به گزارش خبرگو ،حالا آنها شاکیاند که چرا دستکم اطلاعات مربوط به مالکان و صاحبان این پیامرسانها در اختیار نمایندگان مجلس قرار نگرفته است؛ پیامهایی که یک سر حامیان مالی آن به افراد خاص میرسد و یک سر دیگر آن به صداوسیما. علی مطهری چندباری است مخالفت خود را به فیلترینگ تلگرام اعلام کرده و حالا به ایلنا گفته: «باید مشخص شود مالکیت هرکدام از پیامرسانهای داخلی در اختیار چه کسی است». اماواگرها از این جهت بیش از گذشته مطرح میشود که پیگیریها نشان از آن دارد که حمایت مالی از پیامرسانها، اغلب از یک طیف سیاسی خاص بوده و نه طیفی از فعالان صنعت آیتی. مطهری به نامشخصبودن وضعیت مالکیت برخی پیامرسانهای داخلی اشاره دارد و اینکه مشخصشدن مالکیت پیامرسانهای داخلی تأثیر مثبتی در جلب اعتماد عمومی به این پیامرسانها خواهد داشت. مطهری تأکید کرده: «تاکنون گزارشی درباره مالکیت پیامرسانها به مجلس ارائه نشده؛ اما موضوع مهمی است که باید تعیینتکلیف شود». تلگرام در سالهای اخیر از پرمخاطبترین پیامرسانها بوده که بر اساس برخی آمار تأییدنشده، نزدیک به 40 میلیون کاربر داشته و حالا با حکم بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه فیلتر شده است.
ضرورت رعایت حریم خصوصی
۲۶ اپلیکیشن از ۳۰ اپلیکیشن رایگان پردانلود برای دستگاههای اندروید در گوگلپلی در ایران تنها با فیلترشکن در دسترس هستند. محمدرضا نجفی، نایبرئیس مجمع نمایندگان استان تهران، اطلاعرسانی و ایجاد شفافیت درباره مالکان و ادارهکنندگان پیامرسانهای داخلی را شرط لازم برای توسعه اعتماد عمومی میداند. به گفته او: «اطلاعرسانی و ایجاد شفافیت درباره مالکان و ادارهکنندگانی که متعهد به رعایت حریم خصوصی استفادهکنندگان باشند، مردم را از عدم ورود و دستاندازی به اطلاعات و مراودات شخصیشان مطمئن میکند و این شرط لازم برای توسعه اعتماد عمومی و استقبال بیشتر از اینگونه امکانات است».
اطلاعات موجود درباره مالکان و صاحبان پیامرسانهای داخلی در برخی سایتها و فضای مجازی منتشر شده است. این روزنامه در اینجا بنا دارد به بخشی از اطلاعات موجود دراینباره بپردازد. تا اینجای کار، پیامرسانهایی مانند «سروش»، «آیگپ»، «ایتا» و «بله» از حمایت رسانهای و تبلیغاتی بیشتری برخوردار بودهاند. در خبرها آمده است دو بانک پیامرسان «آیگپ» را خریدهاند. رسول کاظمی، مدیر پیامرسان آیگپ، نیز گفته: «توافق میان پیامرسان آیگپ و کنسرسیومی با عضویت شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، مجموعه شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و بانکهای پارسیان و پاسارگاد حاصل شده است.
این کنسرسیوم دنبال توسعه یک پیامرسان ملی قدرتمند و مناسب برای کسبوکارها با خدمات پرداخت است»؛ اما یکی از اعضای هیئتمدیره شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، چهرهای شناختهشده است؛ «مهرداد بذرپاش». آخرین آگهی تغییرات شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران (سهامی خاص) به تاریخ 30 آذر 1396 در روزنامه رسمی منتشر شده است که در بخشی از این آگهی آمده: «به استناد صورتجلسه هیئتمدیره مورخ 1396.8.1 تصمیمات ذیل اتخاذ شد:
اعضای هیئتمدیره برای بقیه مدت به قرار ذیل تعیین گردیدند:
آقای مهرداد بذرپاش به شماره ملی.... به نمایندگی از شرکت گروه توسعه صنعت و معدن تدبیر به شناسه ملی....به سمت رئیس هیئتمدیره، آقای سیداحمد حجتزاده به شماره ملی... به نمایندگی از شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر به شناسه ملی... به سمت نایبرئیس هیئتمدیره، آقای حسین بذرافشان به شماره ملی... به نمایندگی از شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر به شناسه ملی.... به سمت مدیرعامل و عضو هیئتمدیره، آقای یاسر جلالیمنش به شماره ملی... به نمایندگی از شرکت گروه توسعه ساختمان تدبیر به شناسه ملی... به سمت عضو هیئتمدیره، آقای سعید مارکلائی به شماره ملی... به نمایندگی از شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر به شناسه ملی... به سمت عضو هیئتمدیره». جالب اینکه در آگهی تأسیس «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» به تاریخ 1387، شرکت «گروه توسعه ساختمان تدبیر»، «توسعه انرژی تدبیر» و شرکت «گسترش الکترونیک مبین ایران» نمایندگانی در هیئتمدیره دارند. همچنین در آگهی تغییرات شرکت «توسعه صنعت و معدن تدبیر» به تاریخ آذر 1394، نمایندگان گروه «توسعه انرژی تدبیر»، شرکت «گسترش الکترونیک مبین ایران»، «توسعه اقتصادی تدبیر» و «توسعه ساختمان تدبیر» سمتهایی در هیئتمدیره گرفتند. در آگهی تغییرات شرکت «نواندیشان کشت و صنعت تدبیر» به تاریخ دی 1396، شرکتهای «گروه توسعه انرژی تدبیر»، «گروه توسعه ساختمان تدبیر» و «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» نمایندگانی در هیئتمدیره دارند. در آگهی تغییرات شرکت گروه «توسعه انرژی تدبیر» به تاریخ آذر 1396، نمایندگان شرکت «توسعه صنعت و معدن تدبیر»، «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» و «گروه توسعه ساختمان تدبیر» در هیئتمدیره حضور دارند.
پیامرسان داخلی؛ بازی خودیها با خودیها
یکی از کارشناسان فنی این حوزه نیز گفته «گرچه حمایت مالی از پیامرسانهای داخلی انجام شده اما باید چند نکته را در این زمینه در نظر گرفت. نخست اینکه افرادی از طیفهای مختلف مورد حمایت قرار نگرفتهاند و اگر سرمنشأ خیلی از مالکان و صاحبان پیامرسانها را پیدا کنید، یک سر آن به افراد همیشه در مدیریت میرسد. نکته دیگر اینکه تلگرام از ۲۰۱۳ تا الان حدود ۲۵۰ میلیون دلار خرج کرده و ساخت و طراحی پیامرسانها – در سطح حرفهای – بسیار هزینهبر است. نکته مهم دیگر اینکه ایجاد یک پیامرسان خوب علاوه بر هزینههای فراوان، به دانش زیادی نیاز دارد که بعید میدانم این پیامرسانها از این سطح دانش بهرهمند باشند». همچنین پیگیریها نشان داده که برخی شرکتهای استارتآپی پس از برندهشدن در مناقصهها -از جمله مناقصههای صداوسیما- تأیید اهلیت نشده و قراردادی با آنها بسته نشدهاند و همواره حلقه محدودی از خودیها مطرحاند.
سروش صداوسیمامحور
نرمافزار «سروش» در بهمن ۱۳۹۴ نسخه آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد و تا بهمن ۱۳۹۵ نزدیک به ۷۰۰ هزار کاربر داشت. به گزارش ایسنا این نرمافزار تحت حمایت سازمان صداوسیمای ایران گسترش یافت. بخش عمدهای از سهام این شرکت متعلق به صداوسیماست. «سروش» توسط شرکت «توسعه فناوری رسانه سروش» پشتیبانی میشود که مدیرعامل این شرکت شخصی به نام محمدرضا علیعسگری است. پیش از این این روزنامه در گزارشی درباره نسبت «محمدرضا علیعسگری» سروش و «عبدالعلی علیعسگری» رئیس صداوسیما از «خروشاد» مدیرعامل سروش رسانه سؤال کرده بود که او در پاسخ گفت «برای اطلاع از اینکه آقای علیعسگری چه نسبتی با رئیس سازمان صداوسیما دارد، باید از هیئت مدیره سؤال شود».
مدیریت پیامرسان سروش نیز بر عهده سیدمیثم سیدصالحی است. سیدصالحی مدیرعامل شرکت دادهپردازی «فنآوا» بوده؛ شرکتی که خدمات اینترنت پرسرعت ارائه میکرده است.
در بند ۲ قوانین محتوای ردوبدلشده در سروش نیز آمده است: «کاربران مجاز به انتشار محتوای خلاف واقع، غیراخلاقی و غیرقانونی نیستند و عواقب آن برعهده خود کاربر خواهد بود».
در روزهای اخیر صداوسیما در بخشهای خبری خود سعی دارد مخاطبان را برای استفاده از این پیامرسان متقاعد و در گزارشهای خبری بر امنیت آن تأکید کند.
سرمایه 700میلیونی آقای کاظمی
«آیگپ» یکی دیگر از این پیامرسانهای بومی است که مدیرعامل آن شخصی به نام محمدرسول کاظمی است. این پیامرسان توسط شرکت «روی خط مدیا» پشتیبانی میشود که در سال ۱۳۹۴ و با سرمایه اولیه 700 میلیون تومان تأسیس شده است. از این سرمایه سهمالشرکه محمدرسول کاظمینجفآبادی 693 میلیون تومان و زهره سانحینجفآبادی نیز هفت میلیون آورده سرمایهاش بوده است {اطلاعات مربوط به آگهی تأسیس در روزنامه رسمی به تاریخ اردیبهشت 94}.
فعالیتهای این شرکت در حوزه طراحی، برنامهنویسی و پشتیبانی نرمافزارهای ارتباطی و رسانهای روی تلفنهای همراه متمرکز است.
محمدرسول کاظمی مدعی است که در مسیر طراحی پیامرسان داخلی یک ریال حمایت از جایی دریافت نکرده است. او در پاسخ به منتقدان نیز گفته «تمام کسانی که میگویند داخلیها توان پاسخگویی به نیاز و تعداد کاربران ایرانی را ندارند، به صراحت میگویم که آیگپ قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای ۴۰ میلیون کاربر ایرانی است». کاظمی چندیپیش نیز اعلام کرده بود که هرکس بتواند «آیگپ» را هک کند به او جایزه یکمیلیاردتومانی پرداخت میکند.
از تلفن همراه تا پیامرسان بومی
«ایتا» از دیگر مدعیان در میان پیامرسانهای بومی است که در سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرد و اولین نسخهاش برای اندروید و همزمان نسخه وب آن آماده بهرهبرداری شد. همچنین نسخه آیفون و دسکتاپ آن در دست طراحی است. مراحل طراحی و پیادهسازی نرمافزار ایتا توسط شرکت اندیشهیاوران تمدن امروز که گفته میشود یک شرکت خصوصی است، انجام شده که این شرکت تحت حمایت دو شرکت طوبی و هاتف فعالیت میکند. سوابق این شرکتها در حوزه فناوریهای مبتنی بر تلفن همراه است.
اما در مورد دیگر پیامرسانها نیز اطلاعات اندکی در اختیار است. پیامرسان رینگ همان پیامرسان گپ است. آنها دو برند تعریف کردهاند. برند رینگ متعلق به مجموعه صباایده است که مالک آپارات هم به شمار میآید. مدیریت پیامرسان ایتا نیز محسن غفاری است که پیشتر پنل اساماس میفروخت. شرکت ایتا، یک شرکت قمی است و از طرف مرکز رسانههای دیجیتال ارشاد هم حمایت میشود.
بانک ملی هم «بله»
پیامرسان «بله» متعلق به شرکت «دادهورزی سداد» است. 72درصد سهم این شرکت متعلق به بانک ملی ایران است. 24 درصد سهام آن هم متعلق به شرکت خدمات انفورماتیک و چهار درصد هم سهم شرکت سرمایهگذاری گروه توسعه ملی ایران است. سرمایه این شرکت 500 میلیارد ریال است. در بخش معرفی اطلاعات گنگی از نحوه شکلگیری این پیامرسان آمده «ما پنج نفر بودیم؛ جوان و جویای نام. شاید هم مقداری نپخته. دور هم جمع شده بودیم تا محصولی خواستنی و کارآمد را بسازیم. دوست داشتیم در زمینه اپلیکیشنهای اینترنتی ارتباطی فعالیت کنیم. هدف اولمان را «ایمیل» انتخاب کردیم. میخواستیم چیزی بسازیم که روی دست تمام ایمیلهای خارجی بزند. دور، دور پیامرسانها شده بود. آنموقعها وایبر روی بورس بود و مقداری هم ویچت. شروع کردیم به دویدن؛ به یادگرفتن؛ «بله» را بر این مبنا ساختهایم».