تجار ایرانی را در بازار روسیه تلکه می‌کنند

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی تجار ایرانی را در بازار روسیه تلکه می‌کنند، گفت: سهم صادرات از وام‌های بانکی، از ۲.۵ درصد سال ۸۶ به ۰.۵ درصد در سال گذشته رسیده است.

 

به گزارش خبرگو ، غلامحسین شافعی در نشست امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با ابراز تاسف و اعلام گلایه مندی از عدم حضور اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در این جلسات، گفت: امیدواریم این گلایه به گوش رئیس جمهور برسد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه رقابت مخرب در کشورهای سی. آی. اس در کشورهای پیشرفته به چشم نمی خورد، افزود: ما بازار کشورهای آسیای میانه را با برنامه ریزی به دست نیاورده ایم و دری به تخته خورده است و صادرات صورت گرفته است، بنابراین تجار حرفه ای در این بازارها حضور ندارند، این در حالی است که بازار روسیه و آسیای مرکزی، یکی از پرریسک ترین بازارهایی است که پیش روی تجار ایرانی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: میزان تلکه ای که از تجار ایرانی در این بازارها می شود، به نحوی است که جمع جبری را برای فروش کالا در این بازار منفی می کند، پس یکسری اقدامات باید از سوی فعالان اقتصادی صورت گیرد. موضوع موافقت نامه تجارت ترجیحی نیز باید تقویت شود، چراکه ایران با هیچ یک از همسایگان، موافقت نامه تجارت ترجیحی مثبت نداریم و به تازگی در مورد روسیه اتفاقاتی رخ داده است.

به گفته شافعی، مساله تامین مالی برای صادرات به نحوی است که سال ۸۶ سهم صادرات از تسهیلات بانکی ۲.۵ درصد بوده که سال گذشته به ۰.۵ درصد رسیده است و ما به دنبال تشویق صادرات هستیم، اما به تامین مالی آن توجه نمی کنیم و سهم تسهیلات صادراتی از کل منابع بانکی، یک پنجم شده است.

وی اظهار داشت: پیشنهادی مطرح شده است که بر اساس آن، الگوی کترا و جترو در ایران پیاده سازی شود که بر این اساس، موافقت شده تا در ۵ نقطه دنیا، اتاق دفتر تجارت ملی ایران را افتتاح کند و اگر کار مثبتی بود، تعداد آنها بیشتر خواهد شد. این در حالی است که این دفاتر می توانند کار رایزنان بازرگانی را انجام دهند.

منبع:مهر

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top