اشراف همه‌جانبه دولت بربازار ارز/صرافی‌ها تحرک بیشتری داشته باشند

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت اکنون اشراف همه‌جانبه‌ای بر بازار ارز دارد، گفت: انتظار می‌رود که صرافی‌ها نیز همسو با بانکها، در سامانه نیما فعالیت بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرگو ، به نقل از بانک مرکزی، ولی الله سیف با بیان اینکه سامانه نیما در ابتدای شروع فعالیت، شاهد استقبال خوبی از جانب بازیگران بازار ارز است گفت: بانک ها و صرافی ها به عنوان بازیگران اصلی این سامانه باید به جایگاه خود اشراف داشته باشند و با توجه به نقش  موثر خود، به ایفای فعالیت بپردازند و زمینه تقویت  این سامانه را به عنوان ابزاری برای ثبات بازار ارز فراهم کنند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در چهار دهه گذشته به دلیل عدم اشراف کامل در بازار ارز شاهد نوسانات و تلاطماتی در بازار ارز بودیم که خوشبختانه با فعالیت سامانه نیما، اشراف همه جانبه بر بازار ارز در حال وقوع است.

وی با اشاره به اینکه باید احتمالات و نواقص این سامانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا با قدرت بیشتری به فعالیت بپردازد، تصریح کرد: سامانه نیما در طول زمان می تواند عملکرد خود را نشان دهد و بانک مرکزی از هرگونه نقد و پیشنهاد در این زمینه با هدف ارتقای عملکرد سامانه نیما استقبال می کند.

سیف با تاکید بر لزوم انگیزه کامل  از جانب بانک ها و صرافی ها برای حضور و فعالیت در سامانه نیما خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این مدت بانک ها فعالیت مناسبی در سامانه نیما داشته اند و انتظار می رود همسو با آنها، صرافی ها نیز با تحرک بیشتری در این طرح به فعالیت بپردازند.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه ابهامات و انتقادات بانک ها و صرافی ها در کمیته های کارشناسی بانک مرکزی مورد بررسی قرار می گیرد گفت: از بانک ها و صرافی ها انتظار می رود با طرح سوالات و ابهامات در جهت تقویت این سامانه گام بر دارند و بانک مرکزی نیز ضمن استقبال از نظرات، با تمام توان کارشناسی، به رفع نواقص اهتمام می ورزد.

همچنین در این جلسه مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری و نمایندگان صرافی ها به طرح سوالات، ابهامات و ارایه پیشنهادها در زمینه سامانه نیما پرداختند. گفتنی است، نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز متقاضیان در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شد.

در سامانه نیما، چهار بازیگر اصلی شامل واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات به عنوان عرضه کننده ارز، واسطه گران شامل بانک ها و صرافی ها که منابع را از سمت عرضه کنندگان به متقاضیان هدایت می کنند و در نهایت سیاستگذار ارزی حضور دارند که براساس پیش بینی منابع و مصارف، نرخ، ‌ دامنه آزادی نرخ ها، اولویت ها و سقف مصارف را از طریق سامانه تحت کنترل قرار می دهد.

اصلاح شده یکشنبه, 16 ارديبهشت 1397 05:19

خبرگو
تازه ترین اخبار ایران و جهان

 

تصاویر

Top