بانک مرکزی درباره ارزهای دیجیتال گزارش می‌دهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نرخ بالای تأمین مالی صادرات انتقاد کرد و گفت: دولت و کمیسیون اقتصادی نظر مشترکی در خصوص اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت دارند.

 

به گزارش خبرگو ،محمدرضا پورابراهیمی  درخصوص نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه با موضوع تعیین راهبردها برای کمک به صادرات غیرنفتی کشور برگزار شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در یک ماه گذشته نشست دیگری در کمیسیون اقتصادی برای بررسی راهکارهای توسعه صادرات برگزار شده بود و در جلسه امروز نیز با حضور وزرای اقتصاد، صنعت و جهاد کشاورزی و همچنین روسای اتاق‌های تعاون، بازرگانی و اصناف و رئیس کل بانک مرکزی عوامل منفی شدن تراز بازرگانی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

آمار نگران کننده‌ صادرات

پورابراهیمی داورانی در ادامه افزود: تقویت صادرات غیرنفتی یکی از اولویت‌های کشور محسوب می‌شود اما متأسفانه در 9 ماهه اول سال 96 با آمار نگران کننده‌ای در خصوص صادرات روبرو شده‌ایم به نحوی که تراز بازرگانی کشور منفی 6 میلیارد دلار است.

وی در تشریح محورهای مورد بررسی در جلسه گفت: در این جلسه چارچوب‌های حوزه صادرات مد نظر قرار گرفت که یکی از محورهای آن حوزه تأمین منابع مالی و همچنین کاهش هزینه مبادلات اقتصادی در خارج از کشور به دلیل ارتباط فعالیت‌های نظام بانکی بود و در این رابطه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده ارائه کرد که البته به نظر ما اقدامات مذکور کفایت لازم را برای انجام کار ندارد و باید این وضعیت ارتقاء یابد و وزرا نیز بر روی موضوع مذکور تأکید داشتند.

بانک مرکزی در خصوص ارزهای دیجیتال تا یک ماه آینده به کمیسیون اقتصادی گزارش می دهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:تأمین منابع مالی با توجه به تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص حمایت از فعالیت‌های بخش صادرات کشور و همچنین با توجه به الزامات که در قوانین و مقررات دیگر است باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

بررسی وضعیت راه‌اندازی پیمان‌های پولی دو و چند جانبه

پورابراهیمی در تشریح بخش‌های دیگری از نشست کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: موضوع راه‌اندازی پیمان‌های پولی دو و چند جانبه و همچنین استفاده از ظرفیت ارزهای دیجیتال در کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت که البته مقرر شد بانک مرکزی در خصوص ارزهای دیجیتال گزارشی تا یک ماه آینده به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کند.

استفاده از مجموع منابع صندوق توسعه ملی برای کاهش نرخ تأمین مالی صادرات

وی ادامه داد: بحث استفاده از مجموع منابع صندوق توسعه ملی برای کاهش نرخ تأمین مالی صادرات نیز در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت چرا که در حال حاضر در مقایسه با کشورهای همسایه نرخ تأمین مالی صادرکنندگان 4 الی5 برابر متوسط می‌باشد بنابراین شرایط خاصی برای فعالان اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

ساختار سازمان توسعه تجارت کشور باید تغییر یابد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع تدوین راهبردهای صادراتی یکی از بحث‌های جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس بود که خوشبختانه یکی از مصوبات امروز جلسه بر این اساس بود که ساختار سازمان توسعه تجارت کشور حتما تغییر یابد البته انجام این مهم، هم مورد تأیید دولت و هم کمیسیون اقتصادی مجلس بود و پیش‌نویس تغییرات سازمان مذکور در حال انجام است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود:فکر می‌‌کنم با اقداماتی که در بخش‌های مختلف در حال انجام است موضوع حوزه بحث اصلاح ساختاری و حوزه بحث نظارتی در آیین‌نامه و مصوبات دولت برای کمک به مجموعه فعالیت‌های آنها در بخش بودجه سال 97 که بخشی از پیشنهادات را ما در بودجه 97 درباره مجوزهای صادراتی قرار می‌دهیم و بخشی نیز باید در اصلاح قوانین و مقررات پایه انجام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدوارم مجموعه اقدامات مذکور به این موضوع کمک کند که روند افزایشی منفی شدن تراز بازرگانی کشور از وضعیت منفی به وضعیت مثبت تبدیل شود و ان شاء الله بتوانیم در سال 97 با تمهیداتی که اتخاذ می‌شود شرایط متفاوت در عرصه صادرات نسبت به وضعیت کنونی داشته باشیم.

 

اصلاح شده سه شنبه, 19 دی 1396 11:19

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top