نقشه راه نظام بانکی در ماههای پیش رو/تورم تک رقمی باقی می ماند

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح ضروریات نظام بانکی در شرایط کنونی گفت: باقی ماندن تورم در ارقام تک رقمی، ادامه خواهد یافت.

 

به گزارش خبرگو ، ولی الله سیف در مراسم بزرگداشت روز پژوهش گفت: با توجه به نیازهای شبکه بانکی به پژوهش های کاربردی، باید با تعیین جهت گیری های جدید، از ظرفیت صاحب نظران فعال در این عرصه استفاده کرد؛ همانطور که در سال های اخیر اهمیت پژوهش های موثر بیش از پیش نمایان شده است.

رئیس کل بانک مرکزی، بهره گیری از پژوهش های موثر و توجه به علم را پیش نیاز توسعه و استقلال کشور دانست و افزود: نوع و سطح فعالیت های پژوهشی، یکی از راهکارهای سنجش میزان توسعه به شمار می آیند؛ این در حالی است که پژوهش های کاربردی نیز، راهکارهای نوین و عملیاتی برای اجرای پروژه‌ها ارایه می نمایند.

وی تصریح کرد: در کشور، علیرغم اشراف بر اهمیت پژوهش، ارتقای ساختاری سطح پژوهش ها و نیز بودجه ها، هنوز با اهداف فاصله دارد و باید تلاش بیشتری کرد. البته ایران هنوز در حوزه تجاری سازی دانش و نیز در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری بر مبنای مطالعات پژوهشی، مشکلاتی را دارد.

به گفته سیف، نظام بانکی نیاز روزافزونی به تجاری سازی ایده های ارزشمند دارد و بنابراین باید بر روی ایجاد رویه های خاص و پژوهش های مناسب و تجاری سازی آنها، تمرکز کرد؛ البته نظام بانکی مستعد است تا ایده های مناسب برای ارتقای حوزه پولی و بانکی را به کارگیرد.

وی اظهار داشت: جریان وسیع نقل و انتقال منابع در سطح بین المللی با امکان پرداخت الکترونیکی روان‌تر شده و البته نمی توان مشتریان را از برخی خدمات مالی محروم کرد؛ پس باید به سمت شیوه های جدید حرکت نمود.

سیف اعلام کرد: باید ارتباط نظام بانکی را با مراکز پژوهشی بیشتر کرد و از این مسیر توانست از پتانسیل مراکز پژوهشی برای حل مشکلات استفاده نمود.

سیف گفت: ثبات مدیریت در نظام بانکی بسیار مهم است و به نظر می رسد، هدایت و اجرای پژوهش های بانکی نیازمند حدی از ثبات در مدیریت بانک ها است و باید تا حد امکان از تغییرات جلوگیری کرد و البته همه ظرفیت های بانکی را برای جلب مشارکت نیروهای موجود نیز بسیج کرد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نظام بانکی با رویه های کم اثر مواجه هستیم که دست و پاگیر هستند؛ تصریح کرد: لزوم توجه به آموزش های اصول و اسلوب پژوهشی بسیار مهم است؛ به خصوص اینکه نظام بانکی محروم از شیوه های به روز دنیا در شبکه جهانی بانکی بوده و علت اصلی آن هم تحریم است.

سیف گفت: نیاز جاری نظام بانکی در حوزه پژوهش، اصلاح نظام بانکی است؛ این در حالی است که علیرغم گام های بزرگی که برداشته شده؛ اما مطالبات غیرجاری همچنان مشکل جدی است و اصلاح ساختار مدیریت ریسک و اجرایی کردن نظام حاکمیت شرکتی از جمله اولویت کنونی نظام بانکی کشور است.

وی افزود: ارتقای سلامت نظام بانکی و تطبیق با مکانیزم های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از جمله مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد و البته باید روش های نوین پرداخت را هم در نظر داشت؛ بانک مرکزی در این میان این روش های نوین را به کار می گیرد.

سیف گفت: ارتقای ساز و کار نظام مدیریت ارزی، از جمله اولویت های بانک مرکزی است و اکنون پس از تلاطم ارزی سالهای ۹۰ تا ۹۲ ،آرامش نسبی بر بازار حاکم است و بر این اساس اصلاح و ارتقای نظام ارزی در دستور کار است.

وی مدیریت نرخ سود را مهم تلقی کرد و گفت: الان رقابت قیمتی بانکها متوقف شده و زمینه روند کاهش نرخ سود را مهیا کرده است؛ این در حالی است که باید به سمت روش هایی رفته تا نظام پولی را به آرامش برساند.

سیف گفت: پایدارسازی تورم در دستور کار است و ما با پیگیری سیاستهای پولی خود موفق شدیم نرخ تورم را در دو سال اخیر حفظ کنیم؛ بنابراین تدوین راهبردها و الزامات پایدارسازی تورم تک رقمی یکی دیگر از اولویت ها است و البته تامین مالی غیرتورمی تولید نیز در دستور کار قرار دارد؛ ضمن اینکه ارتقای تامین مالی بخش تولید یک ضرورت اساسی برای رشد اقتصادی است.

وی افزود: ارتقای تقش بازار سرمایه یکی از مهمترین مسایل این روزها است و ارتقای بانکداری اسلامی را نیز نباید نادیده گرفت.

منبع:مهر

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top