روابط بانکی از محورهای مهم مذاکره با اروپا خواهد بود

رییس کل بانک مرکزی گفت: برقراری ارتباط با بانک‌های مرکزی و بزرگ اروپایی از موضوعات اساسی است که در مذاکرات وزیر امور خارجه با پنج کشور دیگر عضو برجام پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگو ،رییس کل بانک مرکزی گفت: برقراری ارتباط با بانک‌های مرکزی و بزرگ اروپایی از موضوعات اساسی است که در مذاکرات وزیر امور خارجه با پنج کشور دیگر عضو برجام پیگیری می شود. «ولی الله سیف» روز یکشنبه در حاشیه جلسه ارزی در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اکنون مذاکراتی بین ایران با سه کشور اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان و نیز چین و روسیه در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به مقدماتی که برای این مذاکرات پیش آمده، قرار شده ایران در شرایطی قرار گیرد که احساس کُند از برجام انتفاع لازم را می‌برد؛ اگر قرار باشد زمینه‌ای برای حرکت مثبت اقتصاد ما در برجام ایجاد نشود، ایران نمی‌تواند به تعهداتش در برجام عمل کند.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه یکی از محورهای اساسی مذاکرات، ارتباطات بانکی است، گفت: کارشناسان بانک مرکزی نیز در این مذاکرات حضور ارند و امیدواریم شرایطی ایجاد شود که نظام بانکی بتواند ارتباطات بین ‌المللی خود را داشته باشد.

سیف درباره انتظار مشخص بانک مرکزی از اروپا در این مذاکرات گفت: برقراری ارتباط با بانک‌های مرکزی و بزرگ اروپایی برای بانک مرکزی و نظام بانکی کشور از بحث‌های اساسی است که دنبال می‌کنیم.

وی درباره نتایج تصمیمات اخیر ارزی نیز گفت: یک ماه از این تصمیم می گذرد و با وجود که در ابتدای کار هستیم، بالغ بر هفت میلیارد دلار ارزهای مختلف برای واردات به کشور تخصیص داده شد و همچنین چهار میلیارد دلار تامین ارز کردیم که نشان می‌دهد مسیر واردات جاری است و هیچگونه وقفه‌ای در آن وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: در رابطه با صادرات با وجود وقفه یک هفته‌ای به دلیل آشنا نبودن صادرکنندگان و راه‌اندازی سامانه نیما، یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز ناشی از صادرات در سامانه نیما عرضه شده است که بیانگر کارایی این مدل است و اینکه ایرادی ندارد.

سیف ادامه داد: در رابطه با نیازهای متفرقه‌ ارزی که وجود دارد، 33 مورد شناسایی شده و کمیته فعالی در بانک مرکزی با حضور دستگاه‌ های دیگر تشکیل شده است و هر نوع نیازی که به عنوان نیاز واقعی و منطقی شناسایی شود، تامین ارز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در منابع و مصارف ارزی کشور تعادل داریم و جای نگرانی نیست، گفت: صحبت‌هایی درباره دلار 6 هزار و 800 یا حتی هفت هزار تومانی شنیده می‌شود اما حجم بسیار کوچکی است که در پستوها مبادله می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: قرار نیست ارز کشور را برای قاچاق و تامین نیازهای انتقال سرمایه تخصیص دهیم زیرا منابع ارزی کشور سرمایه ملی و متعلق به 80 میلیون ایرانی است و باید به نیازهای واقعی و منطقی تخصیص یابد.

سیف خاطرنشان کرد: دلار 4200 تومانی را به همه نیازهای واقعی تخصیص می‌دهیم که تا این لحظه بخشی از این نیازها شناسایی شده و بخشی در شرف شناسایی است که در آینده اضافه می‌شود.

وی افزود: ظرف یک ماه گذشته بیش از 100 میلیون یورو بر همین مبنا به مسافران، بیماران و دانشجوان ارز فروخته شد و در آینده نیز ادامه پیدا می‌کند و برای هر کدام فرآیند و ساز و کار مناسب ابلاغ و عملیاتی شده است.

شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با وجود مخالفت های جهانی با هرگونه تصمیم یکجانبه، از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 خارج شد که این کار تنها برای سران رژیم صهیونیستی و سعودی خوشایند بود.

پس از این اقدام غیرقانونی آمریکا، اتحادیه اروپا به همراه دیگر امضا کنندگان توافق برجام یعنی روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس دور تازه ای از رایزنی ها برای حفظ این توافق بین المللی را آغاز کرده است؛ فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده که اتحادیه اروپا به برجام پایبند می ماند.

رهبر انقلاب اسلامی هفته گذشته در دیدار با فرهنگیان از دولت خواستند تضمین های قطعی برای حفظ منافع ایران در توافق هسته ای را از طرف های اروپایی دریافت کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بر مبنای دستور العمل حسن روحانی رئیس جمهوری، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران، از شامگاه شنبه (22 اردیبهشت) سفر فشرده ‌ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز و در ایستگاه اول امروز یکشنبه با مقامات چینی دیدار و گفت‌ و گو کرد.

ظریف پس از پکن برای رایزنی با مقامات روسی راهی مسکو می‌شود و روز سه‌ شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزیران خارجه تروئیکای اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.

اصلاح شده دوشنبه, 24 ارديبهشت 1397 04:58

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top