه ای در این حوزه پرداختند .که از میان پاسخ های همین دوستان نیز میتوان چند عامل اساسی از این مشکل را دریافت و به تحلیل پرداخت .در چندین یادداشت سعی میشود نسبت به این عوامل مطالبی نوشته شود.
-اولین و مهمترین عامل
فقدان انگیزه :
یکی از مهمترین دلایل عدم نوآوری در پوشش ها و روش های بازاریابی در بازار بیمه ,
فقدان انگیزه لازم در نزد مدیران و کارشناسان شرکت های بیمه و نیز انفصال بین شبکه فروش با بدنه شرکت های بیمه است که موجب بوجود نیامدن درک مشترک و تلاشهای بازاریابی یکپارچه در تولید و عرضه خدمات نوین بیمه در جامعه بیمه گذاران بازار هدف میگردد.
توضیح بیشتر اینکه :
محصولات و یا روشهای جدید عرضه خدمات بیمه ,
به دو روش شناسایی و اجرایی میگرددند :

۱-یک فرد یا یک موسسه استارتاپ با کشف نیازها و خواسته جدیدی در نزد مجموعه ای از بیمه گذاران یک بازار هدف دست مییابد و  اقدام به طراحی یک محصول جدید بیمه ای نموده و برای اجرا و عرضه آن به شرکت های بیمه مراجعه میکند و با توافق و انعقاد قرارداد این امر محقق میشود.

۲-یک کارشناس یا کارشناسانی از یک شرکت بیمه با مطالعات تطبیقی در مییابند که محصولی در خارج از کشور عرضه میشود که در صورت بومی سازی ,در بازار بیمه کشورمان کشش فروش مناسبی دارد.

در هر دو روش ,مهمترین عاملی که موجب تولید و عرضه یک محصول جدید بیمه ای خواهد شد ,,انگیزه ,, داشتن یا نداشتن مدیران و کارکنان شرکت های بیمه در مشارکت و نوآوری میباشد .
در صورت وجود انگیزه این نوآوری محقق و موفق خواهد شد و در صورت عدم وجود انگیزه هرگز نوآوری در بازاربیمه رخ  نخواهد داد.

یکی از مشکلات فعلی بازار بیمه کشورمان اینست , که سالهاست محصولات قبلی با روشهای نوین تبلیغ و تلاش به عرضه آنها میشود و هیچ نوع محصول جدیدی عرضه نشده است.
بدلیل عدم حمایت و تعیین پاداش برای مدیران و کارکنانی  که علاقمند به نوآوری هستند و تشویق آنان که  موجب پیشرفت و توسعه صنعت و بازار بیمه میگردد نوآوری در بازار بیمه تعطیل شده است.

اگر خدای ناکرده اشتباهی هم در پیش بینی و محاسبه استقبال از محصول جدید یا در اندازه بازار یا میزان  ضریب خسارت صورت پذیرد ,تنبیهات مشهود و نامشهود مدیر یا کارشناس مبتکر یا مبدع طرح جدید هم جای خود را دارد.

این عوامل و نبود نظام پاداش و تقدیر در نوآوری و تعیین نشدن بودجه مطالعاتی ,راه اندازی  ,آموزش و تبلیغات بیمه نامه های جدید موجب گردیده که کارشناسان و حتی اعضای شبکه توزیع خدمات بیمه که از استعداد نو آوری و مشارکت در توزیع محصولات جدید برخوردارند نیزاز  رفتن به مسیر نوآوری اجتناب کنند.

چگونه انگیزه نوآوری در صنعت بیمه ایجاد میشود ؟
پاسخ به این سوال اساسی میتواند گام اول در نوآوری محصول محسوب و با طرح سوالات پیوستار  موانع نوآوری محصول و روشهای  اجرا در بازار بیمه را شناسایی و بر طرف نمود...

در قسمت اول این یادداشت یکی از اصلی ترین عامل و مانع نوآوری ,,بی انگیزگی ,,مدیران و کارشناسان شرکت های بیمه و بعضا عدم حمایت کافی نهاد ناظر عنوان گردید.

دومین عامل اصلی که بی ارتباط با عامل بی انگیزگی نمیباشد ,,غیر حرفه ای,,بودن سهامداران و نیز برخی از مدیران و کارشناسان ادارات مختلف ستادی شرکت های بیمه میتوان نام برد .
اصولا طراحی بیمه نامه های جدید علاوه بر رعایت الزاماتی که در آیین نامه شماره 81مصوب شورایعالی بیمه تعیین نموده است, نیازمند تدوین استراتژی آموزش-تبلیغات و برند سازی محصول -و مالا تعیین استراتژی بازاریابی در یک شرکت بیمه نیاز دارند.

اگر به آرشیو شرکت های بزرگ بیمه در کشورمان سری بزنید ,مدارک بایگانی شده  صدها طرح بیمه ای که از سالهای پیش طراحی شده اند اما هرگز به بازار عرضه نگرده اند را مشاهده خواهید نمود.
 
نگارنده بعلت سالها مطالعه و پی گیری بررسی علل عدم نوآوری در محصول و در روشهای اجرایی بیمه گری داشته ام ,و چون حوزه تخصصی بازارسازی را بیشتردنبال نموده ام لذا بطور پیوسته در رفتارهای دو گروه از شرکت های بیمه دقت نظر داشته و دارم .

در یک سوی بازار شرکت های بیمه ای هستند که به لحاظ دانش فنی و توانایی کارشناسی از توانگری بسیار بالا برخوردارند و در یک سوی بازار شرکت های بیمه ای قرار دارند که در حوزه دانش فنی ضعیف هستند .
اما در مجموع مطالعات و بررسی های بازار میتوان دریافت که متاسفانه شرکت های بیمه توانمند از لحاظ دانش فنی نیز علی رغم تولید و آماده به عرضه  نمودن محصولات جدید ,موفق به بازارسازی -ایجاد تقاضا و فروش انبوه محصولات جدید نشده اند.

علت این امر بیشتر از اینکه مربوط به نامطلوب بودن محصول جدید یا طراحی اشتباه باشد ,مربوط به فقدان استراتژی بازاریابی و آموزش و برند سازی محصول است که در مجموع میتوان به ,غیر حرفه ای بودن شرکت های بیمه در حوزه تولید و توزیع گسترده محصولات جدید اشاره نمود.

,,چرخ را نباید دوباره اختراع کرد,,

کمبود تعداد کارشناسان دارای تسلط در حوزه طراحی محصولات جدید در شرکت های بیمه بشدت احساس میگردد و از سوی دیگر موانع فرهنگی که یکی از رایج ترین آن ,نارضایتی سایر کارشناسان و مدیران در شاخص گردیدن یک کارشناس از بین همکاران بعنوان فردی خلاق و نوآور مانع از بروز خلاقیت کارکنان در طراحی محصولات جدید در درون شرکت های بیمه میگردد.
شرکت های بیمه پیشرو در دنیا این مشکل را بطریقی دیگر حل کرده اند .

آنها طراحی محصولات و روشهای جدید بازارسازی را به شرکت های استار تاپ متخصص در این حوزه واگذار کرده اند؟شرکت های استارتاپ در بازار بیمه چه خدماتی ارایه میدهند؟
حمیدرضا حاجی اشرفی / کارشناس بیمه و ریسک

منبع:ریسک نیوز

اصلاح شده یکشنبه, 28 مرداد 1397 04:23

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top