شکسته شدن رکورد معاملات کشاورزی در بورس کالا

مدیر عامل بورس کالا گفت: پس از ۱۰ سال رکورد معاملات کشاورزی به ارزش ۳۳۰۰ میلیارد تومان در این بورس شکسته شد.

 

به گزارش خبرگو ، به نقل از صدا و سیما حامد سلطانی نژاد،   با اشاره به اینکه مجموع ارزش معاملات بورس کالا تا پایان سال گذشته به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید، افزود: براساس برآوردهای انجام شده سال گذشته برای نخستین بار حجم معاملات محصولات کشاورزی به ۳ میلیون تن رسید که در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی همچنین درباره روند اجرای طرح ورود گندم به بورس کالا گفت: براساس مذاکرات انجام شده با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بخش قابل توجهی از گندم تولیدی در سال ۹۷ در بورس کالا معامله خواهد شد.

مدیر عامل بورس کالای ایران افزود: در سال گذشته گندم در چند استان کشور در بورس عرضه شد و تجربه نشان داد که توانمندی لازم برای اجرای طرح وجود دارد.

سلطانی نژاد گفت: سال گذشته ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن گندم از بورس کالا صادر و بازارهای هدف جدیدی نیز شناسایی شد.

وی افزود: حتی اگر گندم تولید داخل برای صادرات کافی نباشد می توانیم از طریق واردات تامین و گندم مورد نیاز بازارهای صادراتی را از این راه تامین کنیم تا بازارهای صادراتی حفظ شود.

مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: خرید تضمینی محصول به ویژه گندم روش منسوخی است و حتی سازمان خواروبار جهانی نیز این روش را توصیه نمی کند بنابراین بهترین روش برای اجرای طرح قیمت تضمینی که مورد تایید مجلس و دولت است عرضه گندم در بورس کالاست.

وی با اشاره به اینکه از ۸ میلیون تن گندم خریداری شده از کشاورزان ۲ میلیون تن آن در بورس معامله شد افزود: روش کار در بورس کالا به این صورت است که اگر گندم با قیمت پایین تر از قیمت بازار و قیمت خرید تضمینی در بورس فروش رفت مابه التفاوت قیمت به کشاورز پرداخت خواهد شد.

مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: اجرای این طرح از اختصاص بودجه کلان برای خرید تضمینی گندم جلوگیری می کند سال ۹۵ نصف بودجه عمرانی کشور به خرید تضمینی گندم اختصاص یافت اما ادامه این روش صحیح نیست.

سلطانی نژاد افزود: روش قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی هزینه های کشاورز را به یک سوم کاهش می دهد.

وی گفت: علاوه بر این کشاورزان حداقل دوسوم از پول خود را در مدت کمتر از ۳ روز دریافت می کنند و پول با سرعت بیشتری به آنان بازمی گردد.

مدیر عامل بورس کالای ایران افزود: زمینه و زیرساخت لازم برای حضور بخش خصوصی در معاملات بورس در حوزه کشاورزی فراهم شده است و ۷۰ درصد محصول را بخش خصوصی و اشخاص حقیقی خریداری کردند.

سلطانی نژاد گفت: در طرح جدید اسامی کشاورزان به اضافه شماره حساب بانکی آنها در شبکه وارد شده است و پول کشاورزان پس از تحویل محصول به مباشر به حساب آنان واریز می شود.

وی افزود: کشاورزان می توانند به طور مستقیم و بدون نیاز به مباشر محصول خود را به انبار بورس کالا تحویل دهند و گواهی سپرده کالا را به عنوان سند در بورس عرضه کنند بدون اینکه محصول را در انبارهای مختلف جابجا کنند و هزینه حمل را بپردازند.

مدیر عامل بورس کالای ایران همچنین از عرضه خرما در بورس خبرداد و گفت: محصول خرما از امسال براساس ماده ۳۳ ارزش افزوده در بورس کالا عرضه خواهد شد.

سلطانی نژاد افزود: سال گذشته ۷۰۰ هزار تن ذرت در بورس عرضه شد که این روند امسال نیز ادامه دارد.

وی درخصوص عرضه زعفران در بورس کالا گفت: تاکنون هزار و ۵۰۰ کیلوگرم زعفران در بورس کالا عرضه شد و قرار است ۶۰ تن محصول زعفران که سازمان مرکزی تعاون روستایی از کشاورزان به صورت توافقی خریداری شده است در بورس عرضه شود.

معاملات زنجیره کامل سنگ آهن به بورس کالا منتقل شد

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: زنجیره کامل معاملات سنگ آهن دانه بندی شده و فولاد در بورس کالا انجام می شود.

 سلطانی نژاد  با اشاره به اینکه اگر قرار است محصول و کالایی در بورس معامله و بازار آن مدیریت شود، باید زنجیره کامل آن مورد معامله قرار گیرد افزود: صنایع بالادستی فولاد مدت ها است که در بورس معامله می شود و اکنون شرایطی فراهم شده است که صنایع وابسته و پایین دستی فولادی نیز در معاملات بورس وارد شود.

وی گفت: در صنایع پایین دستی شکایت هایی داریم مبنی بر تأمین نشدن مواد اولیه اما چون آمار و اطلاعات دقیقی نداریم اطمینان نداریم که این ادعاها تا چه حد صحیح است بنابراین اگر زنجیره کامل صنعت در بورس باشد آمار و اطلاعات دقیقی از چگونگی تأمین مواد اولیه برای صنایع پایین دستی برای رفع مشکلات آنها خواهیم داشت.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: تا پایان سال گذشته حجم معاملات محصولات پتروشیمی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان فرآورده های نفتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و محصولات صنعتی نیز ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این اعداد بی سابقه بوده است.

وی گفت: میزان معاملات بازار فیزیکی بورس در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان و معاملات بازار مالی نیز در سال گذشته ۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: بورس کالا مکانی است برای پوشش خطرپذیری در بازار که با عرضه سکه در بورس برای نخستین بار بازار مالی از بازار فیزیکی پیشی گرفت و به ارزش ۶۷ میلیارد تومان رسید.

سلطانی نژاد همچنین از راه اندازی قراردادهای بلندمدت در بورس کالا خبر داد و گفت:با اجرای طرح قراردادهای بلندمدت حضور فعالان اقتصادی افزایش یافت.

وی افزود: امروزه در جهان، بورس ها ابزارهای مبتنی بر کالا هستند و قیمت کالاها برای دو تا شش ماه تعیین می شود بنابراین فعالان اقتصادی می دانند قیمت مواد اولیه و محصولات مورد نیازشان تا ماه های آینده چه عددی است و می توانند برنامه ریزی و خرید کنند بنابراین قراردادهای بلندمدت امکان می دهد به جای پرداخت تمام پول بخشی از آن را پرداخت و خود را در برابر نوسانات عادی قیمت ایمن کنند.

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top