شش روند برتر اَبَرداده در 2018 / ابرداده ها کسب و کار ها را بهم می ریزند

 موسسه پژوهشی داده‌های بین‌المللی (IDC) پیش ‌بینی کرده است بازار جهانی خدمات و فناوری ابرداده تا سال 2018 از مرز 41 میلیارد دلار بگذرد.

 

به گزارش خبرگو ،به نقل از ماهنامه بانکداری آینده شماره 27؛افزایش عظیم حجم، تنوع، و سرعت داده‌ها نشانگر این است که ابرداده قطعا در سال آینده با تغییراتی چشمگیر روبرو خواهد بود. اَبَرداده (Big Data) پیوسته تکامل می‌یابد، کسب‌وکارهایی که از آن بهره برده‌اند، جهش سریعی داشته‌اند. افزایش عظیم حجم، تنوع، و سرعت داده‌ها نشانگر این است که ابرداده قطعا در سال آینده با تغییراتی چشمگیر روبرو خواهد بود که لازم است بدانها اشاره کنیم:

  1. فناوری‌های شناختی

تمرکز بر وظایف اجرایی قرار می‌گیرد که کاملا مشابه هوش انسانی‌اند. با تکامل فناوری‌های شناختی، ابرداده در سطحی وسیع از آن بهره خواهد برد. وظایفی که نیازمند ادراک انسانی هستند مانند شناخت چهره و نوشته، خودکارسازی خواهند شد. همچنین، دیگر مهارت‌ها مثل راهبردگزینی، استدلال، و یادگیری نیز به کار گرفته خواهند شد. در مجموع، مهارت‌هایی که زمانی صِرفا مِلک اختصاصی انسان‌ها به شمار می‌آمد، ماشین سپاری خواهند شد. پیشترها، سامانه‌های شناختی تنها می‌توانستند داده‌ها را پیدا کنند و آنها را به جایی منتقل نمایند بدون آنکه قدرت درک شان را داشته باشند، لیکن با تحولات مدامی که در این حوزه رخ داده، امکان شناخت و درک داده‌ها نیز فراهم گردیده است.

  1. تاثیرات عظیم اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء در سال 2018 میلادی تبدیل به اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها خواهد شد. با استفاده هرچه بیشتر مردم از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، کسب‌وکارها برای گردآوری داده‌های موردنیاز خود شروع به سرمایه‌گذاری فزاینده‌ای در اینترنت اشیاء کرده‌اند. هم کسب‌وکارها و هم مصرف‌کنندگان نفع زیادی از تجزیه و تحلیل‌های حسگرپایه می‌برند. از این‌رو، اثرات کلی اینترنت اشیاء بر ابرداده در سال آتی کاملا چشمگیر خواهد بود. کسب‌وکار شما به هر حوزه که سرک بکشد، می‌تواند به کمک اینترنت اشیاء سود کلانی از آن به جیب بزند.

  1. تجزیه و تحلیل‌های تجویزی

تجزیه و تحلیل تجویزی در مناسب‌ترین لحظه و البته در بستری صحیح، مناسب ترین راهکار را ارائه می‌دهد. در سال 2018 میلادی، ابرداده استفاده‌های زیادی از تجزیه و تحلیل تجویزی و نیز تجزیه و تحلیل توصیفی خواهد برد. این راهکارها امکان اتخاذ تصمیمات معقولانه تر بر پایه داده‌ها را برای کارآفرینان فراهم می‌نمایند. اگر ابرداده با ریاضیات، تجزیه و تحلیل، و میزان مناسبی تجربه ترکیب شود، کسب‌وکارها می‌توانند سطح مناسب تولید را بهینه‌سازی کنند که نهایتا تجربه مشتری نیز ارتقاء خواهد یافت. رایانش شناختی به همراه تجزیه و تحلیل، ابرداده را به سطحی دیگر ارتقاء می‌دهند تا به کسب‌وکارها کمک کند تصمیمات آگاهانه‌تری در تطابق با اقدامات هماهنگ شده بگیرند. از این‌رو، در این نقطه، تجزیه و تحلیل پیشگویانه تفاوتی عظیم را در دنیای ابرداده موجب خواهد گردید.

  1. یادگیری ماشینی؛ سریع‌تر و صحیح‌تر از همیشه

فناوری یادگیری ماشینی با سرعت نور پیشرفت می‌کند. به زودی می‌توان به کمک آن داده‌های پیچیده را پردازش کرد، حجم عظیمی از داده‌ها را با سرعت بیشتر تجزیه و تحلیل کرد، و نتایج صحیحی هم ارائه کرد. افزایش عظیم داده‌ها، بهبود الگوریتم‌ها، و ارتقای سخت‌افزار عوامل مهم رشد سریع این حوزه به شمار می‌آیند، از این رو پردازش آن بیش از هر زمان دیگر بسامان خواهد شد. یادگیری ماشینی با اجرای وظایفی همچون تبلیغات فوری، کشف تقلب، تجزیه و تحلیل داده، و ... موجب تحول کسب‌وکارها خواهد شد. سال 2018 میلادی شاهد بهبود یادگیری ماشینی خواهد بود که به پیشگویی‌های دقیق و مناسب دست خواهد زد.

  1. کشف داده‌های تاریک

هنوز حجم عظیمی از داده‌های تاریخی به شکل دیجیتالی درنیامده است و همچون داده‌های تاریکی عمل می‌کند که پسِ پشتِ عصر رایانه تلنبار شده است. با این حال، امسال با برآمد ابرداده، بخش زیادی از تمرکز کسب‌وکارها صَرف دیجیتال‌سازی و اکتشاف داده‌های تاریک می‌شود. کشف و دیجیتال سازی داده‌های تاریک موجب نمایش روندهای تکراری و چرخه‌های محصولات خواهد شد که می‌توان بر آن اساس، به پیش‌بینی‌های صحیح در آینده دست زد.

  1. افزایش امنیت سایبری

در سال آینده میلادی، هوش مصنوعی حضور گسترده‌تری در حوزه امنیت خواهد داشت. به زودی ماشین‌ها می‌توانند رفتار انسان را دقیقا پیش‌بینی کنند و همچنین می‌توانند داده‌های بی‌برچسب را بدون واسطه انسانی درک کنند. از این‌رو، با ارتقای چنین قابلیت‌هایی، هوش مصنوعی تبدیل به قوی‌ترین ابزار برای حفاظت از داده‌ها و سازوکار دفاعی برتر خواهد شد.

موسسه پژوهشی داده‌های بین‌المللی (IDC) پیش ‌بینی کرده است بازار جهانی خدمات و فناوری ابرداده تا سال 2018 از مرز 41 میلیارد دلار بگذرد. به گزارش IDC، بازار جهانی خدمات و فناوری‌های ابرداده تا سال 2018 به‌ طور میانگین سالانه 4/24 درصد رشد خواهد داشت و در پایان این سال به 41.5 میلیارد دلار خواهد رسید. اگر پیش ‌بینی تحلیل گران آی‌دی‌سی تحقق یابد، نرخ رشد این بازار تقریبا 6 برابر نرخ رشد بازار فناوری‌های اطلاعاتی خواهد بود. با این همه، پژوهشگران این موسسه تاکید کرده‌اند که بخش محصولات مصرفی این بازار در پنج سال آینده روندی کاهشی به خود خواهد گرفت. بر‌اساس برآوردهای IDC، بخش زیرساخت‌های مربوط به فناوری ابرداده در سال 2018 بیشترین سهم این بازار را از آن خود خواهد کرد. انتظار می‌‌رود زیرساخت‌های ابرداده تا پایان امسال 2/48 درصد از کل این بازار را به خود اختصاص دهد.

در مجموع، مشخص شد که تغییراتی عالی در دنیای ابرداده‌ها درحال وقوع است که دمای این حوزه را داغ‌تر از همیشه می‌کند. از فناوری‌های شناختی گرفته تا یادگیری ماشینی و داده‌های تاریک و امنیت سایبری برپایه هوش مصنوعی، هر نوع فناوری تازه بی‌تردید موجب تغییراتی عظیم در حوزه ابرداده خواهد شد.

منبع:

http://www.algoworks.com/blog/big-data-trends-2018/

منتشره از سوی شرکت فناوری اطلاعات الگوورکس (Algoworks)

ترجمه: اسد حیدری

منبع:ریسک نیوز

اصلاح شده یکشنبه, 10 دی 1396 09:33

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top